Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Richting bedden


claartje

Aanbevolen berichten

ik heb gelezen dat het optimaal is om de bedden in noord-zuid richting te plaatsen.

nu is de ligging van onze tuin echter zo (rekening houdend met de plek voor de composthoop, de coniferenhaag, de kas etc etc) dat het qua indeling gunstiger is om de bedden west-oost te leggen.

maakt dat erg veel uit? het moet natuurlijk niet zo zijn dat de oogst straks met de helft afneemt puur door de ligging, dan moeten we eens heel secuur gaan puzzelen. als het niet enorm veel uitmaakt, winnen we er wel extra ruimte op de bedden mee, dus meer ruimte om te zaaien en planten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij noord-zuid-richting heb je in principe 2 keer per dag (vanuit oost en vanuit west) de mogelijkheid om zonlicht door je rijtjes heen te krijgen. Maar je moet altijd de situatie van je eigen tuin bekijken en voorrang geven.

 

Ik heb met een tuin op het noordoosten niet de mogelijkheid om het absoluut gunstig neer te zetten. Mijn bonenstaken staan van noordoost naar zuidwest met na 16.00 uur schaduw. Dan leg ik de bonen van de noordelijkste staken in mei. Wanneer die bonen leuk op dreef zijn In juni, leg ik de andere kant.

 

Een beetje creativiteit is wel nodig. Wie weet krijg je nog goeie ideeën voor je tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lekker creatief zijn dus. nou blijkt het mee te vallen, mijn man had de situatie niet goed op papier gezet en de bedeen zoals ik de indeling gemaakt heb, blijken toch noord-zuid te liggen. Nu blijkt alleen een gigantische coniferen haag de westkant te vullen, dus zouden we in de namiddag op sommige bedden nog steeds geen zon hebben. We gaan nu vragen of de vereniging het er mee eens is om die te rooien (staan wel op ons veld). Dan hebben we meer zon en kunnen we het hout meteen gebruiken om de bedden aan de zijkanten te ondersteunen. wellicht een hakselaar huren en het haksel over de paadjes verstrooien.

dit weekend eerst maar eens de bedden oprichten en ik ga vrolijk door met zaadjes voor zaaien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...