Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is het mogelijk om direct in p9 potjes voor te zaaien? Ik kan hier weinig over vinden op het internet. Mijn bedoeling is om deze p9 potjes in een kweekkasje te zetten. 

P9 potjes heb ik namelijk in overvloed en trays heb ik niet.

Geplaatst:

Met courgette doe ik niet anders. En uiteraard kan dat eigenlijk met alle soorten wel, maar ga je daarmee wel erg veel ruimte nodig hebben vergeleken met zaaitrays. 

Geplaatst:

Daar zit wat in ja 😅 Toch maar eens op zoek naar zaaitrays dan. Hebben jullie een adresje waar ik kwalitatief goede trays kan bestellen/kopen? Bij de lokale Intratuin, Pets Place en Hornbach zag ik ze namelijk niet liggen.

Geplaatst:
11 uren geleden, geert h zei:

maar ga je daarmee wel erg veel ruimte nodig hebben vergeleken met zaaitrays.

Volgens mij is het vooral te zien wat je wilt zaaien en hoeveel . Onder zaaitrays versta ik degene met allemaal kleine vakje . 

Dit weekend van alles en nog wat gezaaid zoals kolen. Vorige jaren heb ik dat ook nog gedaan 1 zaadje per vakje . Dit weekend in P9 potten vb 6 of 9 zaadjes in een pot . Nu even een P9 pot op de hier dicht bij zijnde zaaitraai gelegd en P9 pot is juist 4 vakjes dus in zaaitray zou deze 6 zaden 1,5 maal de plaats in nemen van nu . kropsla zaai je zo wat zaadjes in pot ,1of 2 zaadje per vakje vind ik nogal omslachtig .

Ik heb hier verschillende zaaitray liggen en ook wel potten en potjes in vele maten . Ik zaai redelijk veel in kleine potjes 5,5 cm diameter zeker vroeg in het voorjaar . Erg omslachtig om een serie  plantjes te verplaatsen . Maar dat heeft ook zijn voordeel tomaten ,pepers en paprika zaai ik in deze potjes en plaatst deze in verwarmde propagator . En deze verwarming is enige dat ik gebruik en ook geen kunstmatig licht . Dus van zodra ze boven komen gaan ze in vensterbank per potje  en moeten het stellen met de kamertemperatuur en het daglicht . Doe je dit met een tray zonder kunstlicht . Wanneer plaats je deze uit de propagator als 1/2 gekiemd is ? De eerste kunnen al redelijk gerokken zijn door enkele dagen zonder voldoende licht en laatste moeten in de kou ontkiemen .

Geplaatst:

Waarschijnlijk zijn we allemaal lang op zoek (geweest) naar de ideale zaaibak/-tray.

Dit jaar maakte ik de fout om verschillende zaden in één grote tray te zaaien. Gevolg is dat de ene soort uitdroogt terwijl de andere de bak al uitgroeit.

Me nu voorgenomen om:

- alleen nog zaden van één soort per tray te zaaien
- heel fijn zaad gezellig met z'n allen in één bakje te zaaien (niet te dicht) en ze later te verspenen
- iets minder fijn zaad, bijvoorbeeld pluksa,  per 3 a 5 in één trayvakje te zaaien (nu dus in een tray met weinig vakken), of nog iets meer in een p9
- grotere zaden, zoals peulen, per stuk in een trayvak te zaaien
- zaden van pompoen, komkommer, courgette e.d. per stuk in een p9 potje te zaaien

20230321_125308.thumb.jpg.2a1f3b2e26c342aa92076d920e6e9fe6.jpg

☹️

20230321_125429.thumb.jpg.aedbb1a5f2f183bfea61d9c511ee0d62.jpg

😀

Geplaatst:
21 uren geleden, Caatje zei:

ene soort uitdroogt

Dat watergeven vind ik juist een voordeel in een tray . Ik heb een bak van de grootte van mijn grootste tray. Daar wat water in en tray enkele minuten er in . In 1 handeling er in en uit . Kleine potjes in vensterbank bakje water geven en dan potje per potje verplaatsen . 

In de serre is de kweektafel ook waterdicht , en staat een watervat onder met pompje . Moeten de planten water hebben pomp even aan dat de planten in bodem water staan enkele minuten later kraan in de bodem open zodat water terug kan in vat lopen . Vat bijvullen indien nodig dat water terug kan acclimatiseren  . Daar gebruik ik zelf vijvermandjes (15x15 cm) om bijvoorbeeld sla in voor te zaaien .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...