Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Helaas zie ik ineens vreterij aan mijn jonge kiwibes.

Iemand die weet wat dit is en wat ik er aan kan doen? Binnen 2 dagen zijn er al 2 jonge scheuten opgegeten. Als ik goed kijk zie ik iets van wol.

20230409_144733.jpg

20230409_144746.jpg

Geplaatst:

Als je wol ziet, denk ik aan Wolluizen.  Heb ik ook last van gehad op kiwibessen.  Die met wol zijn de dames. Erg moeilijk te bestrijden, behalve handmatig verwijderen (dooddrukken), maar omdat mijn kiwibes 6 meter hoog is, was daar geen beginnen aan.   Uiteindelijk niet het idee gehad dat de kiwibes erg te lijden had onder de plaag. Destijds overwogen een speciaal type lieveheersbeestje te kopen dat in kwekerijen gebruikt wordt om deze plaag te bestrijden.  Maar is meer voor de professionals met een gesloten kas. 

MAAR.... wolluizen zuigen sappen op en knabbelen niet op blaadjes zoals hier (dank Rorror), zodat hier een andere veroorzaker in het spel is. Eerder een rups.

Geplaatst:

Ik kon niets anders vinden behalve enkele spinnen. Ik zal vanavond nog eens kijken met een zaklicht misschien zie ik dan iets.

Ik dacht idd. ook aan iets van wolluis maar ik vond het raar dat er bladeren en uitlopers opgegeten worden.

Geplaatst:

Dat zag ik ook maar ik zag geen slakjes. Die zitten overdag dan waarschijnlijk in de houtsnippers. Helaas heb ik geen slakkenkorrels, ik gebruik ook het liefst geen gif, maar ik wil niet ze de kiwibes en onze jonge Toscaanse Jasmijn opeten. Ik zal eens zoeken of er een alternatief is tegen slakken.

Bedankt.

Geplaatst:

Ik heb nu koffiedroes rond de stam gedaan dat houdt slakken tegen als het goed is.

Vorig jaar, het eerste jaar, ging het ook slecht en nu zag hij er mooi uit met alle uitlopers dus ik hoop dat hij nu verder gaat groeien en dat ik hem kan lijnen langs de bovenkant van de schutting.

Bedankt voor je reactie. 

Geplaatst:
19 hours ago, Robert56 said:

Helaas heb ik geen slakkenkorrels, ik gebruik ook het liefst geen gif, maar ik wil niet ze de kiwibes en onze jonge Toscaanse Jasmijn opeten. Ik zal eens zoeken of er een alternatief is tegen slakken.

Wij gebruiken ook geen gif in de tuin. Slakken bestrijd ik vooral door ze in/na de regen te verzamelen (want dan gaan ze vaak aan de wandel). Dat leek vorig jaar nog best effectief, vooral als je dat in deze tijd doet ben je de tweede lichting waarschijnlijk voor. 

Geplaatst:

Ja maar dit zijn hele kleine slakjes die je haast niet ziet. Ze zitten tussen de houtsnippers en 's avonds komen ze dan. Er was overigens na de koffiedroes van gisteren geen nieuwe vreterij. 

Geplaatst: (aangepast)

Knoflook extract

Een extract met knoflook is dodelijk voor de meeste slakken. Doodt het ze niet, dan reduceert het in elk geval hun eetlust, waardoor uw planten minder aangetast worden. Slakkeneitjes die ermee geraakt worden komen bovendien niet meer uit. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe het werkt, maar volgens de Nederlandse Hosta Vereniging vermoeden wetenschappers dat het zenuwstelsel van de slak ontregelt raakt door de knoflook. Zo maakt u het zelf:

2 hele knoflookbollen kneuzen en pletten.

1 liter water laten koken, de knoflook toevoegen en 10 minuten laten koken.

Af laten koelen en zeven, bijvoorbeeld door een nylonkous.

Het verkregen knoflooksap bewaren in een afsluitbare fles.

Per 1 liter water 2 grote eetlepels knoflooksap toevoegen, in plantenspuit of een andere vernevelaar gieten. Goed doorroeren.

Bron: archief, Nederlandse Hosta Vereniging, Makkelijke moestuin)

opmerking uit eigen ervaring: NIET binnenshuis/garage bewaren. Krijg je spijt van.

aangepast door Amrutten
  • Like 1
  • Thanks 2
Geplaatst:
6 uren geleden, Amrutten zei:

opmerking uit eigen ervaring: NIET binnenshuis/garage bewaren. Krijg je spijt van.

Ik had ooit eens de mooie knoflookbloei van slangenlook op de vaas in huis gezet. Na een paar dagen 🤢 Dat rook dus niet meer naar knoflook 🤮.

Maar ik ga dit recept opschrijven om te proberen als het qua slakken uit de hand loopt. 

• Like 1
Geplaatst:

Knoflook extracten heb ik ook wel geprobeerd tegen insecten. Maar het resulteerde erin dat ik zelf geweerd werd in de tuin. Vond het te erg stinken om er zelf nog tussen te gaan zitten.
Zelf ben ik heel te vreden over de slakken korrels van Ecostyle, te gebruiken in de moestuin en regenbestendig. Eén keer strooien en binnen een week vind je overal lege slakkenhuisjes.

https://www.welkoop.nl/ecostyle-slakkenkorrels-escar-go-tegen-slakken-doos-1kg_1092325 

• Like 1
Geplaatst:

Als je ook eksters rondom je tuin hebt, strooi je die korrels op een gegeven moment alleen maar voor de eksters en niet tegen de slakken. 😄 Anyway, we dwalen af. Net nog even gekeken en ik heb 0 schade dit jaar, het lijkt erop dat de slakken populatie in mijn tuin heel goed onder controle is op de één of andere manier. 🤔

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...