Kevins Moestuin Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Vraagje ik heb 3 mini fruitbomen bij de lidl gekocht het gaat om kersenbomen, nu is de uiteindelijk plaats waar ik ze wil zetten pas vanaf oktober/november beschikbaar zou ik ze eventueel tot die tijd in 65L speciekuipen kunnen zetten? En welke grond zou hier dan het meest geschikt voor zijn. Quote
fre3ke Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Als je plaats in de vollegrond hebt dan is dat te verkiezen. En anders kan het in kuipen, ja. De goedkoopste aarde zou ik dan kiezen. Maar met niet teveel stikstof erin. 1 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 16 april 2023 Auteur Geplaatst: 16 april 2023 Danku, helaas heb ik pas plaats in de volle grond vanaf oktober/november, ook wel nu maar dan moet ik ze met 6/7 maanden uitgraven om dan naar hun vaste plek te gaan, ik vermoed dat het dan beter is om ze tijdelijk in een kuip te doen voordat ze naar hun vaste plek gaan Quote
acpronk Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 30L kuipen kan ook, ik had vorig jaar 2 kersen en een peer met blote wortel bij Aldi gekocht en in 30L kuipen in een mengsel van potgrond met perliet gedaan. Houdt er wel rekening mee dan de planten door de afwateringsgaten naar beneden wortelen, de kersen (in ieder geval eentje) had enkele wortels van toch wel een cm dik naar beneden groeien, dus ik moest wel een beetje graven om de wortels wat los te maken voor ik de kuip in de herfst (dus een half jaar later) kon verplaatsen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Kevins Moestuin Geplaatst: 16 april 2023 Auteur Geplaatst: 16 april 2023 @acpronk super dankjewel dan ga ik dat ook proberen omdat het boompje al iets groter is met 3 vertakkingen doe ik ze dan in 65L kuipen. Hoevaak moest U water geven? Ik zat te denken dat ze het bijna dagelijks nodig hebben als het straks weer warm is in de zomer en er weinig regen valt. Wellicht 12L water per container van 65L dus ongeveer 1/5 van de totale volume met water aanvullen. Quote
marcelru Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Voor een minifruitboom is een pot van 15-20 L groot genoeg. Potgrond erin, in de zomer een schaal eronder zodat niet al het water dat je geeft meteen wegloopt (geen constant voetenbadje, dat dan weer niet, want daar kunnen kersen absoluut niet tegen). In de zomer een beetje mulch erop zodat de pot niet meteen uitdroogt, regelmatig maar niet teveel water geven en je hebt een constructie die het zomaar twee jaar uithoudt als je een beetje oplet. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Als je ze in pot houdt, zorg dan vooral dat je bij zeer zonnig en warm weer de pot zelf niet volledig in de zon laat staan, dit kan tot wortelverbranding leiden omdat de temperatuur van de wortels die tegen de zijkant van de pot aangroeien dan te hoog oploopt. Zelf gehad met peren die daarna al hun blad lieten vallen. Je kan dit al voorkomen door er bijvoorbeeld jute omheen te wikkelen. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
fre3ke Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Je kan ze beter in november uitgraven en verplaatsen dan in een pot houden, naar mijn mening. In pot kan wel, maar het is meer gedoe en planten in potten zijn bevattelijker voor problemen. Dat bedoelde ik met in de volle grond zetten. Ergens anders zetten en straks verplaatsen. 1 Quote
marcelru Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Ik ging ervan uit dat je geen plek hebt in de vollegrond (slecht gelezen, oeps). Als dat wel zo is, is dat inderdaad te verkiezen boven oppotten. Scheelt ook enorm in de hoeveelheid werk die je ermee hebt komende zomer. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 17 april 2023 Auteur Geplaatst: 17 april 2023 Dankjullie alle, dan ga ik de boompjes toch tijdelijk even op een plek in de volle grond zetten en over 7 maanden uitgraven en dan op de vaste plek poten Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 20 april 2023 Auteur Geplaatst: 20 april 2023 (aangepast) Vandaag maar eens de mini kersenbomen geplaatst het ging om bomen van de lidl zijn er verder naar mijn weten goed uit, mooie wortels en daarbij volgensmij heet dat 3 gesteltakken waat die getopt is en split in 3 takken? Van de Kordia, Regina en Sunburst. Fotos zijn wat onduidelijk 😅 20 april 2023 aangepast door Kevins Moestuin Toevoeging 1 Quote
marcelru Geplaatst: 20 april 2023 Geplaatst: 20 april 2023 Ik zou ze even recht zetten, groeien ze mooi rechtdoor omhoog. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 20 april 2023 Auteur Geplaatst: 20 april 2023 @Nieuw zeker is een eigen stuk grond wat ik huur waar ik vrij ben om te plaatsen wat ik wil. @marcelru dat dacht ik ook al alleen zat ik ermee dat ze al schreef in de pot zaten dus dan zal ik even de boom recht moeten houden en dan dat de kluit zelf schreef staat toch? 1 Quote
marcelru Geplaatst: 20 april 2023 Geplaatst: 20 april 2023 10 minutes ago, Kevins Moestuin said: dus dan zal ik even de boom recht moeten houden en dan dat de kluit zelf schreef staat toch? Lijkt me van wel. Die kluit mag best scheef in de grond zitten. 1 Quote
sluipwesp Geplaatst: 20 april 2023 Geplaatst: 20 april 2023 Kordia, Regina en Sunburst, een mooi trio die elkaar bestuift. Heb deze 3 ook in de moestuin staan en ze geven snel en lekkere kersen. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 21 april 2023 Auteur Geplaatst: 21 april 2023 @sluipwesp kijk dat is fijn om te horen, daarvoor had ik ook precies deze trio gekozen 😇 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.