Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Wij zijn onze moestuin aan het uitbreiden en daarbij wil ik ook 2 rijen met bessenstruiken plaatsen. Maar welke? En er nog slimme puntjes om rekening mee te houden?

Ik wil in ieder geval de blauwe bes. De kinderen eten deze (uit de winkel) als snoepgoed weg, dus ik hoop dat ze dat ook doen als ik ze in de tuin heb.

In de "gewone" tuin heb ik al kruisbes (vinden de kids ook wel lekker, maar wordt een beetje weggedrukt), Josta (vinden ze ok, maar niet te enthousiast) en de aalbes (vinden ze soms net te zuur) 

Liever geen struik die te hoog wordt (i.v.m. zicht uit het keukenraam) en natuurlijk winterhard. Braam en framboos ben ik bang dat deze gaan woekeren (braam heb ik trouwens al voldoende, zowel wild als tam). 

Is het daarnaast verstandig om de verschillende bessenstruiken af te wisselen en niet soorten naast elkaar te plaatsen of juist wel? Zijn er bij bessenstruiken ook "goede" en "slechte" buren? 

Geplaatst:

Voor de aalbes zou je dan wellicht kunnen kijken voor een minder zure variteit zoals red lake, of een wit soort, of zoals wij vroeger kregen in de bakje yogurt met suiker :) , blauwe bessen zijn super ik zou dan zelf wel minimaal 2 struiken doen die ongeveer dezelfde tijd bloeien dan wordt de kwalitsit van de vruchten beter, en mocht U op kleigrond zitten dan is het raadzaam keulen te graven van 50 x 50 x 50 op te vullen met zuurminnende grond[pure turf] en dan daar in poten dat gaat bij mij super en ik heb 14 soorten staan. Voor frambozen zou je bijvoorbeeld ook een pot variant kunnen kopen, deze in een emmer zetten van 20L of meer en dan bijvoorbeeld de pot deels ingraven heeft dan wel water nodig maar dat helpt wel deels tegen het woekeren, maar ze kunnen dan eventueel door de gaten onderin nog wel woekeren maar dat is minimaal bij deze soorten. 

Geplaatst:

Witte en roze aalbes zijn veel zoeter dan de rode. Als je dan nog de zoetste varianten van pakt, zal dat waarschijnlijk beter meevallen.

Er zijn doornloze bramensoorten die niet woekeren via de wortels.

Framboos kan wel veel woekeren, maar als je ze naast een muur of zo plant valt dat veel beter mee. Het is ook geen bamboe of kattenstaarten. Je kan het meestal wel redelijk bijhouden.

Geplaatst:

Blauwe bes / Vaccinium corymbosum is niet de gemakkelijkste plant. Is gevoelig voor diverse schimmelziektes zoals phytophthora en taksterfte. In een nat jaar kunnen bladvlekken ook voor problemen zorgen. Hebben zure grond nodig, niet geschikt voor aanplant op kleigrond.

Ik denk dat je beter kunt beginnen met aalbessen en kruisbessen. Van kruisbessen heb je ook zo goed als doornloze varianten (o.a. 'Captivator').

Geplaatst:

Ik had een doornloze kruisbes, maar die was niet zo lekker als de hinnonmaki rot en zou ik niet aanraden. Ik heb een doornloze braam die ik wel lekkerder vind dan wilde bramen, maar wespen vinden dat ook. En hij maakt worteluitlopers, maar niet veel.

Een probleemloze struik is de zwarte bes en daar zijn ook grote smaakverschillen in. 

Een andere aanrader is prunus tomentosa. Het is een steenvrucht maar de vruchten hebben het formaat van een bes. Hij groeit uit tot twee meter, maar langzaam. Je hoeft er zeker de eerste vijf jaar niets aan te doen.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:
Op 13-5-2023 om 06:03, Brabantse Tuinprins zei:

Blauwe bes / Vaccinium corymbosum is niet de gemakkelijkste plant. Is gevoelig voor diverse schimmelziektes zoals phytophthora en taksterfte. In een nat jaar kunnen bladvlekken ook voor problemen zorgen. Hebben zure grond nodig, niet geschikt voor aanplant op kleigrond.

Ik heb hem in een pot zodat ik de aarde zelf kon samenstellen (al zou ik nu geen turfliefhebbers meer kopen). Daar lijkt hij heel tevreden te zijn. Het blijft wel een heel bescheiden struikje (60cm ofzo, de aalbes groeit véél harder), maar dat is in mijn overvolle tuin eerder een voordeel. De roze variant (met de vreselijke naam 'pink lemonade') gaf heel lekkere zoete bessen en een redelijke opbrengst. Mijn dochter wil die uit de supermarkt niet, maar deze zeker wel. Tijdens zijn bloei is het de nummer 1 hommelplant in mijn tuin. Maar ja, die zure grond blijft een ding. 

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb al 3 bramen struiken dus die komen daar niet. Ik heb wel uit een ander deel van mijn tuin (tijdens herindeling) de zwarte aalbes gevonden. Die gaan we proberen over te zetten. 

Twijfel over kruisbessen en misschien een andere aalbes. 

Geplaatst:
Op 13-5-2023 om 10:03, fre3ke zei:

Een andere aanrader is prunus tomentosa. Het is een steenvrucht maar de vruchten hebben het formaat van een bes. Hij groeit uit tot twee meter, maar langzaam. Je hoeft er zeker de eerste vijf jaar niets aan te doen.

Helaas is Prunus tomentosa zeer gevoelig voor Monillia. Zeker in een nat voorjaar zoals we dat dit jaar hebben. Je kunt/moet de aangetaste takken eruit snoeien maar als het eenmaal in de plant zit dan raak je het niet meer kwijt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.