Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo lezer(s), 

We weet wat er met het blad van deze tomatenplant aan de hand is? Hij staat in de koude kas. Ik heb er nog 3 staan en die hebben dit niet.

Zover ik kan zien geen luisjes en ook niet beschadigd. Ik heb iets gelezen over krulkoppen oftewel stress bij de plant? 

Wellicht weet iemand hier het?

1 foto van het bedoelde blad en 1 foto van de rest van de plant.

Alvast bedankt!

tomaat 1.jpg

tomaat 2.jpg

Geplaatst:

Volgensmij als ik het zo zie is het slaphangende blad door een gebrek aan water, het licht gelige kan zijn door gebrek aan voeding, verder zie ik niet veel raars, maar heb dan ook niet zoveel kennis als andere op dit forum wellicht uw vraag het tomaten topic posten :)

• Like 1
Geplaatst:

Mijn vermoeden is ook wat @Kevins Moestuin hier aanhaalt.  Zit hij al lang in de grond in de kas ?, indien pas is het wortelgestel aan het uitgroeien en kan het zijn dat de plant nog wat moeite heeft met de verdamping op de nu zonnigere momenten en hitte waarbij de kleine wortelkluit en of  nieuwe aangroei nog niet kan volgen, maar dat komt goed.  Een virus kan ook bladeren misvormen, maar lijkt me hier niet aan de orde omdat de top er goed uitziet. Krulkop is het omgekeerde dan heb je meer wortels en stuw en voedsel dan de plant op dat moment vandoen heeft en speelt zich af in de kop, de "stengels" van het samengesteld  blad krullen en zijn dan dik en vlezig, op zich niet erg voor ons want dit gaat er toch uit wanneer de eerste tomaten zich vormen en duidt op een goede wortelgroei, professioneel corrigeert men dit omdat de plant dan iets te vegatief gaat groeien.

Geplaatst:

Heb dezelfde mening, dorst en honger heeft die. Mogelijks ook te warm en onvoldoende verluchting maar dat komt meestal pas als later op het jaar dankzij de felle zon. Plas in een emmer (een vent heeft het wat makkelijker 🤠), doe er 5 liter water bij en giet uit aan de voet van die plant.

Kijk ook even na dat die niet gewurgd werd bij het vastmaken aan dat stokje. Plantje zal binnenkort ook betere ondersteuning kunnen gebruiken. In de vorm van een touw dat je hoog ophangt bvb.

Geplaatst: (aangepast)

@Swa een plant die moeilijkheden heeft met waterhuishouding zou ik niet direct meststoffen bijgeven, dat maakt het meestal erger. In dit geval gewoon vaker (+/- 2 weken)  ruim rond de plant matig water geven tot  de plant een groter wortelgestel heeft.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Kan ook de kou zijn. Sommige tomatenrassen zijn gevoeliger voor kou dan andere. Kortom, verschillende mogelijkheden. Komt over het algemeen wel weer goed.

Geplaatst: (aangepast)

@Flup?  kou op de lagere bladeren ?  geen mauve verkleuring ?  of vriesschade (ook een verkleuring / beschadiging bladgroen)? rechtsboven in de eerste foto is ook een semi verdroogd bladje. Duid op een plant die het moeilijk heeft gehad en herstellende is. Regelmatig  water geven nu  (niet verzuipen)  lost het (edit) waarschijnlijk op. En @heleentje hangt ook wat af van de geschiedenis van het plantje: ik zie korte internodes onderaan en dan ineens langere en een smalle stam, lijkt op een plantje dat eerst ideaal is opgegroeid en dan minder licht en warmer heeft gestaan en dan in serre, die nieuwe midden blaadjes zijn dan des te gevoeliger.

aangepast door redzebra
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Hartelijk dank allen. De planten zitten nu een week of 4 in de grond in de koude kas. Ik denk eigenlijk niet dat het een tekort aan water of voeding is. De andere planten hebben dit nl niet en ik heb dit ook nooit eerder gehad met een tomatenplant.

Misschien toch een wat slechtere/zwakkere plant @redzebra Ik ga er maar van uit dat het wel goed komt ( ik ga maar eens een goed gesprek met hem voeren😉en anders moet ie....

Fijne zondag allemaal!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...