Geplaatst: 18 mei 20232 j Omdat de Ijsheiligen weer voorbij zijn gaan bij mij de bonen weer de grond in. Word ik altijd erg blij van. Voor dit jaar drie soorten spekbonen nl. Cobra, Neckargold en Blauhilde (stok). Purple queen en Red swan zijn al gelegd (struik). Boerentenen (stok, pronk), Christmas (stok, lima) en Candy (stok) liggen in de week, want die ga ik eerst voorzaaien. Ook wat sojabonen in de week gezet voor de edamame. Oh ja, voor wie ook zo van bonen houdt, hier nog een website van een bonenverzamelaar 18 mei 20232 j aangepast door woldistel
Geplaatst: 18 mei 20232 j @woldistel hoop dat uw soja bonen in de week gaan werken. Ik had dat eerst ook gedaan an van de 40 vakjes x 5 zaden kwamen er in totaal 10 zaden op van de 200, nogmaals zaden besteld dit keer niet voorgeweekt en nu heb ik van de 5 zaden gemiddeld per vakje ongeveer 3/4 zaden die opkomen, ik vermoed dat bij soja bonen voorweken ervoor zorgt dat ze sneller gaan rotten. Succes in iedergeval overigens zijn cobra's sla bonen(prinsesenbonen) , de andere 2 soorten zijn wel spekbonen.
Geplaatst: 19 mei 20232 j Auteur Oh ja @Kevins Moestuin, je hebt gelijk wat de Cobra betreft, hoor. Maar ik schaar ze altijd onder spekbonen, omdat ik ze meestal samen teel en ze zijn maar ietsje kleiner. Ik heb meestal Neckarkoningin, maar die kon ik dit jaar niet vinden.
Geplaatst: 19 mei 20232 j @woldistel aha dat verklaard een hoop, wij vinden de cobra altijd een hele goede boon
Geplaatst: 19 mei 20232 j Leuk om te horen, ik heb vanmiddag de bonen gelegd. Een paar cobra's uit de biozadendoos en verder Westlandse. Benieuwd hoe verschillend ze er straks uitzien bij het oogsten.
Geplaatst: 30 mei 20232 j Vorig jaar had ik voorgezaaid en dat ging goed, maar dit jaar niet. Medium te zanderig. Alles viel onder mijn handen uit elkaar. Ik heb alles lukraak in de grond gepropt, en dan zie ik wel of er iets terug opkomt. Neckargold kwam sowieso niet op, volgens mij was dat bij anderen ook zo. Ik had nog een tweede zakje, dat heb ik volledig leeggeschud op één plek. Er komt waarschijnlijk toch niets van op. 30 mei 20232 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 30 mei 20232 j We hebben verschillende soorten bonen staan, weet ook niet meer precies welke waar staan, maat als het goed is komen we daar vanzelf achter. Ik weet dat we twee soorten gele bonen en twee soorten groene hebben gezaaid en kousenband (het lijkt er in ieder geval veel op, op het zakje heten ze aspergebonen?). Bijna alles is opgekomen, behalve de bonen van zelf gewonnen zaad van vorig jaar, die kiemde minder goed. Voor de sfeer een stukje van het bonenveldje met stambomen (gele, denk ik😇)
Geplaatst: 30 mei 20232 j Mijn Cobra's komen erg moeilijk op, 2 van de 10 boontjes. De Westlandse doen het beter, bijna 100% opkomst.
Geplaatst: 5 juni 20232 j Deze week moet ik gaan zaaien. Voor de schoonmoeder een onbekend gespikkeld ras waar ze groningse droge bonen van maakt. Achterop de tuin een klein stukje vrijgemaakt om een paar stokken neer te zetten. Nog nooit zo'n stellage gebouwd, dus iemand nog tips voor afmetingen e.d.? Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 5 juni 20232 j Stambonen heb ik al 3-4 weken geleden gelegd, stokbonen moet ik ook nog doen. Komt er maar niet van, te veel te doen...Wat voor stellage wil je maken? Wigwam of recht? Of 2 stokken schuin tegenover elkaar (bovenin laten kruisen, zo een rijtje van zetten, bovenop stokken dwars op leggen, en aan de uiteinden nog wat stokken dwars zetten ter versteviging).https://www.mooiemoestuin.nl/bonenstokken/ (tweede plaatje). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 5 juni 20232 j Eigenlijk de niet gekruiste dubbele rij omdat de bonen op Oost-West oriëntatie komen te liggen en ik er aan de noordkant niet omheen kan omdat ze tegen de grens van m'n buurvrouw haar tuin aan komen. Dus dan kan ik mooi tussen de twee stokken aan de voorkant, bij de bonen van de achterkant, if that makes sense. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 5 juni 20232 j Waarom kan je bonen eigenlijk niet gewoon aan 1 simpele verticale stok laten groeien?
Geplaatst: 5 juni 20232 j Omdat stokken dan gauw omwaaien? Ze staan steviger als tipi of rek. Zeker als er veel blad aan zit en er komt een zomerstorm.
Geplaatst: 5 juni 20232 j Auteur @MSDGBrrrr, Knipselbonen. Ik ken mensen die dat heerlijk vinden, maar zelf hoef ik liever niet.
Geplaatst: 16 juni 20232 j Omdat het mijn eerste keer is een ultieme lekenvraag: hoeveel bonen per stok? Liefst maximale aantallen zodat ik zoveel mogelijk uit mijn kleine stukje grond pers. 🙃 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 16 juni 20232 j Advies wat ik had gelezen is 5 bonen per stok. Maar je kunt de stokken ook dichter op elkaar zetten [emoji16] Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 16 juni 20232 j 2 uren geleden, MSDG zei: hoeveel bonen per stok? Liefst maximale aantallen Om welke bonen gaat het hier, er zijn honderden soorten. Ik heb tot 17 bonen per stok gelegd, wel op verrijkte grond, eerst twee sleuven gegraven en met compost gevuld. Bij het klimmen maakt het niet zo veel uit naar mijn idee, ik maak een hok van dikke wilgentakken met schuine stokken er in voor de stevigheid. Dat groeit helemaal dicht en dat is wat lastiger zoeken. De boontjes leg ik in een ruime kring om de stok zodat de wortels genoeg ruimte hebben om zich te ontwikkelen. Je moet de snelste groeiers wel even een touwtje naar de staken geven, want ze groeien anders alle kanten op. Zodra de eerste zich om de staak gaan wikkelen kan je de ander ranken tussen de staak en de vastzittende ranken leiden. Ik zet het hok (zo worden die dingen genoemd) oost-west en laat eerst de noordkant en een paar weken later de zuidkant begroeien zodat die planten genoeg licht hebben. Ik plant de zuidkant later i.v.m. teeltspreiding van de verse bonen. O, ja. Altijd een Boon apart leggen, dan heb je Napoleon grapte mijn opa altijd. Was vast nog een mopje uit 1820.... 16 juni 20232 j aangepast door Patrijs De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 7 juli 20231 j Auteur Kijk nou, de eerste boontjes! 🤗 Ik denk dat ik misschien per ongeluk een kruising heb gemaakt. Purple queen en Red swan staan al een paar jaar naast elkaar en ik heb nu platte paarse bonen (links). Niet gezien aan welk struikje ze zaten, even opletten de volgende pluk.
Geplaatst: 7 juli 20231 j Ik heb net mijn droogbonen teruggevonden, dacht dat ik ze kwijt was, dus dit jaar niks gezaaid. Meteen in de week, morgen in de grond, wie weet lukt het nog dit jaar?
Geplaatst: 7 juli 20231 j Auteur Als het stambonen zijn, vast wel. Stokbonen misschien twijfelachtig omdat die eerst omhoog moeten voor er bloei is enzo. Aan de andere kant heb ik ook nog wel eens de laatste spekbonen bonen na de eerste vorst bewaard als droogbonen. Ik denk dat ik dit weekend nog een paar rijtjes Wieringerboontje ga leggen. Soms denk ik dat ik alleen voor de bonen nog wel een halve tuin erbij wil huren 😄
Geplaatst: 7 juli 20231 j Dat is wel heel leuk en nu benieuwd hoe ze dan smaken naar de purple queen of de red swan?
Geplaatst: 7 juli 20231 j Auteur Om eerlijk te zijn heb ik daar niet zo heel veel verschil in. Verse bonen smaken naar bonen, sommige iets zoeter, andere iets groener. Ik kijk bij bonen naar draderigheid, opbrengst en uiterlijk. Er is verschil tussen verse en droogbonen. Ik kijk altijd naar een combi, dus iets wat zowel jong vers als later als droogboon kan heeft wel voorkeur Maar bijvoorbeeld zo'n Wieringerboontje kies ik omdat het een mooi boontje, redelijk zeldzaam boontje met wat geschiedenis is. Niet om de diepvries vol te krijgen en de winter mee door te komen.
Geplaatst: 8 juli 20231 j Auteur Voor de liefhebber nog een linkje naar een mooie (vooral) bonen website HIER Uitgebreide soortencollectie!
Geplaatst: 8 juli 20231 j Wat denken jullie: is het te laat voor het leggen van pronkbonen of niet? Ik oogst ze meestal als droogboon.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.