Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hi, 

Iemand hier misschien ervaring met het zaaien van Papaya? 

Ik heb op 9 mei een 20 zaadjes gezaaid in zaai- en stekgrond. Maar tot op heden komt er nog niks boven. 

De zaadjes heb ik uit een papaya gehaald. Gespoeld met kraanwater en een week of 2 laten drogen op keukenpapier. Toen het vliesje eraf gehaald en gezaaid ongeveer 10mm diep. 

De aardetemperatuur is meestal 21-22 graden en als de zon schijnt zet ik ze achter het raam waardoor de aarde naar zo'n 29-30 graden opwarmt. 

De eerste 2 dagen heb ik geprobeerd de trappenkast waar ze staan op 26 graden te houden, maar dat kostte teveel energie. Bijna 600W gemiddeld. Een warmtemat heb ik helaas (nog) niet. 

Ik wil het nog een week afwachten en dan een tweede poging doen. Maar wat kan ik dan anders/beter doen? 

Alvast bedankt! 

Screenshot_20230525-115757_Home Assistant.png

aangepast door Istria
Geplaatst:

Je doet niets fout, je moet alleen geduld hebben.

Zaad van papaya heeft een onvolgroeid embryo. Door te zaaien op warmte gaat het embryo groeien. Kieming begint na 80 tot 100 dagen maar kan veel langer duren (vele maanden). Zaaisel minstens een jaar bewaren.

Als je iets gaat zaaien is het altijd verstandig eerst op internet te zoeken wat de beste methode is en hoe lang het duurt voor het zaad gaat kiemen.

Als je zaad haalt uit vruchten die uit de winkel komen dan is het goed om te kijken of het zaadje ook echt gevuld en niet leeg is. Diverse commerciële soorten zijn steriel en kunnen alleen door stekken vermeerderd worden. Bovendien kan door voortijdig oogsten het zaad niet kiemkrachtig zijn.

Geplaatst:

100 dagen? 😑

Ik heb inderdaad op internet voor zover ik kon vinden uitgezocht hoe en wat. Maar dat het 100 dagen kan duren ben ik nergens tegengekomen. 

Wel dat het percentage dat ontkiemt kleiner is dan bij veel andere zaden. En dat ze van een hoge temperatuur houden. Maar dat het zo lang duurt ben ik niet tegen gekomen. Op YouTube timelapse filmpjes komen ze 12 dagen na het zaaien al boven. Maar ik gok dat dat ook bij een hogere temperatuur is dan bij mij. 

Misschien dat de zaden inderdaad steriel zijn. De papaya komt bij de Turkse winkel vandaan. Leeg (als in dat er niks in het vliesje zit?) waren ze niet. Heb de zwarte zaadjes met een soort van haartjes erop uit de vliesjes gehaald in gezaaid. 

Ik laat ze voorlopig nog wel staan. Af en toe eens kijken of ik wat zie. Bedankt! 

Geplaatst:

Misschien dat de zaden inderdaad steriel zijn. De papaya komt bij de Turkse winkel vandaan. Leeg (als in dat er niks in het vliesje zit?) waren ze niet. Heb de zwarte zaadjes met een soort van haartjes erop uit de vliesjes gehaald in gezaaid. 

Zwart zaadje doorsnijden (ja, lastig bij kleine zaden) en kijken of er iets inzit.

• Thanks 1
Geplaatst:

Ik zal bij de eventuele volgende ronde de zaden eens doorsnijden om te kijken. Krijg toch weer trek in een papaya, dus morgen maar weer eens eentje kopen. 😃

@tielse flipje, heb je ze met vliesje gezaaid, of zonder? Of het vliesje misschien alleen wat beschadigd door te wrijven tussen keukenpapier? 

Geplaatst:

Gisteren was het 3 weken sinds zaaien en nog steeds niks. 

Ik ben in één van de cellen gaan graven op zoek naar het zaadje. En ik zie dat hij wel ontkiemd is en zo'n 5mm aan wortel heeft. 

Gewoon een kwestie van langer wachten? Of kan het zijn dat de aarde die er bovenop ligt te compact is om doorheen te komen voor het zaadje? Het is namelijk na af en toe water geven om het vochtig te houden een aardig compact blok aarde geworden. Misschien zou ik het voorzichtig een beetje om moeten spitten met een theelepeltje? 

Geplaatst:

Het is misschien toeval. Maar nadat ik gisteren de aarde voorzichtig heb omgespit, zie ik vanochtend de eerste twee zaailingen opkomen. 😃

Geplaatst: (aangepast)

Na nog een cel uitgegraven te hebben en geïnspecteerd kom ik tot de conclusie dat de zaailingen zich niet door de bovenste laag grond konden drukken. Ze groeiden als een soort spaghettiknoop alle kanten op, maar naar boven lukte niet. Slechts 1 zaailing heeft het gered nadat ik de boel omgespit had. Één andere is wel te zien, maar doet al een paar dagen niks meer. De rest was denk ik al te uitgeput. En als zou het nog lukken, vraag ik me af of dat nog sterkte plantjes worden met zo'n basis. 

Ik ga opnieuw beginnen met de volgende geleerde lessen:

- Niet te diep zaaien. Ik deed zo'n 1cm diep. Maar misschien was het ook wel 1.5 geworden. Deze keer doe ik ze zo dicht mogelijk aan de oppervlakte. Dat ze nog net aan bedekt zijn met aarde. 

- Niet te veel water tegelijk geven van boven. Dit deed de bovenste laag grond na verloop van tijd erg compact en hard worden.

Ik deed eens per 3/4 dagen met een spuitflesje nat maken. Maar beter dagelijks of 2x per dag licht benevelen zodat het geen compacte massa wordt. 

IMG_20230603_102007_HDR.jpg

aangepast door Istria

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...