Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag,

Hebben mensen hier ervaring met het fruit van Lubera? De informatie op de website en video’s vind ik veel belovend is dit ook zo?
Weet iemand of er in Nederland deze rassen verhandeld worden. Ik ben vooral op zoek naar klein fruit van ze in bijzonder de Black Marble zwarte bes. Of iemand een tip waar het beste te bestellen?

Marhijs

Geplaatst:

Ik heb er geen ervaring me, maar er loopt nog een ander draadje, misschien meerdere, erover. Komt er op neer dat niet alle Lubera rassen ook echt van hen zijn, sommige zijn wel origineel, maar sommige (merendeel?) zijn gewoon andere rassen maar hebben zij er een fantasie naam op geplakt. Welke weet ik echter niet.

Geplaatst: (aangepast)

Lubera is ijzersterk in  het zo aantrekkelijk mogelijk presenteren van informatie over fruitplanten. Waar ze ook goed in zijn is bestaande rassen een super commerciële naam te geven zodat de klant denkt iets bijzonders te kopen. Op de naam die Lubera aan deze soorten geeft zit copyright zodat andere die niet mogen/kunnen gebruiken. Van diverse vijgensoorten die zij aanbieden is bekend dat het 'oude' soorten zijn.

Ze deden in het verleden wel aan veredeling maar dat is tijdrovend en de uitkomst is onzeker. Tal van soorten die zij 10 tot 15 jaar geleden introduceerden als het 'beste van het beste' zijn geruisloos verdwenen.

De markt / consument is steeds op zoek naar iets nieuws, iets beters. Helaas komt er maar zelden iets op de markt wat echt een verbetering is van het bestaande sortiment.

aangepast door Brabantse Tuinprins
  • Like 1
Geplaatst:

Lubera: Zwitserse combinatie van de grote deskundigheid maar ook de ongebreidelde fantasie van Ton Vreeken met het gelikt presenteren door partijen als Bakker.com.    Plaatsen ook veel en vaak leerzame video's op Facebook en Youtube.   Voor de rest.. zie de treffende

analyse door de Tuinprins uit Brabant.

Geplaatst:

Mijn opmerking kwam misschien scherper over dan bedoeld.  De eigenaar van Lubera (zie de vele video's) doet mij in meerdere opzichten in positieve zin (charisma, vakidioot) denken aan meneer Vreeken  @woldistel en ik ben een tevreden klant van de Firma Vreeken doordat ik altijd in persoon daar langs ga als ik wat nodig heb en dus geen last heb van te lange levertijden of soms warrige communicatie.  Ik ben daarnaast klant geweest van Lubera en heb geen klagen over t materiaal wat je krijgt.  Het is alleen best wel aan de prijs en je blijft soms in onzekerheid achter of je iets gekocht hebt dat echt "vernieuwend is" of dat je goede oude wijn in nieuwe zakken krijgt.   Verder zal ik nooit van mijn leven op dit forum durven te posten (bijvoorbeeld als ruilobject voor de moestuinforumdag) dat ik stekjes Framboos XYZ (van de firma L) aanbiedt, want men is erg goed (fanatiek?) in het beschermen van hun copyright.  Dat is juridisch gezien volkomen terecht, maar moreel gezien alleen in de haak wanneer men meer inspanning heeft geleverd, dan het verzinnen van een nieuwe naam voor een bestaande merkenvrije variëteit (plus de kosten a enkele duizenden euros van het registreren van de naam).  In tegenstelling tot Vreeken heeft Lubera dan wel het online order afhandelingssysteem en voorraadadministratie op orde. Iets waar Vreeken echt zelf wel van bewust is dat ie daar werk aan de winkel heeft. (zie o.a. zijn laatste nieuwsbrief).

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ben er ~20 maanden na aankoop van de kruisbessen en zwarte bessen van Lubera nog altijd niet achter of het daadwerkelijk identieke cultivars zijn. Zo nu en dan tussendoor tijd aan besteed om het te achterhalen, echter lukt dat simpelweg niet. Zelfs na uitgebreid te zoeken via CVPO in 2021 kwam er geen echte verduidelijking. 

De struikjes staan nog steeds in dezelfde potten als waarmee ze binnen kwamen. Weet namelijk niet goed wat ik met ze aan moet. 

Na bijna 2 jaar in hetzelfde potje, zonder voeding en vorig jaar zomer regelmatig droogtestress omdat ik toen weinig tijd had. Zijn ze wel een beetje zielig geworden. 

IMG-20230604-WA0022.jpeg

aangepast door Stan W

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...