Jump to content

Recommended Posts

Posted

Halverwege juni zaten de eindknoppen in de nieuwe takken van dit jaar. Nu begint deze perenboom de laatste dagen plotseling vanuit de nieuw aangelegde knoppen uit te lopen. 

Is dit normaal bij peren? Heb het zelf namelijk nog niet eerder waargenomen. 

20230710_194346.jpg

20230710_194331.jpg

20230710_194337.jpg

Posted (edited)

Nabloei? Zijn geen bloesemknoppen aan de manier van uitlopen en de dikte te zien. Zitten ook geen bloemen in. Enkel bladknoppen die uitlopen. 

Deze Triomph de Vienne is bijvoorbeeld wel gewoon door blijven groeien tot op heden. 

20230710_214702.jpg

20230710_214709.jpg

En de Doyenne du Comice heeft tegelijkertijd al sinds juni zijn eindknoppen in de nieuwe groei gevormd. Maar in tegenstelling tot de Conference in de openingspost van mij hierboven, niet opnieuw uitgelopen.

20230710_214829.jpg

20230710_214844.jpg

Concorde hetzelfde verhaal.  

20230710_215043.jpg

20230710_215104.jpg

Abate Fetel tot nu toe alleen in de hoofdtop, daar is de knop ook aan het schuiven. 

20230710_215303.jpg

Edited by Stan W
Posted (edited)

Het is een raar fruitjaar, ik heb kersen die nu in bloei komen.

Als je je scheuten/harttak recht wilt houden zou ik de eindknoppen gewoon laten zitten.

Edited by marcelru
Posted

Ik laat alles wat de gewenste richting op groeit gewoon zitten. Vroeg mijzelf vooral af waarom sommige perenrassen, na de langste dag plotseling opnieuw vegetatief uitlopen. Gelukkig geen nabloei te zien. 

Triomph de Vienne lijkt wel van warmte te houden. Die is de laatste maand echt hard gegroeid, ook qua secundaire groei. 

Posted

Dan is het natuurlijk mooi meegenomen. De jonge perenboompjes dragen nog niets of slechts een paar peren, kunnen ze de meeste of al hun energie goed in deze tweede lengtegroei stoppen.

1 uur terug, marcelru zei:

Het is een raar fruitjaar, ik heb kersen die nu in bloei komen.

Dat is wel heel erg laat, hier zijn de (zure) kersen net rijp geweest. Bij de appels gelukkig geen gekke dingen te zien, deze beginnen mooi op te zwellen en te kleuren.