Jump to content

Kleine vliegjes op de boerenkool

smotstún

Recommended Posts

als ik in de herfst tegen de boerenkool stoot komen er allemaal hele kleine witachtige vliegje af (en weer aan ) vliegen. ik heb daar geen problemen mee. maar hoorde iemand zeggen dat deze vliegjes de kool aan vreten. ik heb daar zelf geen last van. kan iemand mij schrijven wat dit van vliegjes zijn en of ze inderdaad schadelijk zijn???

vr.gr. Sytse

De witte vlieg... Hebben wij ook altijd heel veel van. Mijn ervaring is dat ze jonge plantjes wel te gronde kunnen richten, maar wanneer de plant al flink groot is overleeft hij het wel. Dan moet je alleen even goed wassen voor het koken.

Voor het eerst in al die jaren dat ik boerenkool kweek, stikten ze hier ook van de witte vlieg.

Ik denk dat het zachte weer in oktober en november de oorzaak is geweest.

Normaal heeft het dan al gevroren en krijgt het geen kans om te overleven.

Normaal heeft het dan al gevroren en krijgt het geen kans om te overleven.

De tijd dat de witte vlieg 's winters weg is als het gaat vriezen ligt alweer ver achter ons. Ik kan me als kind herinneren dat mijn vader wat de boerenkool betreft blij was als het ging vriezen want dan was hij snel van de witte vliegjes af. De vliegjes zijn echter inmiddels zodanig gemuteerd dat ze een flinke nachtvorst kunnen overleven. Het zijn ook niet zozeer de vliegjes zelf die een boerenkool onsmakelijk kunnen maken maar eerder hun larven en eieren die zich moeilijk laten verwijderen . Door de afscheidingen van de larven kunnen ook nog eens roetdauwschimmels gaan groeien die de kwaliteit van je boerenkool helemaal richting nul kunnen laten gaan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Inderdaad, ook als ik boerenkool na een poosje uit de vriezer haal, vliegen de vliegjes (of eigenlijk vlindertjes) gewoon weer gezellig door. In het begin hebben we ook een middeltje van ekoland gekocht tegen witte vlieg, maar dat was heel duur en werkte niet. Als natuurlijke belager heb je de sluipwesp.

• 6 months later...

wilde gisteren voor het eerst boerenkool oogsten, zit helemaal vol, onder elk blad met wit, witte vliegjes? Dacht dat er geen beginnen aan zou zijn, dit schoon te kunnen krijgen, lees nu dat je het blad in de wasmachine makkelijk schoon kunt krijgen .

Ik heb er juist dit jaar en ook vorig jaar een stuk minder last van. Volgens mij bestaan er geen effectieve middeltjes tegen. Geadviseerd wordt boerenkool, maar ook spruitkool, niet de hele winter te laten staan en in het voorjaar in bloei te laten komen. staat misschien wel leuk, maar je introduceert zo een prima overwinterplaats/broedplaats voor een nieuwe kolonie volgend jaar.

Ja,dat zal wel zo zijn, maar als je dan in een landelijk gebied woont met allerlei onkruid uit de brassica familie dan hebben deze motjes(want dat zijn het: Trialeurodes vaporariorum) genoeg planten om op te overwinteren. Ik had in ieder geval jaren mijn kolen op t land van de boer, maar toen ik ze weer hier ging planten zaten ze onmiddellijk vol met dit motje, en ik merk het ook aan bepaalde soorten onkruid die onder zitten.

In 2009 heb ik flink geëxperimenteerd met natuurlijke bestrijding..ik heb daarover geschreven op mijn blog, als je witte vlieg intypt in het zoekvenster van mijn blog vind je iets van 10 posts over de witte vlieg...met foto`s van de boerenkoolwasserij

(voor de eerste 8 artikelen( witte vlieg 1 tot en met 7 plus Afghanistan in de moestuin) moet je ook naar beneden scrollen)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik heb wat blad in de wasmachine gespoeld én in een bak geweekt en gewassen maar er blijven witte dingetjes opzitten, zijn dat de larven? Ik weet niet hoe die eraf te krijgen hoor. Of is warm water zoals Zeeuw benoemt, de oplossing?

Jet ik kan je routebeschrijving niet volgen naar de boerenkoolwasfoto;s ?

Ja, sorry Helena.

Dat is het stomme van Bloggen.be ( of mijn eigen fout omdat ik er niks van snap)..ik kan lastig een verwijzing geven naar één artikel uit mijn blog, ik weet niet hoe, en laat jullie dan zelf witte vlieg intypen in het zoekvenster dat je links op mijn eerste blogpagina vind ( een beetje naar beneden op de pagina).

De pagina die je dan krijgt bevat als eerste drie foto`s waarop je Lie ziet in regenpak met de plantenspuit...als je dan dezelfde pagina naar beneden scrolt kom je 8 artikelen tegen waarin ik uitleg welke kruidenaftreksels (en spruzit) ik gebruikt heb tegen het motje...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...

Hi appelvrouw en anderen

als je direct naar een pagina op bloggen.be wilt verwijzen kan dat zo:

maak een (zonder het woord Code):

www.bloggen.be/appeljam/zoeken.php?tezoeken=witte vlieg

zonder spaties tussen php en ? en = en eerste woord, in de zoekterm mogen wel spaties

dan kom je direct op het resultaat van een zoekactie, in dit geval "witte vlieg"

• 2 months later...

@ appelvrouw

ja, precies goed.

Als je naar bepaalde een plek op die pagina wilt verwijzen zul je daar een anker moeten zetten, ook wel bladwijzer genoemd.

Ik weet niet of dat op bloggen.be kan maar de link zou er dan zo uit zien:

http://www.bloggen.be/appeljam/zoeken.php?tezoeken=boerenkool#mijnbladwijzer

en de bladwijzer maak je zo:

http://www.mijn-eigen-website.nl/vragen/hyperlinks/linken-naar-een-plaats-op-dezelfde-pagina