Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik was zo lekker bezig, paar weken terug die zware kleigrond spitten, ik heb nu de grote bonken klei maar verwijderd want ze waren nog steeds niet droog..Alles zo fijn mogelijk gemaakt, compost ondergewerkt en wat turfmolm voor wat betere waterdoorlaatbaarheid. Misschien een domme zet, maar op dat moment leek 't me een goed idee.

Vrijdag was het dan zover, de kapucijners en de tuinbonen de grond in! Hekje gemaakt met gaas voor de kapucijners, een net gespannen voor de vogels, nou, afwachten dan maar!

Kom ik een dag later, zie ik op alle plaatsen waar ik of een tuinboon of een kapucijner in de grond had gedaan een mooi rond gaatje, met helemaal niks..grrrr. Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit kan oplossen? De beestjes mogen best een beetje meesnoepen maar mijn zo fraai geworden zaaibed is nu een gatenkaas Ik heb gelukkig nog tuinbonen en kapucijners voor een heel weeshuis, dus nog maar es planten dan, maar dan hopelijk met beter resultaat. Ik wacht eerst op jullie gouden tip!

Heb vandaag worteltjes en rode ui gezaaid, ik heb 3 pv-buis-bogen achterelkaar staan en daar het gaas overheen getrokken. Het is net een klein kastje zo. Ben benieuwd hoe ik dat morgen aantref.....

Geplaatst:

Moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb welk beesie het geweest is. Maar bonen etc zaa ik altijd voor. Gewoon een bakje van de chinees, grond erin capucijners erin en wachten tot het een paar cent hoog is. die zet ik uit. Voorkomt bij mij een hoop irritatie!

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Die ronde gaatjes lijken me nog steeds van een vogelsnavel. Konden ze onder het gaas of net door? Ze zijn behoorlijk slim hoor. Ik heb "kuikengaas" gekocht op de rol (verkrijgbaar 80 CM bij 5 en 10 meter). Daar knip ik rechte stukken van en maak opstaande randen. Daar heb ik minstens 10 exemplaren van en deze zet ik op ELK vers ingezaaid stukje. Anders ben ik per definitie alles kwijt! Als net ontkiemde bonen opkomen, is het ook een absolute lekkernij voor merels en eksters. Die gaan ook onder een gaaskap. Ik kan rustig stellen dat 40% van mijn tuinierwerk uit bescherming bestaat.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ga nog es goed kijken of er toch niet ergens een doorgang zit... Als ik 's middags wegga lijkt er niks aan de hand, de volgende morgen weer overal gaatjes...Het lijkt dus echt 's nachts te gebeuren, dan zijn de vogels toch niet actief?

Maar ik ga inderdaad de kapucijners maar voorkweken. Kan dat met tuinbonen ook? O, ik gebruik de zoekfunktie wel even

Geplaatst:
  • Auteur

O, die gaaskap is ook een goed idee zeg! Ik heb nog van dat fijne gaas, volgens mij hetzelfde als wat jij hebt Kamilla!

Geplaatst:

Of anders eerst even thuis voorkweken, en dan de plantjes poten.

Geplaatst:

Misschien Houtduiven,daarom zaai ik voor met de bonen .Alle soorten bonen kapucijners /tuinboon/spercieboon/klimboon enz

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Voorzaaien. Verder verzamel ik bij vrienden en kennissen oude dvd`s ..cd`s ,, die bind ik aan een touwtje, aan de andere kant van het touwtje een stok die ik in de grind steek bij de jonge aanplant. Het draait en schittert en jaagt de vogels (voor een tijdje) weg.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Morgen gaan de kapucijners en tuinbonen gezellig mee naar huis alwaar ze een mooi plekje krijgen om te groeien Naast de boontjes, doperwten en de spruitjes.

Geplaatst:

Een voorgekiemd boontje is nog steeds een super lekkernij voor een vogel. Dus alleen met voorkiemen zou ik het niet redden. De gaaskappen zijn in mijn tuin een succes. Maar ik heb ook kunststof kant en klare "hoedjes" gekocht; piramide-vormig, 40 CM hoog met een gat bovenin. Die zijn ideaal om over bonen omdat dat het regenwater een beetje weghoudt bij het pootgoed.

Geplaatst:

grappig, nog nooit van gehoord..kan je er een foto van maken?

Geplaatst:

ik denk dat je hetzelfde zou kunnen doen met een bodemloze frisdrankfles....

Geplaatst:

Dit zijn de hoedjes die ik vorig jaar gekocht heb. Als je er voorzichtig mee omspringt, gaan ze jaren mee.

http://www.garantzadenshop.nl/tuinartikelen/kweek-en-zaaiartikelen/kweekkapjes.html

Het maken van gaaskappen, is volgens eigen patroon. Erg moeilijk, want het gaas moet per draadje doorgeknipt worden met een draadtang. Het is stug en scherp dus hou de pleisters maar bij de hand.

...................

Het vorige berichtje is ertussen gekomen. Ik drink nooit frisdrank, dus zijn de hoedjes voor mij handiger. Een frisdrankfles is aan de onderkant wel smaller dan de hoedjes.

Geplaatst:

oh wel handig dat je ze kunt vastzetten...

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

De kapucijners groeien als "kool" . Ze trekken alleen zo achter glas erg naar het licht toe op mijn zolderkamer. Ik ben bang dat ze te ver doorschieten. Ik heb ze nu in mijn achtertuin gezet, tegen de muur van mijn huis aan, op het zuiden. Gewoon in de potjes. Doe ik hier goed aan, of moet ik ze toch binnen houden voorlopig? Ik wil nog wel even wachten met ze in de volle grond te plaatsen, omdat er af en toe toch nog nachtvorst is, en omdat het nog niet van die hele stevige planten zijn. Ze staan nu niet op de grond, of is het beter om ze 's nachts weer binnen te halen? Poe hee, valt nog niet mee zo'n moestuin.

Geplaatst:

Kapucijners kunnen volgens mij al de grond in!

zie:http://www.freewebs.com/ruudendiana/kapucijner.htm

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic