Sanderv Geplaatst: 22 juli 2023 Geplaatst: 22 juli 2023 Hallo, Omdat bramen groeien als onkruid, hier even mijn kans wagen of iemand een uitloper van de himalaya braam kan missen en opsturen naar België. Na verschillende doornloze bramen te hebben geproefd, mis ik toch altijd een deel smaak. Dus daarom zou ik nu graag himalaya braam kweken en de stekels er maar bij nemen. Groeten Quote
Roland Geplaatst: 22 juli 2023 Geplaatst: 22 juli 2023 Welke rassen doornloze bramen heb je al geprobeerd? Quote
Sanderv Geplaatst: 23 juli 2023 Auteur Geplaatst: 23 juli 2023 thornless evergreen en black satin. Ik proefde maar weinig verschil tussen die 2. Terwijl ik van gestakelde bramen waarvan ik ras onbekend was voor mij wel veel lekkerder waren. 2 Quote
HerbalX Geplaatst: 7 augustus 2023 Geplaatst: 7 augustus 2023 Ik kan je helaas niet helpen aan de himalaya, maar ik deel je mening over de thornless evergeen. Ik ben sinds enkele jaren overgestapt op chester thornless en de triple crown. Ik vind deze al veel beter van smaak, maar mis nog wel een zoetje. Quote
Sanderv Geplaatst: 10 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2023 leuk om ervaring met andere rassen te horen Quote
EdelSpint Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 Ja, zonder zwart geen wit. Zonder doornen geen zoete geurende beloning. Sommige doornloze bramen (th.evergreen) zijn minder lekker omdat ze gehybridiseerd zijn met een doornloze/wintergroene rubus soort. NB Rubus armeniacus ("Himalayan" blackberry) wordt in Noord-Amerika als invasief/gevaarlijk beschouwd. Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 3 september 2023 Geplaatst: 3 september 2023 Ik vind 'Thornless Evergreen' bij volledige rijpheid prima smaken. Mensen plukken deze soort vaak te vroeg en dan zijn ze inderdaad aan de zure kant. Nadeel van wachten op volledige rijpheid is dat sommige vruchten in een vochtige augustus kunnen gaan schimmelen en dat de vogels er met je oogst van door gaan. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.