Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met het aansluiten van een irrigatie systeem op een regenton, en hoe zijn uw ervaringen? Ik had het volgende systeem gevonden bij tuinadvies, maar volgensmij zou je zelf met buizen ook iets zelf in elkaar kunnen zetten

https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/2295/watergeefsysteem-20-druppelaars?gsh=1&gsk=2&gclid=Cj0KCQjwn_OlBhDhARIsAG2y6zP9AgaV4LO3DdlB2kPc1zs5boy_0s49o7lIVwjmLu0LKimVJI5lKCIaAkKMEALw_wcB

Vondt ook een filmpje waar iemand het met dikke pvc buizen deed, leek op riool leidingen en gaatje boorde waar de plant stond en dan druppelde zo het water eruit.

Bonus vraag: is een irrigatie systeem genoeg om planten van water te voorzien, omdat het maar druppelt op een plek. Het systeem komt in mijn nieuwe kas.

Geplaatst:

Bij boomkwekerijen wordt tegenwoordig steeds meer met druppelirrigatie gewerkt. Dit is wel met een pomp om voldoende druk te hebben zodat planten die aan het einde van de slang zitten voldoende water krijgen. Of het water zonder pomp/druk ook bij de 'laatste' planten komt zou ik niet weten.

Waar je bij een druppelsysteem rekening mee moet houden is dat het water schoon is. Algen etc in het water kunnen leiden tot verstopping van de druppelaars.

Geplaatst:

Ik zag ook een systeem van gardena op zonnen energie zou ook nog een optie kunnen zijn, gelukkig zal ik van algen niet veel last hebben, de tonnen worden vooral gevuld met schoon kraanwater, die laat ik in een keer leeg pompen verdeeld over de planten in de tunnel en dan vul ik hem om de paar dagen even kijken waar de behoeftes van de planten liggen.

Geplaatst:

Wij hebben een gardena beregenings systeem vanuit een regenton. Pomp staat een tijdklok dus die gaat aan wanneer t "tijd" is. Ook de planten aan t einde van de druppelslangen krijgen zo voldoende water. Doordat wij de waterbehoefte per plant ( via de druppellaars) kunnen regelen, krijgt ieder wat voor hen goed is.

In t begin even een werk maar daarna geen omkijken meer naar. Zeker omdat wij niet altijd in Frankrijk zijn, soms 2  weken niet, werkt t voor mij perfect

Geplaatst:

@Lia56 dankjewel ik zal eens even kijken wat handig is zag ook een systeem van irrigatia op zonnenenergie even kijken of dit betaalbaar is, toch ook bang dat het gestolen wordt. Zou ook nog gewoon een gaatje in een jerrycan van 20L kunnen maken en deze bij elke plant zetten. Dan druppelt die ook langzaam maar die irrigatie systemen op zonnen energie zien er mooi uit. Als het bij jouw zo goed werkt dan is het wel iets om te overwegen.

Geplaatst:

@Lia56 ik heb nu van gardena alvast de regentonpomp gehaald op accu, dan hoef ik alleen nog even uit te zoeken welk systeem ik daarop aansluit, het moet in totaal 6 lange rije van 5m worden, op ongeveer elke 50 cm in de rij een druppelaar en rije 60 cm uit elkaar. Gardena heeft wel mooie systemen maar dan ook heel veel sproeiers erbij waae ik niks aan heb wil echt alleen de druppelaars.

Geplaatst: (aangepast)

@Lia56 ziet er netjes uit, net even gekeken voor de spullen gaat rond 200 euro kosten dus opzich te overzien. Ik zat aan iets vergelijkbaars te denken. Een waterslang aansluiten op de pomp die in de regenton zit, de regentonnen staan aan de buitenzijde van de kas aan de achterkant, een waterslang leid ik dan naar binnen, dan komt er een waterstop op met een hoofdaparaat1000 om de druk van 2 bar naar 1,5 bar te verlagen. Daarop komt dan een t splitter om een 13mm waterslang over de breedte te laten gaan dat is 4m met dan aan beide eindes een stop, op die 4m slang komen dan 7 t splitsers die van 13mm slang naar 4,6mm slang spliten, en dan wou ik 7 aanvoerbuizen daarop aansluiten met elk 9 verstelbare seriedruppelaars met een plug op het einde van elke slang. De vraag is alleen gaat de accupomp genoeg druk creeren om al die slangen te voorzien van water 😛

aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst:

@Lia56 dankje, het doel blijft dan die van gardena te kopen wellicht een eerste tussenstap doe van amazon proberen om eens te zien hoe dat in elkaar zit voor die paar centen valt dat nog eens te proberen die van gardena is nog even tuin budget opbouwen 😛

Geplaatst:
10 hours ago, Kevins Moestuin said:

Zag ook nog op amazon een complete set voor 25 euro maar of dat nu zo goed werkt is dan de vraag. Bijna 8x goedkoper dan wat ik wil met gardena wellicht het proberen waard.

Die had ik ook geprobeerd. Om te zien hoe t werkt is t prima maar daarna toch maar wat steviger gekocht. Succes je kunt er geen buil aan vallen

• Thanks 1
  • 8 maanden later ...
Geplaatst:
Op 28-7-2023 om 15:34, Lia56 zei:

Kas is 6x3m. Leiding gaat gewoon rond

Dag Lia56,

ik heb een vergelijkbare kas qua oppervlakte en zag dat je aan de slag ging met irrigatie vanaf regenton.

Graag had ik iets gelijkaardigs uitgewerkt, maar heb enkele vragen hierbij:

- ik veronderstel dat je ook "drukloos" werkt vanaf het vat/regenton?

- "hoofdaanvoer" met 25 mm PE tyleen en van daaraf verder aftakken met spaghettislang/druppelaars?

- is het circuit gesloten of werk je met x aantal lengtes met daarop eindkapjes?

Alvast dank op voorhand voor mogelijke tips.

Geplaatst:

Hoi DieterV
Wij hebben in de regenton een pomp van Gardena hangen.

Inderdaad 25mm komt binnen, Aangesloten op een tijdschakelaar, daar tussen ook een waterklep, (electro magnetisch zodat t geen hevel wordt)  

Wij hebben langs de raamkanten de dikke buis lopen en van daar uit de dunnere slangen met druppelaars.

Wij hebben  als eind een druppelaar

Hoop dat je hiermee wat verder komt

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een tijd blumat in de kas gehad, aangesloten op een ibc-ton. Werkt op zich prima, maar na een 3-4 jaar wordt het rubber / de slangetjes minder. Ook wel regelmatig de druppelaars schoonmaken vanwege de algen uit de ton.

Nu een simpele druppelslang, wekt net zo goed. In het voorjaar even aan de kraan uitspuiten en ik prik af en toe met een naald een nieuw gaatje waar ik water wil, nog steeds verstopt dat af en toe door de algen, maar gaatje prikken is veeel sneller dat iets schoonmaken.

• Like 2
Geplaatst:

Ik hou ervan om alleen water te geven waar ik t wil. Ligt er ook aan wat je wilt bewateren. Hier vrnml de tomaten en peperplanten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...