Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ondergrond ACD kas?


Ragnar

Aanbevolen berichten

Ik heb het voornemen om een ACD 204 kas aan te schaffen. Nu heb ik begrepen dat deze zelfdragend is en verankering in de hoeken heeft. Dus zonder fundering. 

 

Zou het ook mogelijk zijn om de kas op betonnen linea blokken te plaatsen? Hiermee win ik wat hoogte en kan ik de buitenkant b.v. met een bosmaaier bijhouden.

 

En wat plaatsen jullie als vloer? Alles in de tegels met bakken? Of gedeeltelijk tegels en volle grond met bakken?

 

Hoor graag jullie ervaringen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar we hebben ook zo'n soort kas. Aluminium met veiligheidsglas. Zal even een paar foto's maken.. De randen ( fundering ) staat op de opsluitbanden en die hebben we daaraan bevestigd , staat als een huis.

Bodem van de kas is gewoon grond met in t midden een "looppad"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ACD kas op opsluitbanden en daar bovenop de fundering. Uiteindelijk niet gekozen om de hoeken te verankeren en heeft o.a. storm Corry overleefd met windkracht 9/10. 👍 Ik teel vervolgens in de volle grond, we hebben hier mooie klei dus ik heb geen reden om in potten te telen. Potten zijn veel meer gedoe, in de volle grond kunnen je planten veel meer zelf met hun wortels op zoek naar voeding en vocht.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ragnar

Verankering gebeurt bij ACD d.m.v. verankeringsprofielen die in de hoekpunten aan het zelfdragend frame worden bevestigd (een wat grotere kas heeft ook in de lengterichting nog enkele verankeringen). De verankeringsprofielen zet je bij het plaatsen van de kas in van tevoren gegraven gaten in de grond waarna je na bevestiging aan het frame de gaten vol stort met beton. Resultaat: een zeer betrouwbare en solide verankering in de grond. 

 

Bij het plaatsen op linea blokken zul je het zelfdragend frame aan de blokken moeten bevestigen (een los geplaatste kas zoals @MSDG  heeft lijkt me link, ondanks zijn tot nu toe goede ervaring). Maar ook als het frame alleen maar aan blokken bevestigd is zou ik zonder verdere verankering in geval van een zware storm nog niet gerust zijn. En heb je hier weleens aan gedacht:  in de garantievoorwaarden van ACD staat o.a. dat de garantie van ACD niet van toepassing is wanneer het product niet gemonteerd is volgens de regels der kunst of afwijkt van de handleiding.

 

Wat de vloer in de kas betreft ? Bij mij bestaat het verharde gedeelte alleen uit een middenpad met betontegels van 40 cm breed. Aan weerszijden daarvan teeltaarde (volle grond zeg maar) waarin rechtstreeks de planten worden gezet. Op die manier heb ik aan elke kant van het pad nog 1.33 meter grond ter beschikking en zo'n breedte laat zich prettig bewerken. Teel je ook in potten en kuipen dan kunnen die gewoon op de grond staan.

  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...