Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat te doen na de aardappelziekte op mijn aardappelen ?


citroen

Aanbevolen berichten

Ik zou sowieso gaan voor een ras met een zeer hoge resistentie. 

Als het een jaarlijks terugkerende besmetting is, dan zou het bestuur van de tuinvereniging zich moeten beraden.

Het telen van aardappelen, tomaten en andere nachtschadeachtigen wordt dan steeds lastiger. 

Hygiëne is super belangrijk. 

Bij verdenking direct rooien en de plantresten afvoeren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn mening: zeker niet.  Zorg iig dat er geen enkel knolletje in de grond is achtergebleven die het mee kan nemen naar het volgende jaar. Als die ziek tussen een volgende pootronde staan is het kwaad bij voorbaat geschied. En zaai nu een groenbemester als je dat nog niet gedaan hebt. Bv phacelia

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tuintje zal nooit te klein zijn voor teeltwisseling.

Zelfs de kleinste tuintjes hier (50M2) hebben die verplichting.

Maak bij bijv. 50M2 vijf vakken van 10M2 elk, bijv. een of twee voor vaste planten en drie of vier voor wisselteelt.

 

De NAK zegt:

 

Algemeen voorschrift is dat in Nederland slechts 1 keer in 3 jaar (1:3) op hetzelfde perceel aardappelen geteeld mogen worden (geen teelt van aardappelen in de 2 voorafgaande jaren).

 

Bij onze vereniging is dat in de regelementen opgenomen en wordt dat gecontroleerd, ook krijgt iedereen in het voorjaar een zgn. aardappelkaartje zodat je kan zien welk deel van de tuin beschikbaar voor aardappel/ tomaat is.

 

Ook is er de verplichting alle aangetaste planten af te voeren en opschot (vergeten aardappels) te verwijderen.

De ziekte kan daarop of op waardplanten overwinteren.

 

Zoek ook eens op aardappelmoeheid, dat is ook een plaag die kan komen door teelt op hetzelfde perceel.

Zelf probeer ik een op vier aan te houden, dat is beter voor mijn arme grond.

 

Sorry, bovenstaande wettelijk voor Nederland, de Vlaamse wetgeving in deze is mij niet bekend maar zal waarschijnlijk dezelfde strekking hebben.

 

LINK:  Aardappelmoeheid - vruchtwisseling of vroegrooi - NAK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Hetzelfde voor Vlaanderen  1:3 , geen idee echter of die verplichting ook geldt voor volkstuinen, dat zal wel van het bestuur afhangen, maar is wel aan te bevelen, zeker goed opschot verwijderen als je die nu ziet opkomen op je vorig vak in de lente (een deel is garantie besmet als je vorig jaar de aardappelziekte had), dit is 1 van de belangrijkste doorgeefluiken over de winter heen en zorgt vaak voor een extra vroege besmetting ook op tomaten. 

Edit: en eigenlijk is dit een mooie overlevingsstrategie van de schimmel (en er zijn helaas nog tal van andere), de besmette knol of miniknolletje mag eerst  in de lente terug een plant vormen en die ziet er goed uit, vervolgens vormen zich schimmeldraden van onderuit door de stengel en heeft de schimmel weer voldoende blad etc om nieuwe sporen aan te maken en alles in de omgeving te besmetten.

 

https://lv.vlaanderen.be/nieuws/gewasrotatie-wat-zijn-de-verplichtingen-en-wat-kan-er-extra-als-ecoregeling

"Daarnaast mogen aardappelen met uitzondering van aardappelen onder niet-verplaatsbare serres, slechts éénmaal om de drie jaar op eenzelfde perceel geteeld worden, gecertificeerde pootaardappelen éénmaal om de vier jaar."

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...