Jump to content

Tomaten / paprika's water geven

HansK

Recommended Posts

Weet een vraag van mijn kant:

Hoe geven jullie de tomaten / paprika's plantjes water?

Ik heb ze in die zwarte vierkante potjes staan (p9?) met gaatjes in de bodem. Nu heb ik op youtube filmpjes zitten kijken van een teler en die benadrukte steeds dat je NOOIT van boven water mag geven, maar de potjes in een bak met water moet zetten totdat ze volgezogen zijn. Echter, dit gold voor de net gezaaide potjes. Ik snap de redenering, want dan kunnen de zaadjes niet wegspoelen en is het hele bakje voor zeker een week voorzien van water.

Nu zijn mijn tomaten al een cm of 8 groot en heb ik ze net in een bak water gezet. Alleen is het moeilijk inschatten hoeveel water de potjes dan opnemen. En ik weet niet of ze TE nat kunnen worden?

Hoe doen jullie dat? Met de gieter van boven of vol laten zuigen in een bak met water?

Ik geef ze van onderaf water. Mijn potjes staan in bakjes van de afhaal Chinees. Het water wat met een 2 uurtjes niet opgezogen is gooi ik weg. De reden waarom ik van onderaf water geef is omdat de afvalstoffen die het blad afscheiden dan niet weer in het potje terecht komen. Hierdoor hoeft het plantje z'n eigen afval niet nogmaals te verwerken. Ik denk ook dat de wortels, vooral in een jong stadium, hierdoor meer "zuigkracht" ontwikkelen.

De eerste 2/3x geef ik wel water van bovenaf, zodat de modder een beetje inzakt en het plantje vastzuigt om het zo maar even te noemen.

Dit is mijn eigen redenering en heb dit verder nog nooit uitgezocht, dus misschien praat ik wel dikke bullsh*t.

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Dat ze zo meer 'zuigkracht' ontwikkelen lijkt me sterk inderdaad. Aangezien de grond het water absorbeert en het hele potje dan verzadigd is. De worteltjes hoeven dan niet echt hun best te doen om water op te nemen.

Ik wacht nog even wat reacties af

Ik heb de jonge planten met hun potjes in een doorzichtige bak staan die ik dan s 'ochtends vul met 2 cm water....na een half uurtje is dat weg....ik houd ze aan de droge kant...staan in de kas.

De grotere die al in hun definitieve pot staan, geef ik s 'avonds water, van bovenaf.....meer noodzaak omdat die grote geen "onderstel" hebben....hadden ze dat wel...gaf ik ook van onderop water.

Ik geef gewoon van bovenaf water. Meestal. Es een keer goed veel laten opzuigen van onderaf doe ik ook wel eens. Het enige wat ik denk te weten is , dat tomaten liever ( het blad , de plant zelf ) niet nat worden, dus ik geef alleen op de aarde. Paprika's en pepers sproei ik ook 1 a 2x per dag.

Van bovenaf, waarom ? omdat dat in de natuur ook gebeurd ? Ik heb geen schimmels op de bovenlaag van de pot.

Verder voel ik aan elk potje. dat doe ik veel en vaak en dan leer je dat vanzelf, of het weinig of genoeg vocht bevat ( gewoon aan het gewicht )

Ik hou jonge planten liever wat aan de drogere kant. Niet droog, maar ze drogen wel af en toe behoorlijk op. Altijd nat is niet goed lijkt me.

potjes met zaad spuit ik liever dan dat ik ze giet.

Van bovenaf, waarom ? omdat dat in de natuur ook gebeurd ? Ik heb geen schimmels op de bovenlaag van de pot.

ik ook niet hoor

soms vind ik van onder af wel handiger als het om veel potjes gaat. Ik doe er op gevoel dan water bij, gaat altijd wel goed. Niet te veel in 1x, een tweede keer water geven vind ik simpeler dan afgieten als er bijv. 30 potjes in de bak staan

Een tomaat heeft het al snel te nat. Ik geef van bovenaf water. Spaarzaam.

Dat de plant dan een 'luie wortel' heeft en de P9 niet helemaal doorgroeit is vind ik niet erg. Heb liever dat de planten op de definitieve plaats veel wortels maken dan dat ik een doorgroeid potkluitje moet openbreken. Wortelbreuk geeft je plant een slechte start.