TuinmanTristan Geplaatst: 29 december 2024 Geplaatst: 29 december 2024 Hi, Ik wil twee verschillende frambozen in mijn tuin planten, maar ik kom er niet zo goed uit welke. Op fruitbomen.net lees ik dat 'Himbo Top' en 'Polka' populair zijn. Maar dan ben ik toch benieuwd naar meer meningen! Alvast dank, Tristan Quote That's what gardening is all about folks... it's learning to see what's going on with your plants and your soil. You can't just throw a seed and walk away. That's not gardening. That's just carelessness.-Praxxus55712
Frank Houweling Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 (aangepast) Nu ben ik misschien niet zo'n goede "andere mening" dan Fruitbomen.net maar ik ga toch nog wat proberen toe te voegen Over het algemeen vind ik de herfstframbozen betere eigenschappen hebben dan zomerframbozen. Dus ik zou alleen zomerframbozen planten om de oogst meer te spreiden. Als dat niet zo belangrijk is, kan je het op herfst houden. Verder is er echt wel een onderscheid tussen 'ouderwetse' rassen met een zachtzure smaak en meer aroma die vaak wat eerder 'kruimelen' en daarom niet zo goed te bewaren zijn, en moderne rassen met mooie stevige vruchten die beter bewaard kunnen worden en vaak wat vlakker en zoeter van smaak zijn. En daar kan je natuurlijk kiezen wat jouw voorkeur heeft! De meest verkochte rassen in ons assortiment zijn inderdaad Himbo Top en Polka, dus mensen geven vaak een voorkeur aan die moderne rassen. Maar dat hoeft niet zo te zijn voor jou natuurlijk. 30 december 2024 aangepast door Frank Houweling 1 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorieke123 Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 Ik heb geen ervaring met die rassen, en heb eigenlijk ook geen idee welk ras ik heb Ook heb ik nogal een grote tuin waar ik planten enz. hun gang kan laten gaan. Dus of je nou veel aan mijn bericht gaat hebben? Maar goed, ik spreek Frank gewoon maar even tegen: ik zou juist vooral voor een zomerframboos gaan. Dit omdat die lekker rijp zijn als er verder nog niet zoveel fruit is. Vroeg in de zomer. Na/overlappend met de aardbeien zeg maar. In de herfst heb je vaak al zoveel te oogsten en eten uit de tuin. EN: met warme natte dagen zo eind zomer/begin herfst gaan de vruchten snel schimmelen/rotten/bah. En dan ook liefst 1 zonder stekels. Maar dat is bij ons vooral handig omdat ik de planten laat groeien zoals ze normaal groeien (niet tegen rekken ofzo) en dan moet ik er regelmatig helemaal in staan om bij de vruchten te komen. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
EdelSpint Geplaatst: 1 januari Geplaatst: 1 januari Jorieke heeft een goed punt. Ik heb ook een voorkeur voor doornloos, alhoewel mijn frambozen doornen hebben (mijn bramen niet). Zelf geef ik wel een voorkeur aan herfstframboos en wel om de volgende nog niet genoemde reden: Herfstframbozen groeien bloemen/frambozen op scheuten die in hetzelfde seizoen zijn aangegroeid. Dit maakt (bijv in een kleine tuin) dat je naar hartelust kan snoeien en de plant klein houden, volgende lente groeien er weer takken aan waar vruchten op komen. Zomerframbozen groeien vroeg frambozen op takken van vorig jaar, iets om rekening mee te houden. Als ik zoveel grond had als @Jorieke123 zou ik voor allebei gegaan zijn 😀 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.