Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Frambozentopic


MSDG

Aanbevolen berichten

En hoe groot is het probleem van de frambozenkever bij zomerframbozen? Heel internet staat er vol mee.

Heeft elke zomerplant daar per definitie last van?
En gaan jullie dan ook elke ochtend in mei/juni die toppen schudden? 
Of wordt het probleem groter gemaakt omdat mensen het idee van wormpjes mega vies vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kevers heb ik nooit gezien, rupsjes een enkele keer, maar kan ook van een vlinder zijn.
Waar ik vooral last van heb zijn de Suzuki fruitvliegen, sinds een jaar of 2-3 pas. Alleen hele vroege of hele late worden niet aangetast, dus moet er een (gaas)zakje omheen. En gele frambozen hebben er ook minder last van.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Zou het nut hebben voor een vroege oogst frambozen in een kas te planten. Zo ja, hoeveel planten zou je nodig hebben voor 1 persoon en liefst 2 soorten voor kruisbestuiving of zijn ze volledig zelfbestuivend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MH95 Framboos wordt commercieel redelijk vaak in de kas geteeld, dus het kan zeker wel. Maar voor een vroege rijping kan je natuurlijk ook voor een zomerframboos gaan, en dan hou je het plekje in de kas open voor iets anders. Die gaan alleen niet vroeger dan juli, dus als je echt nog vroeger wilt plukken ben je op een kas aangewezen!

Willamette is één van de vroegst rijpende frambozen buiten.

 

 

  • Like 1

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, MH95 zei:

Zou het nut hebben voor een vroege oogst frambozen in een kas te planten. Zo ja, hoeveel planten zou je nodig hebben voor 1 persoon en liefst 2 soorten voor kruisbestuiving of zijn ze volledig zelfbestuivend?

Zijn goed zelfbestuivend. Hoeveel planten hangt af van de eetlust. 

 

Zelf teel ik twee herfstframbozen (tot 4 stengels) in twee potten van 30 liter,  die in het voorjaar in de kas staan. Omdat ik een paar stengels niet terugsnoei in de winter levert dit in buitenteelt een kleine extra oogst begin juni op nog voor de meeste zomerframbozen.  Niet voor de honger (want te weinig) maar voor het genot vroeg rood fruit te hebben.   Maar door het "voortrekken" in de kas kan dat zelfs mei worden.  Wanneer mijn tomaten ruimte nodig hebben, gaan de frambozen naar buiten.  NB niet elk ras herfstframboos is geschikt als two-timer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel frambozenplanten per persoon hangt af van hoe groot je mond/maag combinatie is :) en ook vooral hoe je ze wilt eten. Vers, taartje, smootie, ontbijt, dessert, in een cocktail, etc...

De frambozen, van eenzelfde plant, worden niet allemaal tegelijk rijp, bijgevolg is hier een handje vol altijd wel afkomstig van een aantal plantjes.

 

Er staan al mooie knopjes op heb ik vandaag gezien. Nog geen uitlopers ontdekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een pot is een idee. Dat ga ik eens doen. Ik heb een rij frambozen waar ik er nog uit moet steken, anders worden het er teveel. Dus die kan ik dan wel in een pot zetten in de kas. Als dat werkt zou ik eens goede rassen kunnen kopen. Ik weet niet welke rassen het zijn, er zitten hele goede tussen, maar ook hele slechten, die slechte zijn er al uit gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Goed nieuws over de frambozen, ze staan er allemaal florissant bij nu ze in de speciekuipen in de potgrond/compost combi zijn geplant. Ze lopen zelfs al uit met nieuwe scheuten, dat heb ik niet meegemaakt op de klei dus dat is leuk.

 

Één struikje heeft nu frambozenroest, neem aan dat dat niet veel kwaad kan en dat ik het betreffende takje straks gewoon snoei en dat het probleem daarmee opgelost is? 😊

 

Hoe staan jullie frambozen erbij?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...