Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Frambozentopic


MSDG

Aanbevolen berichten

Op zoek naar informatie over frambozen is het me opgevallen dat er veel losse topic zijn over frambozen en dan vooral de problemen met de teelt ervan. Daarin worden doorgaans veel goede adviezen gegeven en ervaringen uitgewisseld, maar voor het gemak kunnen we dat wat mij betreft hier bundelen. 
 

Basisinformatie framboos (rubus ideaus):

De framboos is van origine een bosrandplant. Dit vertelt al veel over wat de eisen zijn van de framboos om goed te gedijen. Qua bodemsoort is ze niet extreem kieskeurig, maar (zware) klei kan een probleem vormen. De voorkeur is een lichtzure, lichte bodem, met voldoende humus/organische stof. Zand- en veengrond zijn favoriet. Zowel een zonnige als een plek met halfschaduw zijn prima, mits er voldoende vocht is gedurende de zomer en goede afwatering in de winter omdat ze gevoelig zijn voor wortelrot. Het wortelpakket is vrij oppervlakkig en als de framboos zich goed voelt kan ze zich enorm (ongewenst) uit gaan breiden met uitlopers. Bedenk je dus van tevoren goed als je een geschikte grond hebt of je de framboos zomaar z’n gang wilt laten gaan, dit heeft dus consequenties! Overigens heeft de raskeuze ook zeker invloed op het woekergehalte, sterk groeiende rassen zullen dit eerder doen dan wat zwakker groeiende rassen. Helaas is die informatie niet altijd compleet terug te vinden.

 

Zomer- en Herfstframbozen:

Als je op pad gaat om frambozen te kopen dan loont het om je even in te lezen en te bedenken wat voor soort je wilt. Er zijn namelijk zomer- en herfstframbozen en die verschillen een klein beetje qua verzorging. Buiten dat de naam ongeveer slaat op de oogstperiode, heeft het vooral te maken met de stengels waarop de vruchten komen. Herfstframbozen krijgen vrucht op de stengels die in het voorjaar nieuw gevormd worden. Zomerframbozen dragen vrucht op de stengels die het vorige jaar gegroeid zijn. Dit is belangrijke kennis, want om de frambozen gezond en jong te houden moet je ieder jaar snoeien! Het snoeien van herfstframbozen is simpel - in de winter snoei je alle takken tot op 10cm boven de grond af. Het volgende voorjaar komt de plant weer op met nieuwe stengels die vrucht dragen in het najaar. Bij zomerframbozen snoei je in de winter alleen takken terug op 10cm die vrucht hebben gedragen, te herkennen aan de trosjes aan de stengels. Stengels die geen vruchten hebben gedragen zijn vaak wat groener van kleur, maar bovenal hebben ze geen trosjes waar vruchten aan hebben gehangen. Door een combinatie van herfst- en zomerframbozen aan te planten kan je een zomer en herfst lang genieten van verse frambozen. 
 

Aanvullende informatie:

Frambozen lenen zich ook goed voor teelt in grotere potten. Vergeet dan vooral niet de watergift in de gaten te houden in de zomer, frambozen moeten vochtig blijven om mooie vruchten te laten groeien. De minimale potinhoud is mij niet bekend, ik ga 65l grote speciekuipen ingraven omdat ik op kleigrond tuinier. Onderin komen gaten zodat het water weg kan en de potten vul ik met turfvrije potgrond, compost en zand. Frambozen hebben in principe weinig voeding nodig, maar in een pot is het wel verstandig om bij te voeden omdat de plant niet zelf op zoek kan naar voeding. 
 

Er is een trucje om twee oogsten te krijgen van je herfstframboos. Als je in de winter de toppen die frambozen hebben gedragen snoeit tot net onder de onderste bloemtros, zal die stengel in de vroege zomer nog een kleine oogst kunnen geven. Dit zou een nadelige invloed op de grote oogst kunnen geven, maar hierover is weinig terug te vinden. 
 

—-
 

Mijn rassenlijst na deze winter:

Fallgold (gele framboos)

Heritage

Tulameen

Sugana Two Timer

Himbotop

 

Mijn ervaringen zal ik in dit topic blijven delen. 😊 Als je extra tips of informatie hebt, wilt showen hoe je frambozenbosje presteert, voel je vrij te reageren! Ook vragen over het wel en wee van de framboos mogen hier verzameld worden. Tenslotte, leuk om de rassenlijst te delen zodat we deze ook uit kunnen wisselen. 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste wat leuk om ook dit topic nu voorbij te zien komen ondertussen heb ik zelf een aardige verzameling frambozen variteiten in de tuin staan op vette klei grond. Wat ik dit jaar echt gemerkt heb is dat herfst frambozen goed aanslaan op klei grond, zien er gezond uit in blad kleur en produceren volop, ook de doordragers doen het goed maar over het algemeen lijken de zomer variteiten niet goed aan te slaan blad wordt snel geel en sterft dan af, ik zou dan ook op zware klei aanraden om zomer variteiten te planten in potten en deze in te graven, dit ga ik in iedergeval nog wel proberen bij de zomervariteiten en dan hoop ik dat ze het gaan redden =]

 

Mijn lijstje op dit moment is:

Twotimer Sugana [hybride] [rood], absoluut een topper voor de smaak is het van alle variteiten mijn best smakende.

Valentina [abrikoos kleur]

Sanibelle [rood] = staat er slecht bij

Glenn Coe [paars] = beide dood gegaan

Rubaca [rood] = staat er slecht bij

Golden Queen [geel] = staat er als enige zomer framboos goed bij maar kwa smaak vindt ik fallgold vele male beter.

Bristol [zwart] = groeit heel anders als de andere frambozen, hier komen zeischeuten aan de hoofdscheut heel bijzonder.

 

Herfst:

Himbo Top [rood] = hele mooie grote vruchten, geeft heel veel vruchten dit jaar de meeste vruchten van de HT afgehaald, heeft een goede aroma is niet heel zoet.

Golden Everest [geel], geeft hele grote vruchten maar kwa smaak komt het niet in de buurt van Fall Gold.

Autumn Best [rood], Lekkere framboos

Autumn Bliss [rood, Lekkere Framboos

Fall Gold [geel/oranje], Heerlijke zoete frambozen echt een aanrader, produceert ook goed.

Aroma Queen [rood], Is ook een soort die ik heel erg lekker vondt.

 

Nieuw aangekocht dus nog geen mening over zijn: 

GEELBLADIGE DWERGFRAMBOOS 'Groovy' (PBR) / 

POT ZOMERFRAMBOOS 'Ruby Beauty' / 'BonBonBerry Yummy'

Heritage [herfst]

Zefa Herbsternte [herfst/doordrager]

Autumn passion [Herfst]

Tulamagic [Zomer]

Sweet Sunshine [Zomer potframboos]

Little Sweet Sister [Herfst potframboos]

Raspberry Tower

 

Hybride soorten:

Tayberry

Boysonberry

Loganberry

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Glen Coe =  Glen Prosen (framboos) x Munger (het meest geteelde soort zwarte framboos).  Ik heb zelf een paarse hybride maar moet nog achterhalen wie daar de ouders zijn geweest.   Alle zwarte frambozen hebben wat mij betreft het nadeel van een relatief lage opbrengst i.c.m. genoeg stekels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Goldfish wel interresant heb jij ervaring met bristol? Ben benieuwd wat de opbrengst van dit soort volgendjaar gaat worden. Maar eigenlijk wil ik hem dit jaar nog uit graven en even op een andere plek zetten want mijn frambozen groeien heel mooi allemaal in dezelfde rij vastgebonden aan ijzerdraad elke 40 cm alleen die bristol werkt niet echt mee in die rij omdat hij zoveel zeischeuten maakt aan elke hoofdtak neemt hij heel veel ruimte in beslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb naast de paarse ook een zuivere zwarte framboos, maar dat is een MTFD stek van jaren terug en weet het ras niet.  Geen erg welkome plant, woekert als de neten, lage opbrengst.  Is verbannen naar een plek in de tuin waar weinig ander fruit zou kunnen overleven.

Wel goed smakend.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag voor de mensen die ervaring hebben met frambozen in potten om hun mening te geven over mijn plan. Ik ga iedere plant in een 65l kuip zetten, ingegraven in de grond met ontwateringsgaten aan de onderkant en zijkant. De kuipen wil ik vullen met een laag grof zand op de bodem, en daar bovenop een mix van (turf)vrije potgrond en compost in een 70/30 verhouding. Mulchen met afgevallen blad en éénmaal per jaar, na het eerste jaar, bessenvoeding van DCM.

 

Hoe klinkt deze aanpak?

Is de gekozen compositie van het teeltsubstraat/de grond voldoende zuur denken jullie?

Voldoende voeding als ik één keer per jaar voeding geef?

Zijn kuipen van 65l wel voldoende om een leuke opbrengst te krijgen of eigenlijk nog te klein?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG gaat denk ik toch pionieren worden eind dit jaar ga ik ook de zomer variteiten overplaatsen naar potten[speciekuipen] en dan gaan wij het ontdekken.

 

maar een buurvrouw uit de straat die heeft wat soorten in 45L rechthoekige kuipen staan, ze heeft alleen potgrond gebruikt, verzorgd ze niet, geeft geen voeding, geen water, geen mulch en zelfs die frambozen produceren nog, dus vermoed dat het best wel makkelijk zal gaan in potten vooral met een beetje moeite, + elke jaar krijgt zij gewoon weer nieuwe scheuten :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2x een 30 liter pot gevuld met elk een herfstframboos (die door niet alles kaal te snoeien ook oogst geeft aan 1 jarig hout) zodat ik die kan "voortrekken" in de kas.  Dat levert dan wat extra vroege frambozen op in juni.  Gaat tot nu toe goed.  Als de tomaten te groot worden zet ik de potten zomers buiten. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Dag allen,

 

Het leest alsof jullie veel ervaring hebben met Frambozen. Misschien dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb thuis een heerlijke braam staan tegen een zuidwandschutting die het erg goed doet. Nu wilde ik hiernaast een framboos planten maar werd ik door mijn schoonmoeder gewaarschuwd dat frambozen erg woekeren. Na te googlen ben ik te weten gekomen dat dat komt omdat ze ondergrondse lopers maken. Hier heb ik niet heel veel zin in. Hier liefst heb ik een plant zoals de braam waar je elk jaar duidelijk de nieuwe en oude scheuten ziet en kan handelen naar bevinden zonder teveel gedoe.

 

Nu de clue van de vraag: Weten jullie of er hybride soorten zijn die zich gedragen als een braam maar smaken naar framboos? Of is dit nog te mooi om waar te zijn? 

 

Ik heb natuurlijk gezien dat er hybride soorten zijn, maar er wordt meer gesproken over smaak en doorn(loos) dan over "gedrag" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is bij mijn weten geen hybride vorm die echt naar framboos smaakt, al lees je her en der dat de Loganberry nog het meest naar framboos smaakt. Zelf heb ik een tayberry en die woekert absoluut niet en heeft een zwakke groei tov de Himalaya braam die ik ook heb staan. Over de exacte groeiwijze van de Loganberry kan ik je niets vertellen al lijkt het me op plaatjes dat het meer de braam nadoet qua groeiwijze. Wellicht dat iemand met een Loganberry daar meer over kan vertellen. 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, lijkt inderdaad meer op een braam dan een framboos wat groeiwijze betreft. De smaak van de Loganberry zit wel dichter tegen de framboos dan de tayberry. Maar toch is het zeker niet helemaal...

 

Het woekeren van de framboos vind ik zelf trouwens heel erg meevallen. Nieuwe bodemscheuten zijn gemakkelijk weg te halen, en als je dat twee keer per jaar doet dan is er niets aan de hand.

  • Like 1

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind echte frambozen qua smaak ook niet te overtreffen. Gewone roze. De gele herfstframbozen vind ik wat minder (de golden huppeldepup, herfstfreude e.d)

 

Ze lopen inderdaad wel door de tuin via de wortels, maar ik trek ze eruit (met handschoenen zo gebeurt) en als dat niet lukt, omdat ze ergens tussen groeien, knip ik ze onder de grond af. Vaak. Het blad droog ik voor de thee en de konijnen vinden het ook lekker.

 

Ik heb een Loganberry bij huis, die al jaren een andere plek moet, dus produceert niet zo veel, maar ze zijn wel lekker en onderhoudsvriendelijk.  Maar geen framboos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistel zijn er specifieke rassen die je kan aanbevelen? Ik heb gemerkt dat het erg uitmaakt op minder geschikte grond welke rassen er gezet worden, wanneer je plukt en ook voldoende/niet teveel water. De frambozen die her en der op ons complex wel groeien op de klei zijn hit or miss. 50% smaakt gronderig en flauw, 50% is aromatisch en echt een mooie frambozensmaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...