Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er wandelen giga veel mieren op mijn tuinbonen. Ik had het al gezegd in mijn eigen draadje en daar kwam uit dat mieren niet echt kwaad konden behalve dat ze met je zaadjes aan de wandel konden gaan. Maar er zitten er belachelijk veel op, is daar een oorzaak voor, kan het kwaad voor m'n planten, moet ik wat doen?

Ik bedoel dus echt heeeeeel veeeeeel mieren...niet een paar die een omwegje nemen

Kan geen mierennest ontdekken in de bak waar ze staan of direct in de buurt.

Posted

Als het goed is kan je zien van waar ze komen, ze laten een soort geurspoor achter om aan hun collega's duidelijk te maken waar er iets te halen is.

Als je dat gevonden hebt probeer een beetje bloem te strooien, dat blijft aan hun poten plakken, als het lukt zoeken ze dan een ander doelwit.

Ik heb een aantal jaren Afrika ervaring en de mieren die we daar hadden waren zeer agressief en daar werkte dat altijd.

Posted

Tuinbonen en bladluizen trekken mieren, bladluizen geven een zoete vloeistof af die de mieren opdrinken, deze verzorgen en verdedigen de bladluizen idd.

Als ik dat zie (op de rozen bv) is het voldoende om de luizen regelmatig met je vinger stuk te wrijven en na een paar dagen zijn zowel mieren als bladluizen weg, doe dat op mijn rozen als de jonge uitlopers schieten.

Je hebt een kleine plantage als ik het goed begrepen heb, daar kan je dat perfect doen.

Posted

Precies, misschien weten de mieren meer als jij en wachten ze op de luizenbaby´s die nu elke dag kunnen uitkomen en deel gaan uitmaken van hun kudde...

Posted

Ik kan helemaal niets vinden!!!

Zag wat donkere plekjes bij bladaanzet, maar als je goed kijkt is dat paars/rood en die vlekken zitten echt in het blad...

Hoe herken je luis?

Zwarte bonen luis is toch heel makkelijk te zien?

Eigenlijk had ik wat dille ertussen willen zettten maar de tuinbonen staan al zo krap dat dat vast niet zo'n goed idee is

Posted

Als je je macro op een kleverig bewegend stukje iets richt... dan herken je de luizen vanzelf als ze er zijn...

Maar zo goed als jij op je plantjes past zie je die luizen vast wel op tijd. En als het er maar een paar zijn kan je ze ook makkelijk plat drukken...

Ik hoop dat je luizenvrij blijft maar als ze er toch zijn: kijk ik nu al uit naar jouw megamacroluizenfotooz! (Liever zie ik natuurlijk géén luizenfotooz hetgeen betekent dat je er geen last van hebt... maar als... )

Posted

Had wel al gelezen van die zwarte bonen luis enzo...

Maar nu zegt de buurvrouw verderop dat als ze wind vangen sneller luis hebben en de buurman aan de andere kant beweerd dat die beesten juist een hekel hebben aan win en water...wie spreekt de waarheid

Ze kwamen kijken wat ik aan het doen was, heb een kwartier op mijn buik in de tuin gelegen

Maar goed, mocht ik ze krijgen probeer ik ze wel op de foto te zetten hoor, wil je ze lachend???

Posted
Eigenlijk had ik wat dille ertussen willen zettten maar de tuinbonen staan al zo krap dat dat vast niet zo'n goed idee is

Dille vraagt niet veel plaats, voordat die groot is zijn de tuinbonen op, ik zou die alsnog zaaien

Posted

Heb je er rekening mee gehouden dat bonenkruid een lichtkiemer is Miranda ? De zaden mogen maar nauwelijks bedekt zijn.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weeks later...
Posted

De mieren betekenen inderdaad dat de bladluis in aantocht is. Bladluizen scheiden een vloeistof af, honingdauw, die mieren gebruiken voor hun larven. Mieren gebruiken de luizen vrij letterlijk als vee. Ze verplaatsen ze naar een betere plek, zorgen voor de kleine bladluizen en verdedigen ze soms zelfs tegen roofdieren als lieveheersbeestjes of sluipwespen.

Misschien zijn ze al wat nieuw gebied aan het onderzoeken voor de bladluizen, maar waarschijnlijk zitten er al larven op de plant. Je zal het straks wel zien als de tuinboon groter wordt. Ik heb nog nooit een tuinboon zonder luis gezien

En omdat ze vaak door mieren op de plant worden gezet, zijn ze ook in de kas niet veilig.

Wat helpt is de toppen eruit halen als de plant gaat bloeien. Ik heb ook wel eens gespoten met een natuurlijk luizenmiddeltje (even naam vergeten). Werkte prima, geen luis meer gezien.

• 2 years later...
Posted

Oude topic, maar ik heb net hetzelfde probleem.

Mijn tuinbonen stonden nog maar 2 dagen in de grond en mieren waren al op de plantjes aan het lopen. Ik veronderstel dat er toch nog geen bladluizen op zitten. Ik heb de plantjes al eens goed geïnspecteerd, maar niets gezien. Als er toch larven op zitten zal ik dit wel binnenkort zien zeker. En dan maar eens welk middeltje helpt. Ik had al rozemarijn aan de voet gelegd, dit hielp in het begin, maar nu lopen ze er toch weer op.

Er staat wel een omgekeerde terracotta pot in de omgeving en ik denk dat ze al bezig zijn met hun nest daarin te bouwen, hopelijk kan ik ze verhuizen. Mieren genoeg in tuin en moestuin.

Als ik kijk naar mijn zwarte bessenstek, dan denk ik dat het hopeloos zal worden. Daar is elk klein groen stengeltje bedekt met een tapijt van groene bladluis, Ik wrijf ze wel kapot, maar na een aantal dagen zit het weer vol. Ik kan ze ook niet allemaal verwijderen omdat ik dan alle jonge scheuten aan de stek kapot maak.

Hoe staat het met jullie tuinbonen?