Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zijn er ervaringen met een (verhoogde) bak met worteldoek onderin?


BrutusD

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Ik ben van plan achter in de tuin onder de bomen een enigszins verhoogde bak te maken met (goed) worteldoek onderin. Achterin de tuin staan grote bomen en deze zuigen alles leeg vanaf mei qua vocht en voeding. Mijn idee was om de wortels van de bomen wat buitenspel te zetten door een bak met een diepte van ongeveer 30 cm te maken met onderin dus worteldoek. 

Daarnaast zal ik ook de bak gaan bewateren. Heeft iemand ervaring hiermee? Werkt dit en krijg je nog goede oogst of houd het worteldoek ook veel grondleven tegen?

Ik lees het graag! alvast bedankt voor de reacties!

aangepast door BrutusD
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • BrutusD changed the title to Zijn er ervaringen met een (verhoogde) bak met worteldoek onderin?

Hi Brutus, ik moestuinier ook in bakken, dat gaat prima. Ik gebruik zelf de makkelijk moestuinmethode, daar gebruik je vakken van 30x30 cm. Ik gebruik houten bakken met worteldoek en goeie moestuinmix. Wat ik me wel afvraag is of de boom niet teveel schaduw geeft?

aangepast door Moestuinpassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het bomen zijn die oppervlakkig wortelen dan heb je kans dat de wortels de moestuinbak binnenkomen. Karton verteert tamelijk snel, helpt niet tegen wortels. Worteldoek kan dit voorkomen, zeker de eerste jaren. Of het worteldoek na 5 of 10 jaar de wortels nog tegen houdt durf ik niet te zeggen. Vaak zie je toch dat de wortels een klein minuscuul gaatje vinden in het worteldoek en daar doorheen groeien. Houdt er rekening mee dat wortels van diverse oppervlakkig wortelende bomen met gemak 5 tot 7 meter van de stam kunnen komen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook verhoogde bakken gemaakt en heb er worteldoek ingedaan. Niet voor de bomen, maar om te voorkomen dat de aarde eronder uitspoelt. De bakken staan op het terras. Worteldoek vergaat na een paar jaar en is niet super milieuvriendelijk. Wat dat betreft kun je beter wat stoeptegels onderin de bak doen en desnoods nog een laag grind. Dat houdt boomwortels ook niet 100% tegen, maar het is toch iets. En duurzamer dan worteldoek. De muizen houdt het wel tegen.

 

Mijn bakken zijn van bankirai hout, dat is hardhout wat jaren mee moet gaan. Onbehandeld. Een plastic doek in de bak heb ik niet, ik wil helemaal geen plastic (en eigenlijk ook geen worteldoek) in de tuin, vandaar. Ik heb zeven bakken gemaakt, afmetingen 120cmx80cmx78cm.

 

2_bakken.thumb.jpg.6a110fc0482d181b9d7e39f75a1e7934.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een gek idee om een laagje beton te storten?

Betontegels zijn ook van cement, dus je maakt dan één grote tegel zonder kieren.

Het hoeft maar een dunne laag te zijn, het hoeft niks te houden.

Onder- en bovendruk blijven hetzelfde, het hoeft niet bewapend beton te worden.

Misschien kan de dikte iets van 5 cm worden, je kunt uitrekenen hoeven pakken beton je bij de bouwmarkt koopt.

Het is maar een idee, geen ervaring mee.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...