Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Begin vorig jaar (2011) heb ik rozemarijn gezaaid. Pas later las ik dat het opkweken uit zaad helemaal niet zo makkelijk gaat. Stekken schijnt een stuk beter te gaan, maar dat wist ik toen nog niet.

Hieronder de resultaten.

Gezaaid in het voorjaar (ergens in april 2011?), uiteraard binnen.

Veel kwam er niet op, hoogstens een score van één uit vier.

Op 28 juli, ruim 3 maanden later, nog steeds binnen:

769_62e32e872452b8ff23c40d74088e1438.jpg

Op 18 september, 5 maanden later, nog steeds binnen:

769_e7492e906f42a0a683c4ce3dcd4e5616.jpg

En nu, 25 maart 2012, staan ze eindelijk buiten, voor het eerst:

img1596k71711332689110.JPG

Daarnaast heb ik een paar binnen gezaaide plantjes ergens in juli 2011 buiten gezet. Die zijn daarna niet meer gegroeid, en hebben de winter niet overleefd.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Henk is dit een "kruipende"rozemarijn? Hij lijkt er op.

Want daar heb ik een grote van in een pot..staat al jaren in de koude kas en heeft -20 overleefd. Voor twee jaar terug vond ik in het voorjaar wat zaailingen onder de pot in de aarde. Daarvan doen het een paar het nog steeds.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Henk is dit een "kruipende"rozemarijn? Hij lijkt er op.

Ik denk het niet, hij kruipt ook niet echt.

Ik heb even op het zaadzakje gekeken: marinus officinalis, geen varieteit aanduiding gevonden, van Sluis garden. Het plaatje op het zakje ziet er ook niet erg 'repens' uit.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Omdat de kleine plant op de jouwe lijkt dacht ik dat je ook kruipende rozemarijn had gezaaid. De moederplant heb ik eigenlijk al een jaar of 6 à 7, groeit niet erg hard, maar blijft goed leven in de kas.Deze komt van Easy plant.img476844761333266259.JPG

Geplaatst:

Ben je zeker dat het een kruipende is?

Volgens mij is het een opgaande met golvende takken, die heb je dus ook maar daar wordt in de latijnse benaming geen onderscheid in gemaakt.

Enkele jaren geleden heb ik ook voor de lol rozemarijn gezaaid en inderdaad, bijzonder flauwe opkomst. Later ook buiten in volle grond gezet. Toen ging de felle winter van 2008 er overheen en was het eind verhaal.

Ik waag nog wel eens een keer als ik ooit eens zaad vind van iets anders dan gewone rozemarijn (eens niet de standaard Officinalis, bedoel ik).

Ondertussen weet ik dat je die zaailingen beter in de kas houdt tot ze flinke planten zijn (echt in de woonkamer voelt ie zich ook niet lekker). Dan pas een jaartje buiten in pot, in de winter weer binnen en dan eerst denken aan in volle grond zetten. Hoedanook in de winter op een of andere manier beschutten.

Ook is rozemarijn een solitaire plant, als je dus verpot geef je liefst elk plantje zijn eigen pot zoniet gaan ze in concurrentie tot er eentje het loodje legt.

Overigens is alles wat je in de handel aan zaad vind "Officinalis", er zijn maar enkele nevensoorten die voor zover ik weet niet worden gekweekt. Af en toe vind je per toeval eens in de supermarkt of op de gewone markt een "Officinalis" rozemarijn die een varieteit is. Iets waar je vaak pas achteraf achter komt want als ze pas uit de kwekerij komen zien ze er meestal allemaal krek hetzelfde uit.

Je moet al ietwat kenner zijn om al die (honderden) "Officinalis" varianten uit elkaar te houden....

Geplaatst:

Tja wat denk je? Easy plant verkocht mijeen kruipende..ik vind hem ook niet echt kruipen, meer hangen. Dit is de moederplant, waar de plant op de vorige foto dus een nakomeling van is.img4769121911333352539.JPG

Geplaatst:

Toch een kruipertje dus.

Dat de takken afhangen komt gewoon omdat hij in een pot staat. De jouwe ziet er uit als de "Capri".

Geen schrik hebben om de moederplant in juni eens terug te snoeien, wordt ze mooi vol van en sterk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...