Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb wat zitten graven in mijn bak met munt en volgens mij is 't dood. Hoe staat die van jullie erbij?

Ik hoor van een collega dat het bij hem al boven de grond staat.

Zou toch jammer zijn als die van mij de geest heeft gegeven.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
  • Auteur
Mijn potten met munt zijn ook dood gevroren.

Wortels zijn bruin en slap , heb ze dus gisteren weg gegooid

En ik dacht nog wel dat het onkruid was.....

En jij had nog wel zoveel soorten!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Hier komt de munt ook weer boven de grond.Bij mij staat ie in volle grond,misschien heeft dat gescheeld.Was trouwens gewoon een plantje uit de supermarkt die ik in de tuin heb gezet.

Geplaatst:
Mijn potten met munt zijn ook dood gevroren.

Wortels zijn bruin en slap , heb ze dus gisteren weg gegooid

En ik dacht nog wel dat het onkruid was.....

En jij had nog wel zoveel soorten!

Dat dacht ik ook. Normaal ging het elke winter naar binnen, deze winter niet.. En huppaaa, dood. Was dus toch iets te extreem voor die vorst in een pot.

achja, weer tuincentrums langs én stekjes zoeken/ruilen

edit; Mijn vollegrond munt en de potten die in de schuur stonden doen het ook al weer goed hoor, was dus echt te koud buiten voor in 'n pot.

Geplaatst:

Hier komt ook de munt in de volle grond weer op, flink ook! Ik heb niet wat in bakken staan, dus daar kan ik het niet mee vergelijken.

Geplaatst:

Bij mij is het dus echt zo dat alle kruiden in pot en grote bakken dood zijn gegaan, en alles in de volle grond het uitermate goed doet op dit moment. Inclusief de munt.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Bij mij staan alle munten in potten tegen het `wandelen`..en ze zijn allemaal dood.

dacht ik, want ik heb nog geen tijd gehad de potten leeg te halen..ik zag vandaag bij een erg volle pot bergamotmunt toch weer leven. Bij de kleinere plantjes echter ben ik er zeker van dat ze dood zijn.. helaas ook mijn appel en abrikoos en chocolademunt

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Appel (groen of wit?) en chocolade munt heb ik denk ik wel voor je op de moestuindag? Iig chocolade munt. Van de bonte appelmunt heb ik een paar ieniemienie stukjes kunnen redden, die staan nu in de kas.

Verder is de eau de cologne munt niet uit te roeien, en doen de basilicummunt en lavendelmunt het ook weer/nog steeds. Maar die stonden ook in de vollegrond.

Ik graaf ze nu uit om ze in potten te zetten, die potten gaan dan de schuur in zodra het keihard gaat vriezen. Ik heb er namelijk plastic omheen ingegraven, daar in de vollegrond, maar dat houdt ze niet tegen... Ze vinden een naadje, of gaan er gewoon overheen.

Geplaatst:
Ik heb er namelijk plastic omheen ingegraven, daar in de vollegrond, maar dat houdt ze niet tegen... Ze vinden een naadje, of gaan er gewoon overheen.

Dat beloofd....

Ben ook bezig om alle munt die in potten stond in volle grond uit te zetten omdat de potten eigenlijk niet groot (breed) genoeg zijn voor munt.

Ideaal zou een pot zijn met grote diameter en tegelijk vrij ondiep maar of dat bestaat?

Nu had ik gedacht om stukken van +/- 40cm hoog van een grote plastic pijp te laten zagen (zeg maar ongeveer een 80cm doormeter) en dat rondom de munt aan te brengen.

Als ik dat vind zou dat dan moeten verhinderen dat de munt al te veel uitbreekt zodat ook niet al de verschillende soorten door elkaar heen gaan lopen. Sommige varieteiten haal je met het blote oog gewoon niet uit elkaar.

Goed idee of?

Geplaatst:

Denk dat je goedkoopst uit bent met grote emmer waar je bodem uitzaagt,

ik sleep alle munt in pot in de kas voor de winter, dat geeft net het zetje dat ze overleven en heb met munt geen probleem.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Daar gaat het ook niet om, ik wil gewoon precies weten welke munt het is wat er groeid.

Geplaatst:

Tjemig Dennis, tuurlijk kan dat. Als je je andere kruiden niet meer kan vinden, omdat er overal munt groeit, dan heb je teveel...

Als je even niet op let, gaat de munt er overheen. Hij 'loopt' op 2 manieren. Onder de grond, en met takken die de grond opzoeken en dan wortelen. Hier gaan ze dus vanaf nu in potten. Geen gedoe meer. Elke lente lekker de hele kluit er uit. Scheuren, en weer ruimer uitplanten met nieuwe grond. De stekken naar de moestuindag

Geplaatst:

Kan munt dan flink diep wortelen? Ik heb iets in de vollegrond staan, maar tot nu toe heeft dat alleen maar wortels aan de oppervlakte, staat er nog niet heel lang dat plantje. In potten zie ik het er soms wel aan die afwaterings gaatjes aan de onderkant er uit komen met blad en al.. maar geen idee in hoeverre je de pot kan vergelijken met vollegrond??

Geplaatst:

Als je uitlopers bovengronds hebt heb je zeker al flink wortel onder de grond ook.

Ik schat dat munt tot zo'n 30 cm diep wortelt. En het zijn er flink wat. Laat je de munt in een pot staan en je haalt die er dan na een tijdje uit dan zie je niks anders als witte wortels die als een dolle man tegen de wand van de pot heen draaien.

Laat je munt de vrije loop en je wil daar op een dag vanaf, ben je jaren later nog bezig met munt uitgraven....

Geplaatst:

Kruizemunt wandelt na een jaar al á la hondsdraf door je tuin in elk geval.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

M'n munt leeft nog, (volle grond) maar de rozemarijn, m,n mooie laurierstruik (ook volle grond )zijn ter ziele..helaas.

Geplaatst:

Vandaag heb ik de potten met munt leeggehaald. Veel muntsoorten zijn bevroren..helaas. Eigen schuld dikke bult, ik had ze in de kas kunnen zetten. Ook de muntjes die ik van jou gehad heb Hans zijn dood. Maar: de bergamot is een sterke plant. Op de foto links achter..zie je meteen hoe hij van onderen toch uit uit een best wel flinke pot is gegroeid.

Ik heb er wat stukken afgesneden en opnieuw opgepot. Rechtsonder leeft ook nog, ondank dat hij er dood uitzag "van boven". Welke munt het is kan ik nog niet zeggen. Je kunt in dit geval van munt dus best nog wel even afwachten..misschien komt er nog leven in je plant...

Linksonder ( mijn Marokkaanse munt) hartstikke het hoekje om.

img477381781333400086.JPG

Geplaatst:

Je kan zo een x nieuwe krijgen hoor

Geplaatst:

Ja daar hou ik je aan..en dan wat van dat schimmelige stro erbij..

Geplaatst:

Geen probleem

Geplaatst:

ik had ergens geschreven dat mn munt in pot morsdood was, maar ik zag toch weer (piepklein) leven!!! hoop doet leven dus

Geplaatst:

Ik heb deze winter enkele potten met munt gewoon laten buiten staan. Ze zijn er terug doorgekomen maar hebben wel een groeiachterstand tegenover de potten die ik voor de winter gewoon in de grond heb gestopt.

Misschien een idee voor mensen zonder kas of weinig frisse ruimte binnenshuis, dat in de grond stoppen van potten?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.