Ga naar inhoud

Heeft de bodem invloed op de smaak van groenten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft de aarde waar bijvoorbeeld een tomatenplant in wortelt invloed op de smaak van de tomaten die eraan groeien?

Dus bijvoorbeeld zand of klei, rijke arme grond.

Vraag is dus of de, in dit geval, tomaten lekkerder smaken in perfecte tomatenplant omstandigheden dan in arme verwaarloosde grond?

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Geplaatst:

Toen ik dit las moest ik meteen aan wijnboeren denken. Wijn (en dus de druif) wordt echt heel erg beïnvloed door bodem, zon en omstandigheden.

Het kan dus niet anders dan dat het in de tomaat etc terug te vinden moet zijn

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Denk ook wel je hebt tenslotte vrij smaakloze waterige tomaten soms,

volgens mij is gewoon langzaam kweken ook van belang, hoe meer opgejaagd des te smaaklozer maar geen bewijs daarvoor dat denk alleen.

Dat opjagen kan denk ik o.a met mest al zou ik aan andere kant zeggen dat voor veel smaak de plant veel voeding

nodig heeft

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik heb gehoord van een experiment uit Engeland waar zeewier in de compost verwerkt werd waardoor de smaak van de groenten veel voller werd. Neem nou het verschil tussen zand- en kleiaardappels. Mijn vader en ik kopen hetzelfde pootgoed en hebben verschillende grondsoorten. De smaak is nauwelijks te herkennen. Mijn kerstomaatjes vorig jaar smaakten ook anders dan die van mijn vader. Dus zullen de grondstoffen in de bodem zeker van belang zijn voor de smaak.

Geplaatst:

Ja dat denk ik ook wel. Ik durf wel te stellen dat een tomaat geteeld onder omstandigheden die perfect in balans zijn beter smaken dan tomaten op een arme verwaarloosde grond. Het 'opjagen' (in hoeverre is dat eigenlijk zo? is het niet ideale omstandigheden?)van de planten in de kassen is een interssant vraagstuk. Vooral omdat ik nog nooit echt rijpe tomaten direct van een teler heb gegeten terwijl je ze thuis wel in het ideale rijpe (maar kwetsbare) stadium kunt plukken. Lastig dus. Verder speelt het ras bij tomaten ook wel een belangrijke rol bij de smaak maar ja ik denk zeker dat de grond ook één van de belangrijke elementen is (er is ook nog zon/licht, water,...).

Geplaatst:

Denk dat het rijp plukken of juist onrijp geplukt de smaak beinvloed.

Te zure grond of net niet voor de betreffende plant kan mischien wel invloed hebben.

Ga als test eens een tomatenplant in pure turf planten, eens zien of de tomaten dan zuurder zijn of net niet.

Weet dat elk jaar de eerste tomaten in feite niet zo echt lekker zijn.

En dat komt juist door de ongeduldigheid, ze moeten voor de bijl als ze nog maar een rode blos vertonen.

Daar ze in feite nog niet op hun punt van totale rijpheid zijn, zoals de onrijpe suppermarkt tomaten.

Na de eerste tomaten en een week later zit de volle echte tomatensmaak er wel in.

Is zoals met bananen, heb eens in Cyprus en Gran Canaria rijpe bananen gegeten recht van de boom, ook in België vanuit een serre een rijpe, was dezelfde smaakervaring.

Idem met appelsienen-citroenen en mandarijntjes.

Geplaatst:

Met pruimen vindt ik dat zelf ook heel sterk, onrijp geplukt komt nooit meer die onwijs lekkere smaak eraan als bij

goed rijp geplukt, dat ze dan veel sneller kneuzen is denk ik een reden voor de handel maar wel onwijs jammer

want echt groot smaakverschil.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

De vorige bewoner van ons huis heeft me vlak voor de overdracht nog even meegenomen naar achter het huis. Want daar stond zijn grote liefde, een oude blauwe druif. En daar moest ik toch af en toe een kop suiker bij gooien voor de smaak.

Nooit gedaan trouwens, en ik heb de druif ook een soort van per ongeluk vermoord, maar ik geloof daar niet zoveel van. Kan het dan toch kloppen dat je druiven dan zoeter worden?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

hahaha.... om die zoetere druif moet ik wel smakelijk zoet lachen hoor !!

Hmja. Ik heb van deze vraag niet het wetenschappelijke verstand of de kennis in huis. Maar smaak ontstaat door meerdere factoren bij elkaar he ?

--belangrijkste zijn denk ik de genetische eigenschappen van de plant , het soortje.

--die genetische eigenschappen moeten tot uitdrukking kunnen komen. door een aantal factoren zoals: weersomstandigheden eerder in het seizoen en later. Pluktijd ( zelfs op de dag zelf maakt dat verschil tussen ocht. en middag ), standplaats , grondsoort, kalk / zuur , maken uit ja

Het is vooral het samenspel van alles wat het resultaat geeft lijkt me.

ehmmm. en dan nog te zwijgen van de persoon die proeft he ?

Geplaatst:

Ik denk dat de bodemeigenschappen en wat je als teler daar nog aan toegevoegd hebt zeker een factor is die de smaak beïnvloedt. De teeltadviezen die bij elk gewas worden gegeven zijn deels ook gericht om een goeie smaak te krijgen. Op mijn zakje bospeenzaad staat iets als: wortels zaaien in vers bemeste grond verpest de smaak. Ik las laatst dat ze op texel op zilte grond aardappels telen, wat een licht zoutige smaak geeft aan de aardappels.

Het mooie is dat je als moestuinder helemaal zelf kan beslissen wat je met je grond doet om zo lekker mogelijke groente te telen. Het jammere is dat veel moestuiniers proberen de landbouw na te doen waar slechts de kilo's tellen. Kilo's waterige kolen en tomaten.... Ze gooien honderden kilo's mest op hun stukje grond terwijl dit helemaal niet nodig is. Vervolgens hebben ze wel veel loof boven de grond maar een miniworteltje onder de grond. Ik ben helemaal voor langzame groei, weinig water, veel smaak.

Geplaatst:

Ja.

In de prof. teelt worden tomaten op steenwol geteeld. In feite niets meer dan een stuk isolatiemateriaal in een plastic zak. Alle voedingsstoffen worden d.m.v een circulatiepomp toegevoegd.

Belangrijk voor de smaak; ( 1 ) spoelen voedingsstoffen niet uit? Op een doorlatende zandgrond verdwijnen voedingsstoffen eerder naar diepere lagen dan op een humeuze zandgrond. Ook harde klei is niet geschikt. De plant kan moeilijk wortelen en voedingsstoffen vinden.

( 2 ) Rijping, zoals eerder genoemd.

( 3 ) extra kalium zorgt voor een betere smaak.

Geplaatst:

Ik heb ook familie die op steenwol tomaten kweekt. Sorry voor mijn ooms en neven..niet te vreten die zure ballen mooi rood zijn ze wel.

Of een grondsoort wat uitmaakt daar heb ik geen ervaring mee..maar de keuze tussen steenwol of aarde is snel gemaakt..

En verder inderdaad: een niet te snelle groei..Ideale omstandigheden wat betreft voeding, licht, warmte en (vooral niet teveel) vocht.

van Lieven David (van het lusthof) heb ik geleerd een eetlepel basaltmeel en een soeplepel houtas aan de tomatenplanten mee te geven in het gat dat verder wordt gevuld met compost..of het daaraan ligt? in ieder geval zijn mijn tomaatjes altijd erg lekker..welke soort dan ook. Dat wil niet zeggen dat ze perse zoet zijn, maar wel smaakvol.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Een soeplepel is de grootste lepel van het normale eetbestek waar je dus soep mee eet (en niet opschept).

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

De zoetheid van druiven wordt pas in een vrij laat stadium tot stand gebracht door invloed van de zon. Daarom een maand vóór de oogst wat blad verwijderen.

Ook ik denk dat de smaak op allerlei manieren wel is te beïnvloeden.

met vriendelijke groet, Rubo

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...