Vrouwholle Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Die “boeren tenen” bedoel jij Mellie?🤔 Heb jij die ook gekweekt? Hoe maak jij ze klaar om te eten?🤔 Quote
Gitta Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Vanmorgen 2 courgettes geoogst en de tomaten gecheckt op phytopthora en dieven. De dieven verwijderd en nog geen phytopthora gespot. Vanmiddag de basilicumplanten helemaal leeggeoogst en er pesto van gemaakt. Verder nog een paar gele snacktomaatjes geoogst. 2 Quote
G. B. Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Onkruid gewied en 1 gaastunnel verwijderd. De kolen zijn inmiddels de grond uit, dus kon weer een plekje vrijmaken zo. En terwijl ik het gaas weghaalde zag ik ineens piepkleine salamanders/hagedissen lopen. Ca 3cm groot en donkerbruin. Zie ook foto. Had deze nog nooit gezien, ze waren heel mooi, en zeker met een stuk of 5 7 Quote
woldistel Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Hagedissen. Gelukkige jij 😀 1 Quote
G. B. Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Haha ja, voelde me echt even David Attenborough 😅🦎 3 Quote
G. B. Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 34 minuten geleden, woldistel zei: Hagedissen. Gelukkige jij 😀 Quote
Patrijs Geplaatst: 21 september 2024 Auteur Geplaatst: 21 september 2024 Geen hagedis maar een salamander. Vandaag boontjes en sla geoogst. Nog een kruiwagen mest op de nu volle composthoop gegooid en daarna een derde kuub van de hoop die bijna klaar is afgegraven en op een wachthoop gegooid. Nog een kruiwagen of tien doen en dan heb ik weer ruimte om meer op te ruimen. 5 1 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Alle druiven zijn nu officieel weg. Yes! 3 klimrozen gesnoeid. De kwee gesnoeid. Die gaat dit jaar heel slecht. Blad is ook heel lelijk. Te lelijk om er thee van te maken helaas. Heb dus wat takken weggehaald die tegen de vijg aan klotsen. Misschien at dat volgend jaar beter gaat. Had ook nauwelijks bloesem dit jaar. Paar takken van de vijg weggehaald. Een vlinderstruik gehalveerd. Alle kliko’s aangestampt en toen nog een kruiwagen volgeladen… wordt nog wat met ophalen. De kinderen hielpen vandaag ook mee. De middelste gaf al na 5 minuten op. Die ging papa wel helpen. De jongste heeft het uiteindelijk het langst (en het best!) meegeholpen. Ik heb 6 snoeischaren geslepen met een raar dingetje en het rare dingetje werkt supergoed! Ik heb takken doorgeknipt die ik eigenlijk had moeten doorzagen.Kijk dan waar ik doorheen knip! Ik vond het een foto waard, was er erg van onder de indruk. Alleen niet voor herhaling vatbaar Heb er de blaren van op mijn handen staan. Deze tak heb ik wel gezaagd hoor. Dat was een joekel. Toch 10 jaar groei wat ik heb weggezaagd. Deed me wel wat. De druif overigens ook. Die heeft flink gebloed. Alles was nat. Heel sneu eigenlijk. En ik heb de chezuan pepers geoogst. Pfff. Wat een vieze stank zeg. Die petroleum geur kan ik totaal niet waarderen… Heb de struik erna ook maar gesnoeid. Wat een halve meter gegroeid dit jaar. Hij is nu wat compacter. Alle zooi opruimen heeft overigens langer geduurd dan het snoeiwerk! Alles schoongespoten en gedweild/geveegd. Kippen hebben voor het laatst druiven gehad. Alles is nu weg. Olee. Ik will nooit meer zo veel druiven 6 Quote
G. B. Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 @Patrijs, wat superleuk om te lezen! Ben nu extra blij ze verder met rust te hebben gelaten. Wat is de natuur prachtig, en we genieten er hier dagelijks van. Leuk topic ook, ga zeker vaker foto's posten daar, genoeg te beleven..... 🐾😍 2 Quote
Gitta Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Vanmorgen nog wat tomaten geoogst en de planten gecheckt op phytopthora. Geen phytopthora gespot. Dat zal komende week wel eens kunnen veranderen. Nog 2 komkommers geoogst, verder alleen nog maar kleine komkommers. Ik verwacht daar niks meer van met de kou die eraan zit te komen. De courgette nog een laatste keer verwacht ik opgebonden. Gisteren was er nog een vrouwelijke bloem open. Even afwachten of die nog gaat groeien. Er waren veel bijen in de tuin, dus wie weet. Ik had zelf geen mannelijke bloem meer, dus kon niet zelf voor bevruchting zorgen. Verder de laatste knoflook van de droogplek naar binnen gehaald. Volgende week wordt het te vochtig. Dan heeft het drogen geen zin gehad. 5 Quote
Lia56 Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Gesnoeid, gesnoeid en nog meer gesnoeid. Coniferenhagen, de laurierstruik die inmiddels al weer 3m was tot op ca 1.70m afgezaagd ( broer was mee die doet altijd t zware werk voor mij) Wat tomatenplanten verwijderd. Volgende keer als we weer in Frankrijk zijn ( en de brandhopen zijn droog) de fik er in 6 Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 (aangepast) Vind je ze lekker, die olijf komkommer? @Vrouwholle? Het heeft niks met olijf en ook niet met komkommer te maken vind ik. Hier hard gewerkt om de boomlelie bollen eruit te halen. Nu mogen ze nog wat indrogen en kracht halen uit de stengels. Anders wel Megabollen, zo groot als een goede artisjok🤔 22 september 2024 aangepast door appelvrouw 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Vrouwholle Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Boomlelie ken ik niet.., zal het eens googlen.. maar niks voor in een bak/pot zo te zien😅 Jij hebt je Workum g out errr gedaan voor vandaag @appelvrouw💪💪💪 ik vond die olijkfkommer eerst ook niks.,, maar heb geleerd dat je ze echt supper klein moet oogsten dan smaken ze wel naar komkommer en zijn ze nog knapperig.,.niet super bijzonder ofzo maar ik vind het een leuke /makkelijke klimmer voor in mijn kasje…de bladvorm en miniuscule bloempjes en dunne ranken en goed zoeken naar die vruchtjes want het zijn er tientallen ondanks dat ze in pot staat.,. Ik vergelijk ze soms met muismeloentjes die moest ik ook leren waarderen…😊 2 Quote
woldistel Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Maar weer eens flink met de schoffel en de spitvork in de weer geweest. Helaas hebben de tomaten zonder dak zich helemaal overgegeven aan phyt, dus alles gerooid en in een zak mee naar huis voor de grijze kliko. In de kas hebben een paar planten ook een beetje last, dus daar ook wat aangetaste tomaatjes e.d. weggehaald. Mijn tuin heeft het eind september altijd wat moeilijk, omdat het dan vochtiger is met koelere nachten en veel schaduw van de grote eiken aan de zuidwest kant. Met fietstassen vol oogst weer naar huis 😀 4 Quote
Patrijs Geplaatst: 22 september 2024 Auteur Geplaatst: 22 september 2024 Erg benauwd weer, toch de compost verder afgegraven en de eerste laag er weer in gemikt. Er lag wat verse stalmest dus wat kruiwagens bij de aalbes en de asperges gegooid. Twee emmers tomaten mee naar huis, ik denk dat de parkieten er ingepikt hebben. Snel terug want er kwam wat regen en het werd donker, maar in de haast vergeten de bonen die te drogen hingen in de kas te hangen. 4 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Om 16:00 naar de moestuin gegaan, net toen ik een paar stappen van mijn tuintje vandaan was, begonnen er een paar druppels te vallen. Ik keek naar boven, maar zag er niet dreigend uit en zou zo maar snel kunnen stoppen. Gaandeweg werd het wat harder en nog harder. Net toen ik het welletjes vond en een schuilplekje wilde zoeken, hield het plotseling op. Maar ik was niet doorweekt of zo. Wat kiwibessen geraapt, de meeste waren al op de grond gevallen (4 dagen geleden gingen die nog allemaal stevig vast) en er gingen er nog 3. Wat ik kon vinden plus die overige 3 kiwibessen meegenomen, zijn er in totaal een stuk of 10. Wat rozen geënt. En 3 van de overlevende stukken mannelijke kiwibes, welke ik tijdens de bloeiperiode van @Goldfishheb gekregen, opgepot. Deze hadden al flink callus gemaakt, maar nog geen wortels in het water. Ben benieuwd of dat nog wat gaat worden. Ook wat hopbellen geoogst. Zat op internet te kijken wat je er mee kunt doen. Thee zetten dus. En nu perfecte tijd om te plukken. Wat droge (niet helemaal, had net een beetje geregend) bonen voor zaadteelt geoogst, en 4 vijgen waren er ook rijp. Oh, en een zonnebloem meegenomen. De enige van de 7 die nog zaad heeft. Hoef volgend jaar dus niet bij @Melliete vragen. Een van de Turkse reuzenzonnebloemen had trouwens wit zaad, ongeveer even groot maar alleen de onbevruchte zaden zaten er nog in... 5 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Vrouwholle Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Zaterdag; kwartelhok schoongemaakt, plantjes bij de kwekerij gekocht en in de bakken onder de luikjes in voortuin gezet. De mini chrysanten staan er al voor 4e seizoen in het teveel snoei ik eraf en zet ik in een vaasje .. teveel aan uitlopers trek ik eraf. spinazie zaden in de week gezet. Vak knoflook tenen geplant, Vak goudsbloemen gezaaid..een dubbele bloem dit keer… geeft hopelijk veel bloemblaadjes voor goudsbloem zalf..😊 3 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Zondag; s morgens geoogst. En gelijk hier en daar lelijk blad weggehaald… Wat doen mijn bonen ineens raar…🤔 Tijdens de koffie de geoogste judaspenning zitten pellen.. zen werkje 😍…de zaden her en der uitgestrooid en de takken binnen op veilige plek gezet . Mooie deco voor kerst in de buurt van een brandende kaast licht dat heel mooi op!! 😍 Lees ik later de nieuwsbrief van mm… Jelle waarschuwt voor spint!!! Toen viel het kwartje🤦♀️.. tuurlijk dat is het wat mijn bonen planten teistert 😱 te laat voor bestrijden helaas.. dus s middags al mijn dop bonen MOETEN oogsten😞 ik had deel vers willen eten en deel drogen en deel voor de zaden.. helaas ….😞 Gelukkig heb ik een soort die ik ook als snijbonen kan eten en nog nooit in al die 6 jaren zoveel bonen in een keer geoogst!!!😍 Mijn snij- en stokbonen zijn ook aangetast maar daar was geen tijd meer voor….😬 In het donker de al geweekte spinazie zaden gezaaid.. winterreuzen. Aan de keukentafel nog kervel,witlof voor het blad..en mini romainsla gezaaid …eerrrrggg laat ik weet het… maar wie niet waagd….🤔😉😊 4 Quote
CJodokus Geplaatst: 23 september 2024 Geplaatst: 23 september 2024 Hè wat een pech @Vrouwholle, dat je alle bonen moest rooien!! Zo had je je dat niet voorgesteld natuurlijk. Wel heel leerzaam om nu eens te lezen hoe jouw week eruit ziet. Zo veel méér dan wat je wat je hiervoor kon vertellen. Daar steek ik nog wel het één en ander van op. Van iedereen op dit topic trouwens. 3 Quote
Rookie Geplaatst: 23 september 2024 Geplaatst: 23 september 2024 Ik heb vanochtend twee (!) slakkenrondjes moeten doen, de eerste keer had ik er een stuk of zestig, maar ze kropen gewoon achter me de grond uit... Tweede ronde raapte ik er toch weer een stuk of dertig. Nu heb ik geen rug meer... Ik heb alle tomaten van de planten afgehaald, de phytophtora slaat nu echt toe. Ik zie wel wat er nog van kleurt en bruikbaar is, maar alles bij elkaar genomen, kan ik dit jaar echt niet klagen. Ik zal alles wegen, als ik ze ga inmaken, maar ik schat toch wel een kilo of vijftien. Voor mij is dat een mega opbrengst!🎈 Verder nog spinazie gezaaid, winterreuzen en uiteraard weer vergeten om de zaden voor te weken... Nou ja, we krijgen deze week een hoop regen, dus het zal wel goed gaan. Ook winterandijvie gezaaid en tatsoi. Dat laatste is even een gokje, ik lees dat het een winterharde groente is, maar op het pakje staat zaaien tot juli... We zien het wel. Ik heb deze drie groentes in bakken gezaaid, die ik wil gaan afdekken, als het koud wordt, in de hoop dat ze misschien nog een poosje doorgroeien de winter in. 2 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 23 september 2024 Geplaatst: 23 september 2024 Ik heb die ook allemaal gezaaid @Rookie maar ook voor binnen eens kijken of het verschil maakt want alles weersafhankelijk he…. Als binnen de groei erin zit en buiten temp nog oké is doe ik ze alsnog naar buiten… Altijd beetje pAmperen om deze tijd .. maar met beetje extra zorg krijg ik vaak toch nog aardig wat verse blaadjes bij elkaar 😊 Echt vreselijk die slakken bij jou!!!😱😱😱 2 Quote
Rookie Geplaatst: 23 september 2024 Geplaatst: 23 september 2024 Ja, die slakken, en het ging eigenlijk best wel redelijk de laatste weken, ik was al blij! Ik heb de groentes alleen maar buiten gezaaid. Zo koud wordt het nog niet en ze houden wel van wat koeler weer. Maar misschien zaai ik nog wel wat in de kas, dat kan ook nog. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 23 september 2024 Geplaatst: 23 september 2024 Dit ziet er uit als halsbandparkiet knaagsel. Die bij in de tuin zijn ook merendeels de ‘hoed’? (hoe noem je het ding waar alle pitten in zitten eigenlijk?) aangevallen en weggeknaagd. Heb dat met andere vogels niet gezien dat ze dat doen. Hier een paar tomaten weggehaald en een paar tomaten binnen gezet. Nog wat vieze vogel afval zooi opgeruimd. Heel veel aardbeien gegeten. Echt joekels nog. Of weer juist. Toen binnen aan de slag. 2 Quote
acpronk Geplaatst: 23 september 2024 Geplaatst: 23 september 2024 Halsbandparkieten zijn hier inderdaad gesignaleerd, had ook al eens een groen veertje gezien iets van 2 jaar geleden. Zelf heb ik ze nog niet gezien, dus het zullen niet zulke grote aantallen zijn. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.