Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beginnersvragen


Birdie91

Aanbevolen berichten

Dag allen,

 

Ik ben me aan het oriënteren op  voedsel inmaken en wecken en ik vroeg me wat af. 

 

Alles wat je inmaakt -> zuur/zoet kan 'gewoon' in jampotten en blijft goed vanwege de zuurtegraad of de hoeveelheid suiker.

Heeft het zin om bijvoorbeeld jam ook nog te wecken? blijft het dan nog langer goed?

 

Alles wat je weckt moet altijd na openen opnieuw verwarmt worden ivm botulisme (of je moet kunnen wecken tot 122 graden in een pressure cooker)

Ik snap dat dit met soepen en sausen ed natuurlijk prima is.

Maar alle groenten die je weckt en daarna nogmaals opwarmt, zijn die wel lekker? wordt dat niet allemaal snot? 

 

En  als je fruit weckt, bijv aalbessen die weck je dan 25 minuten op 90 graden. Bij het openmaken moet je dit dus eerst weer verwarmen en dan laten afkoelen om uit het vuistje te kunnen eten? wat voor voordeel heeft dat boven de vriezer? (los van ruimte)

 

Sorry als ik domme vragen stel, maar het is een hoop info allemaal online .

 

Groetjes!

 

edit:

https://www.favfamilyrecipes.com/jalapeno-jelly/


Bijvoorbeeld bij dit recept staat dat de suikers en zuren het lang houdbaar houden, maar toch wecken ze het ook nog in water. 
Als de suiker/zuren niet genoeg zijn om te preserveren, dan zou je nog moeten wecken. Maar dat betekend dan toch ook dat je na openen het eerst weer moet verhitten ivm botulisme? En als dat niet hoeft, waarom weck je dan nog? #error

 

Of zouden ze wecken omdat ze geen schroefdop hadden? ..

Of denk ik er te moeilijk over na :)

aangepast door Birdie91
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet je voor jezelf eerst even onderscheiden wat je wilt gaan doen. Wecken, inleggen, pekelen, jam maken, invriezen, fermenteren en drogen zijn allemaal specifieke bewaarmethoden. 

Ze hebben allemaal plus- en minpunten.

 

Edit: beginnersvragen zijn niet erg, zolang ze wat verder gaan dan: "ik heb een zaad gezaaid en nu weet ik het niet meer". 

Iedereen moet ergens beginnen.....

 

aangepast door woldistel
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar heb je misschien wel een punt.
Ik heb een overload aan jalapenos en wil daar jalapeno saus en jalapeno jam maken. Viel vanuit daar van het een in het ander en dan wil ik vaak alles uitzoeken om te kijken wat voor mogelijkheden er überhaupt zijn. Beetje chaoot soms hier 😅

 

Dan hopelijk concreter: het recept wat in mn vraag staat is een jam van paprika en jalapeno, met de suiker en azijn die toegevoegd worden zou ik denken dat het dan genoeg gepreserveerd wordt. Maar ze wecken het dan ook nog 10 minuten in water, waarom zou je dat doen?
Kan dit recept ook gewoon in een jampot?
En als het wel in weckpotjes moet dan moet je het toch eerst weer verwarmen na openen en voor gebruik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jouw link gehackt is, want ik krijg na het openen (ook via google) gelijk een heleboel eenzame meisjes uit mijn buurt te zien die smachten naar contact.

Dus ik kan niet lezen hoe de jalapeno jelly daar gemaakt is.

Ik weck trouwens zelf nooit en ik neem aan dat je de inmaak topics hier op het forum ook al gelezen hebt.

 

Alle vormen van het bewerken van voedsel om het te bewaren zijn bedoeld om micro-organismen buiten spel te zetten of op zijn minst zo te manipuleren dat ze niet schadelijk zijn. Met name de sporen van de botulisme bacterie wil je graag lamleggen, want dat ruik je niet en zie je niet en proef je niet. Dat doe je door het voedsel in een zuur of zout milieu te brengen, onder druk verhitten of te drogen. Of een combinatie van alles. 

 

Als je heet inmaakt in azijn met zout of suiker en je gebruikt gesteriliseerde potten en draaideksels, die na afkoelen met inhoud goed vacuum zijn getrokken is er meestal niet veel aan de hand, zolang je voldoende azijn en/of suiker hebt gebruikt. Meten is weten, dus gebruik een pH meter of stripjes. Als je die nog langer wilt bewaren kun je ze nog in een heetwaterbad doen of zelfs onder druk verhitten. 

Een open pot bewaar je in de koelkast. 

 

Diana Stek legt het hier weer allemaal heel goed uit, lees ook de commentaren door.

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...