Tjitte Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Vandaag de overige zaaibedden aangelegd en de eerste zaadjes uitgezaaid. Een van de zaaibedden hebben wij (Wabe en Tjitte)voorzien van uien. De beide buitenste regels met ui, de binnenste regel met sjalotjes. Voldoende ruimte over om uit te dunnen hoop ik?Het zaaibed daarnaast hebben wij voorzien voor 1/3 deel met knoflooktenen. Kijken of dit gaat lukken.Wat zijn gewassen die goed bij deze gezaaide gewassen te combineren zijn? Kan dit in hetzelfe zaaibed.Wat voor gewas kan het beste naast het zaaibed met knoflook gezaaid worden?Groet ut Snits (Us Tûn). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Goede buren van knoflook zijn, rozen, lelies, aardbeien, tomaten, frambozen, bieten en wortels, slechte buren : stokbonen,erwten en koolsoorten. Goede buren van de uien zijn: worteltjes, bieten, witlof,dille,komkommers,aardbeien, kamille, en bonen kruid, slechte buren voor uien zijn: koolsoorten,bonen en erwten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlein Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Ships heb ik net mijn sugarsnap bij de uien gezet. En nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Ja voordat ik mijn peulen uit plantte, en later pas las dat het slechte buren van de uien waren,was bij mij ook het kwaad al geschied. Ik heb ze maar laten staan,Ik meen dat ze dan voedingsstoffen van elkaar weg halen,die ze beiden nodig hebben, tot dus ver gaat het nog goed,maar hou het wel goed in de gaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlein Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Is het dan een kwestie van aangepaste of extra voeding geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Nee ik doe er in ieder geval nu niets meer aan, ik heb er koemest korrels, nieuwe grond en compost in de bak gedaan, voor het zaai seizoen begon, Je kan op mijn draadje kijken, hoe de erwten er 2 weken geleden ong. er voor stonden en dan zal ik morgen er een foto op zetten hoe het nu is, en het is best allemaal hard gegroeid, op mijn blog bedoel ik dan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Ach al doende leert men toch. Wie weet geeft het geen enkel probleem hoor. Gewoon het effect afwachten. Zelf zet ik overigens rijtjes om en om uien/ wortels. Dat gaat bij mij hartstikke goed. Oja wat bij mij ook hielp was dat ik mijn wortels vroeg op de dag oogsten (wat ik nodig had) en dan de grond weer goed dicht maakte. Pas heel laat kreeg ik wortelvlieg (de rest van de tuin had er al weken last van. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Ik denk dat het helemaal niks uitmaakt! Tuurlijk is het 'handig' om gewassen naast elkaar te zetten die ik elkaar helpen. Zoals hierboven staat houdt ui de wortelvlieg op afstand enzo.Dus helemaal niet verkeerd om er rekening mee te houden. Maar ik denk niet dat een gewas het helemaal niet gaat doen als er een buur naaststaat die hij niet zo leuk vindt. Misschien kan het gewas het beter doen met een gunstige buurman maar vaak is dat toch meer om plagen te voorkomen. Aardappels zet je liever niet in de buurt van de tomaten.Dit is volgens mij omdat als de een last krijgt van de aardappelziekte, beide gewassen in no-time aangetast zijn. Dus wat al staat lekker laten staan hoor, van nu verplaatsen gaan ze misschien wel meer hinder ondervinden dan dat ze bij elkaar staan. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Van een moestuinster bij ons kreeg ik aardbeienplantjes, ze zei dat die goed tussen de ui en knoflook konden dus die combinatie heb ik gemaakt.Het leek me vreemd in verband met de smaken, maar 'k heb het toch maar gedaan Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Klopt! De knoflook werkt zo goed dat je meer opbrengst kan hebben Maar 't klinkt raar, dat ben ik met je eens Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Je moet wel denken die erwten en peulen(vlinderbloemige)brengen meer stikstof in de grond en zo heb je kans dat er meer blad gaat groeien in plaats wortelen. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Ik vraag me af of het advies voor goede/slechte buren zoveel te maken heeft met het gebruik van grondstoffen. Het is wel belangrijk voor de roulatie van je groenten. Waar je vorig jaar ui hebt gezet (dus: wortelgewas) kan je beter niet volgend jaar ook uien zetten. Als je dat combineert met een gewas uit een andere "groep" (bonen bijvoorbeeld), dan kan je er volgend jaar ook geen bonen meer zetten. Als je teveel mengt, hou je weinig bruikbare grond meer over, omdat alles er dan al gestaan heeft... Ik zet dus altijd dezelfde "groep" zoals in dit geval bosui, bietjes (snijbiet kan ook), wortel. De enige vrije jongens in mijn tuin zijn bladgewassen als sla, andijvie of spinazie. Die zet ik overal tussen en naast en kunnen volgend jaar gewoon weer op dezelfde plek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts