Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Paar dagen terug weer wat Sevilla’s geoogst, een zogeheten robuuste soort met een hoge resistentie tegen phytophtora. @MH95 had hierover in juni vragen gesteld, en ik kan melden dat er inderdaad geen phyto in zat (wel wat in de Frieslanders).

Eerder had ik ook al wat geoogst en uitgedeeld, en mensen vonden ze erg lekker – makkelijk te schillen ook zei iemand, omdat ze zo mooi glad en groot zijn. Ik had ze zelf gekookt en tot een soort friet gebakken: heerlijk, en bijna romig.

Deze keer had ik het geduld om ze te wegen: 8440 gram van 6 planten, met gemiddeld 1,4 kilo per plant. Dat is enorm veel voor de schrale zandgrond, waar ik eerder altijd Texla’s had. Die Sevilla’s zijn dus blijvertjes. De meeste planten leverden grote lang-ovale aardappels op, een enkele plant alleen maar krieltjes. De dikste pieper woog 378 gram en dat had meer kunnen zijn als er geen engerling in had geknaagd.

IMG_0989.thumb.JPG.7c5680da79ea0b0ba583914a9daaf232.JPG

IMG_0993.thumb.JPG.cb78db3272fccb1b45cdec537b6a5b36.JPG

• Like 4
Geplaatst:

Wat een mooie oogst @Vinky!

Je schrijft zes planten, dat betekent dus zes pootaardappelen?

Ik heb geen verstand van aardappelen en de verschillende rassen, maar ik hoor ook goede dingen van de Texla.

Ik ga dus volgend seizoen kiezen tussen Texla en Sevilla, want ik wil echt een phyto resistente aardappel.

Geplaatst:

Yep @Rookie, dit was van zes potertjes.

De Texla's hebben ook een zeer hoge resistentie tegen phyto, en ik heb het er ook nooit in gehad. De Sevilla's vind ik echter lekkerder en de opbrengst ervan is hoger dan ik ooit van de Texla's heb gehad.

Texla's zijn vooral geschikt voor zandgrond - iets om rekening mee te houden.

En Rookie: als je gaat kiezen tussen Texla's en Sevilla's: waarom probeer je ze niet allebei voor één seizoen? Dan weet je zeker welke soort het meest bevalt.

Geplaatst:

Een lekkere aardappel met hoge opbrengst én ook nog resistent, dat klinkt geweldig.

Ik heb twee bakken, die ik volgend jaar reserveer voor aardappelen.

Ik wil een hele vroege en een hele late, die ik dan over de winter heen wil bewaren.

Maar ik zou misschien wel een extra speciekuip kunnen vullen voor het vergelijkende experiment.

Dank voor het idee!

Geplaatst:
30 minuten geleden, Rookie zei:

een hele vroege en een hele late, die ik dan over de winter heen wil bewaren.

Ja, dat doe ik ook altijd, en van de Texla's weet ik zeker dat ze tot maart-april goed blijven. Van de Sevilla's weet ik dat nog niet - we gaan het meemaken.

Hele vroege aardappels (Frieslanders) poot ik al half januari in grote bloempotten die naar binnen kunnen als het erg koud of nat wordt. Opbrengst matig, maar omdat ze al heel vroeg te oogsten zijn, eind april of begin mei, extra leuk en lekker!

• Like 1
Geplaatst:

Ik had ook Frieslanders afgelopen voorjaar, maar ik ben niet enthousiast over de opbrengst, net als jij.

Ik ben nog op zoek naar een lekkere aardappel, die ook goed resistent is.

Ik heb iets gelezen over een Obama, die ken ik niet, maar schijnt wel goed te zijn.

Geplaatst:

Over de opbrengst van de Frieslanders uit de volle grond ben ik eigenlijk altijd tevreden @Rookie. De opbrengst uit potten is echter altijd matig.

Als de opbrengst van de volle grond tegen valt ligt dat vrijwel altijd aan droogte in het voorjaar - en dat hadden we dit jaar niet.

Dit jaar had ik op 24 juni een opbrengst van 30 kilo van 44 planten, maar daar waren voor 24 juni al een paar kilo van opgegeten. 

Ze waren al op 24 juni geoogst omdat er phytophtora in kwam, wat uitzonderlijk vroeg was. Sinds 2008 heb ik dat één keer eerder meegemaakt. Doorgaans hebben Frieslanders er geen last van omdat phyto later toeslaat. Volgend jaar poot ik ze lekker weer.

Obama's ken ik ook niet, hopelijk kan iemand anders je daarover informeren.

Pas gewassen Frieslanders op 24 juni:

IMG_0957.thumb.JPG.eb6eb04b60e1fa6acad4163b5f38dfff.JPG

• Like 1
Geplaatst:

Op 17 juli had ik eerder geoogste Frieslanders gecontroleerd en toen zag ik vijf kleine aardappeltjes met heel veel spruiten vanuit één punt. Veel dunner er witter dan normale spruiten en echt in plukjes bij elkaar. Ik vond het net zeeanemoontjes. Toen geen foto gemaakt.

Gisteren kwam ik die aardappeltjes weer tegen, sterk ingedroogd, net als de spruiten, en toen zaten er mini-aardappeltjes aan, niet aan die lange dunne spruiten, maar bijna direct op de aardappel of op een heel kort dik steeltje. Als je de mini’s doorsnijdt zien ze er vanbinnen aardappelig uit, en zo ruiken ze ook.

Dit had ik nog niet eerder gezien, heel apart. Het lijkt een beetje op doorwas, maar dan op miniatuurformaat en niet onder de grond. De kleine bolletjes zijn na 17 juli gaan groeien in een mandje in het pikkedonker van de kelder.

Kennen jullie het? Ik ben zo benieuwd naar wat dit is en hoe het ontstaat.

IMG_1081.thumb.JPG.37ae89a595ef59e73367a2272b34283a.JPG

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ik weet het, het zijn uitlopers:

aardappel.jpg

Hier wat verschil in ontspruiten van verschillende aardappels in verschillende omstandigheden:

Oude Aardappel Die Met Dichte Omhooggaand Van De Spruiten Ontspruiten Stock Foto - Image of sluit, kieming: 82814358 (dreamstime.com)

Een soort overlevingstactiek, best kans dat die picolopiepertjes weer plantjes kunnen worden met een bescheiden oogst.

Maar als je ze nu nog een maand laat liggen komen er dan nog kleinere spruitjes op die mini aardappeltjes ????

vinky.png

StB_Potato-Seed-Planting_IG-768x768.jpg

aangepast door Patrijs
Geplaatst:
Op 7-7-2024 om 16:39, CherryCharlie zei:

(Kan echt niet wachten om te zien hoe ze het onder de grond hebben gedaan, maar is volgens mij nog niet tijd om te rooien.)

Ik ben bang dat ik de foto's van de oogst gemist heb.

Kan je nog even een linkje hier zetten? 

Geplaatst:
Op 31-8-2024 om 00:27, Patrijs zei:

het zijn uitlopers:

Heerlijk antwoord! 

Dank voor het meedenken, de foto's en het filmpje.

Voor de lol laat ik ze inderdaad nog een maand in de schuur liggen om te zien hoe ze zich ontwikkelen. En als het wat koeler is ga ik er eentje in een pot met grond stoppen. Daarna ga ik me er op een mistige kille novemberdag verder in verdiepen. 

Vandaag de laatste Sevilla's uit de grond gehaald. Gemiddelde oogst per plant 1,43 kilo. Zeer tevreden mee. Er zaten weer zware jongens bij: 

IMG_1095.thumb.JPG.a29b2e016f3bfe2d42ef7547590b61ba.JPG

• Like 1
  • 2 weeks later...
On 6/29/2024 at 8:17 PM, hoekman said:

Ik zoek volgend jaar wel een ander soort. Ik heb 2 andere robuuste soorten die geen krimp geven.

Van de regen hebben ze niet zo veel last van gehad. Dat waren voornamelijk buien. Na de bui waren de piepers zo weer droog door wind en zon.  Texla zal ik ook niet meer telen ivm vergelijkbare problemen. De Cameo was zelfs fors slechter ivm stengel Phytophora.

En antwoord op @bonnie f. Als er een oud ras is die erg gevoelig voor de schimmel is het de parel wel. Altijd de eerste planten die aangetast zijn. Zolang de Welkoop die piepers nog verkopen, zullen ze ook verbouwd worden op ons complex.

Wij telen ieder jaar Parel. Het is een ras dat vrij vroeg afrijpt. Eigenlijk nooit problemen met phytophthora omdat het loof dan al meestal aan het afgaan is. Je kunt altijd het loof nog afsnijden en Parel is weinig vatbaar in de knol. Peter Pan hebben we nu voor het derde jaar en daar nog nooit phytophthora is gezien. Wel last van doorwas vorig jaar en dit jaar ook weer. Levante hadden we nu voor het tweede jaar. Mooie knollen maar iets meer vatbaar voor phytophthora. Vorig jaar meer dan dit jaar. Stemster hadden we dit jaar op proef maar volgend jaar niet weer. Lelijke grove knollen en erg vatbaar voor phytophthora.

20240727_125655.jpg

aangepast door Prins
Foto Parel - oogst 2024 toegevoegd
Geplaatst:
On 7/7/2024 at 7:42 AM, bonnie f said:

Wat is jullie ervaring met Peter pan aardappels? Hier enorme opbrengst van een paar overgebleven aardappels van vorig jaar. Bijna 3 kg per plant. Wel erg onregelmatig van vorm en gevoelig voor doorwas. Dat maakt me wel aan t twijfelen voor volgend jaar.

Heel erg goed. We hebben ze nu voor het derde jaar. Nooit phytophthora in gezien, goede opbrengst en lekkere aardappel. Wel wat los met koken. Alleen vorig jaar inderdaad veel last van doorwas met het natte weer. Had ze er eerder uit moeten halen.

• Like 1
Geplaatst:

Ik had (met uitzondering van de parel de meest Phytophthora resistente aardappelrassen muv parel)uitgezocht maar had eigenlijk bij iedere aardappel wel besmetting. Ondanks vroeg oogsten wat natuurlijk bij de late rassen niet de bedoeling is. Ik vermoed dat het te maken heeft met de aardappelteelt in de buurt. Dus ik ga zoeken naar (middel)vroege resistente rassen die goed bewaren. Geen late meer.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik kweek al een aantal jaar het ras Carolus. Geeft een goede oogst, mooie grote knollen, is goed resistent tegen phytophtora en is een lekkere aardappel.

Is alleen het laatste jaar dat ik aardappels gezet heb, de veenmollen hebben het wat dit betreft gewonnen.

Daarnaast ook nog meerdere jaren een andere resistente aardappel gekweekt, de Alouette, deze geeft ook een goede opbrengst maar is vastkokend, en ik houd meer van een kruimige aardappel. Bij beide rassen in 5 jaar geen last van phytophtora gehad.

Is alleen het laatste jaar dat ik aardappels gezet heb, de veenmollen hebben het wat dit betreft gewonnen.

20240719_082551.jpg

20240722_215102.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Heel vervelend en frustrerend inderdaad, want aardappels is juist altijd een fijne teelt die een deel van de tuin vult en tot de oogst niet zoveel werk is. Veenmollen eten de aardappels aan maar vreten ook de wortels aan waardoor je vaak maar 0-3 knollen per plant meer hebt.

Wellicht ga ik dit jaar iets in een bak proberen, maar anders maar gewoon wat meer capucijners en erwten:)

Succes met jullie aardappels, en als je niet op veengrond zit, hoef je niet bang te zijn voor de veenmol😃

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb nog nooit een aardappel geteeld, dus ik tast in het duister wat nu te doen. Ergens in mei een pomtato geplant in een grote pot. Het tomatengedeelte gisteren gerooid. De hele zomer opkomend aardappelblad verwijderd (op aanraden van de kweker). De aardappels werden immers gevoed via de tomatenplant. Nu heb ik opkomend groen wel laten staan, zie foto. Iemand een idee of en hoe lang ik de aardappels verder moet laten groeien? De plantjes zien er fris uit. Of gaat dit ten koste van de knollen? Ik heb werkelijk geen idee. Dank jullie wel alvast!

IMG_6563.jpeg

• Like 1
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Op 26-9-2024 om 09:46, Dahli zei:

Iemand een idee of en hoe lang ik de aardappels verder moet laten groeien? De plantjes zien er fris uit. Of gaat dit ten koste van de knollen?

Nog maar een poging wagen 😊. Kun jij me misschien helpen @Patrijs? De aardappelplanten op de foto hierboven zijn inmiddels uitgegroeid tot mooie groen planten, geen verval nog te zien. Wat is nu wijsheid? Nog even laten doorgroeien? Of toch rooien?

De aardappels blijven in leven tot de eerste nachtvorst ze bovengronds af laat sterven.

Veel groei zal er niet meer inzitten, zeker als het weer koel herfstweer wordt.

Nattigheid kan nu niet veel kwaad meer , het is bijna te koud voor fytoftora.

Je kan kijken of de grond omhoog is gekomen, een teken dat er wat onder zit.

Of even voorzichtig wat grond weghalen of voelen met een vinger.

Blijven ze leven, in een kas of beschut tegen een warme muur dan kan je bijvoorbeeld met Kerst verse (kriel) aardappeltjes eten.

Dat was vroeger een delicatesse en een sport om te kweken.

Growing Christmas Potatoes | BBC Gardeners World Magazine

Succes!

aangepast door Patrijs
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Dank je wel @Patrijs! Dan laat ik ze lekker nog eventjes zitten. De pot staat beschut en bovenop de regenton, dus van de grond af. Als het te koud wordt zet ik hem in de schuur, daar komt ook daglicht. Wie weet lukt het die 2 maanden tot kerst wel 😃.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...