Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelen 2024


Martijn

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later ...

Ik heb net mijn poters binnen.

Lady Christl (voor het eerst proberen)

Vita Noir (voor het eerst proberen, paars/zwarte aardappel)

Vitabella, vroege favoriet, gewoon prima te eten en redelijke opbrengst

Mozart, middellaat, altijd prima opbrengt, vaak flinke joekels

Santé, goed voor stamppot.

 

De mozart wel kleinere pootmaat dan ik gewend was. Ik zie weleens filmpjes waarbij ze 2 tot 3 aardappels vlak bij elkaar poten. Zit dat mekaar niet in de weg? Iemand ervaring mee? Levert dat meer op ?

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie ook wel eens van die filmpjes, en dat gaat echt super.

Soms komen de aardappels al gewassen uit de grond. 😜

 

aardappelgroeizak.png

 

Verschil kleine maat pootaardappelen / grote maat pootaardappelen

U hebt keuze tussen kleine maat pootaardappelen (28/35 of 28/40) en grote maat pootaardappelen (35/50 of 35/45). Over het algemeen kiezen consumenten voor de kleine maat en professionele telers voor de grote maat.

De reden is als volgt:

Kleine maat pootgoed: Geeft minder scheuten, dus minder aardappelen, maar wel grotere aardappelen. Dit is eenvoudiger om te schillen en heeft daarom de voorkeur voor de consument.

Grote maat pootgoed: Geeft meer scheuten, dus meer (ietwat kleinere) aardappelen. Over het algemeen is de opbrengst in kilo’s van grote maat hoger, waardoor meer interessant voor professionele telers.

aangepast door Patrijs
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

haha ja die tonnen, zo mooi nep altijd.

Maar toch heb ik ook wel echte filmpjes gezien van lui die er 3 of 4 in zon ton doen, en dan toch redelijk wat kunnen oogsten uit zon emmer. 

Maar als je met klein pootgoed minder scheuten hebt, kan je denk ik best wel 2 dicht bij elkaar poten, heb je wat meer grotere aardappels? 

Ik heb allemaal 28/35 besteld maar de mozarts zijn echt veel kleiner dan ik gewend was, meer 28 dan 35 zegmaar. Naja, we zien wel. Ik ga wel wat proberen.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb dit jaar maar wat aardappelen uit mijn zakken van de supermarkt gehaald.

Challenger een gewone kruimige aardappel en Camel een iets kruimige rode aardappel.

Die laatste is mijn favoriet die ze in de supermarkt verkopen.

Je hebt van die aardappelen, als je die bakt, moet je steeds olie bij gieten, omdat ze zo erg olie op slurpen.

Dat doet deze niet, 1 x olie in de pan en klaar, dus je eet veel minder vet.

En hij schilt en snijd fijn, en ik vind hem lekker.

Die Challenger is in verhouding met Camel een baksteen om te schillen, zeg maar😆

 

IMG_20240321_122639.jpg

aangepast door Jasophoria
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn ouderlijk bedrijf sneden we de grote poters wel eens doormidden. Wel steriel werken om geen virussen te verspreiden en dan de wond laten verkurken voor het poten. Maar ja, dit was wel duur pootgoed in de hogere, vrijwel virusvrije, klasses (S en SE).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frieslanders, Vitanoir, Cammeo, Texla en Sevilla. We gaan de goden maar weer eens verzoeken en dit weekeinde gaan de vroege piepers alvast in de grond. Het zijn er niet zoveel, stuk of dertig totaal en zoveel bloempotten heb ik wel staan om ze in geval van vorst even af te dekken.... We gaan het beleven... ☺️ 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zitten de vroege er ook weer in. camea en alouette. Al vanaf 9 maart. Ik denk ze wel af als t gaat vriezen. Volgende week de middelvroege aardappelen. Texla als laatste half april.

Waarom noem je een aardappel eigenlijk leeuwerik? (Alouette)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...