Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Schimmel in druif


Lia56

Aanbevolen berichten

Bij Vreeken las ik dit over schimmelbestrijding: meng zwavelpoeder ( te koop bij de drogist ) met wat yoghurt en breng dat aan op de plant. Dat zou de schimmel verwijderen. Nooit geschoten is altijd mis. Ik ga dit in ieder geval ook preventief proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook op meeldauw gokken, die overleeft ook in de knoppen of bast en aangezien we nauwelijks iets van winter hebben gehad en met regelmatig wat hogere temperaturen kan die zich al een beetje manifesteren, vroeger werd er Bordeauxse pap gebruikt (je strijkt dan de stam in), maar koper is een zwaar metaal en accumuleert in de bodem. Je zou evenwel nu zwavel kunnen gebruiken op het moment de knoppen verdikken, maar let daar op, dat is ook schadelijk voor nuttige insecten en gebruik je best voor de lente echt begint.

https://www.rubinus.nl/Zwavel - Wat mag nog wel en wat niet.pdf

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het niets bijzonders is want bij mijn druivenknoppen zie ik ook (ieder jaar) dat er wat 'wol' op de knoppen zit. Op de foto van @Lia56 zie je wel heel veel 'wol' zitten maar dat zou ook soort afhankelijk kunnen zijn. Zwavel op de knoppen spuiten doe ik ook uit voorzorg ieder jaar dus dat kan je gewoon doen als je het niet vertrouwd.

  • Like 2

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Wol' op de knoppen is er hier ook altijd als ze al verdikken , maar niet zoveel en ook niet op de bast van de takken, daarom dacht ik eerst aan schild/wol luis maar die zijn niet te zien. Overleving van echte meeldauw op de bast zou zich manifesteren als gele zwarte vlekjes en ook hier niet te zien, langs de andere kant lijkt het alsof sommige knoppen vroegtijdig of heel laat zijn uitgelopen en verdroogt en dan kan er evenwel meeldauw op gezeten hebben. Uit voorzorg behandelen kan geen kwaad.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...