Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Vorig jaar had ik in mijn pruimenboom veel pruimen zitten maar helaas viel er zeker 80% naar beneden toen ze niet groter waren dan een knikker. Na onderzoek kwam ik erachter dat in de meeste een klein aaltje of wormpje zat. Ik neem aan dat dat de oorzaak was dat de pruimen massaal afvielen.

Ook dit jaar zit de boom weer vol met bloesem en ben ook nu weer bang dat hetzelfde gaat gebeuren.

Weet iemand wat dit is en hoe ik het kan voorkomen?? Insectengaas?? Is het zoiets als wat er met wortels gebeurd met die wortelvlieg?

Alvast bedankt.

groet

William

Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be

Geplaatst:
  • Auteur

Super bedankt sugar, dat zijn ze, die $@&%$@!!!

Nu bestuderen hoe er vanaf te komen zonder al teveel toestanden.

nogmaals dank.

William

Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be

Geplaatst:

Aah... dat verhaal komt mij bekend voor. Twee jaar geleden ook al mijn pruimpjes hier bewoont met wurmpjes. Ik heb mij toen laten vertellen dat het de larven van de sluipwesp zouden zijn... Wat ik hier (de voorgaande link) zie en lees komt mij veel logischer voor.

Geplaatst:

Ik had het ook afgelopen jaar, de pruimenzaagwesp, je ziet het al als ze zo klein zijn als een erwt, dan hebben ze al een zwart puntje,als je ze openmaakt zit er idd een klein wormpje in, ik heb alles geplukt wat aangetast was...zon dikke 200 pruimen en vernietigt, had slecht 20 pruimen over. Als je ze laat vallen en niet opruimt, blijft de zaagwesp in de grond en zal komend jaar weer aktief zijn, dus goed weghalen en opruimen, tis een lastig iets om te behandelen, erg jammer. Ik had ze niet in de victoria en de opals, alleen in de mirabel. De mirabel staat nu weer prachtig en vol in bloei, hoop dit jaar dat het goed gaat....we wachten af.

http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/pruimenzaagwesp.htm

Geplaatst:

Ahh, was dat het Dit hadden wij ook een paar jaar, hadden geen idee wat het was en hebben er ook niks aan gedaan. Hebben steeds de aaltjes dingetjes uit de pruim gehaald voordat we de pruim gingen opeten... Maar is vanzelf weer weg gegaan

En de afgelopen 2 jaar zat het VOL met lievenheersbeestjes larven, en dat merk je wel.. zie nu veel meer lievenheersbeestjes in de tuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic