Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Legionella bacterie voorkomen


Gallox

Aanbevolen berichten

Heeft er hier iemand ooit weleens (door de tuinhobby) met de Legionella bacterie te maken gehad? Ik maak me toch een beetje zorgen omdat ik erachter ben gekomen dat het ook in potgrond kan zitten. Hoe voorkom je een (gevaarlijke) besmetting nou? Of... hoe maak je het zo veilig mogelijk voor jezelf? Alle tips zijn welkom. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vooral niet zo druk maken, dat helpt. ;)  Blijkbaar is die kans verwaarloosbaar klein, helemaal op de schaal waarin wij er mee werken als hobbytuinders. Je kan de potgrond laten uitdrogen, dan kan legionella zich niet uitbreiden. Zoek maar beetje links en rechts op google.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Je loopt een besmetting op door inhalatie, dus als je een besmette nevel inademt. Potgrond adem je doorgaans niet in ;-)

 

Dan zou ik me eerder zorgen maken over de waterton.
Als het een tijdje goed heet is en hij lekker in de zon staat te bakken en je gaat dan gieteren...

 

Maar je staat buiten hè, veel kan er niet gebeuren. Je moet echt wel flink in de nevel staan wil je genoeg inademen om ziek te worden.

 

So don't worry, be happy!

  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dit topic nu pas, maar de bacterie in potgrond adem je inderdaad niet zomaar is. En wanneer je met een gieter planten water geeft uit een iets te warme regenton ook niet zomaar. 

 

Wat wel risico geeft is wanneer je een pompje gebruikt en met een hele fijne broes uit de regenton water geeft in de zomer, aangezien je dan nevel veroorzaakt. Of wanneer je de tuinslang niet leeg laat lopen en die lekker in de zon laat opwarmen, want dan creëer je een goed kweekklimaat voor legionella. Opgewarmde tuinslangen schijnen zelfs oorzaak nr 1 in legionella-besmettingen in thuis-situaties. Maar over de potgrond zou ik me dus zeker niet druk maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...