Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Compressor


Moestuinpassie

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb mijn tuin laten ophogen en daar zijn ondergronds waterleidingen neergelegd naar verschillende plekken in de tuin. Daarop wil ik een watersysteem aansluiten voor mijn moestuinbakken. Mijn hovenier vertelde mij dat ik hiervoor een compressor moet aanschaffen om in de winter het water uit het systeem te spuiten. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dat met elke compressor? Ook die op een accu gaan en waarop moet ik letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit welk materiaal bestaan ze ?  En waarom een compressor? , meestal volstaat gewoon kranen open zetten en ze laten leeg lopen op het laagste punt, en dat kan je voorzien, als ze diep zijn ingegraven vervriezen ze sowieso  niet.  Als het echt dunne leidingen zijn of je wil sproeimonden leeg spuiten volstaat een klein compressortje zelfs op accu ( de druk is in dit  geval belangrijk, niet de hoeveelheid per tijdseenheid die je kan geven) of gewoon een aangekocht busje samengeperste lucht. Je grotere leidingen via compressor lucht krijg je toch niet helemaal leeg, vanaf de opening groot genoeg is blaast het er gewoon door,  de rest vloeit nadien weer samen op het laagste punt en als de vorst daarin geraakt krijg je daar een breuk.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal is het tyleenslang, die kan wel tegen een stootje (vorst), maar als je ventielkleppen hebt dan is het wel verstandig die met een compressor leeg te spuiten. Het makkelijkste is om op een punt de compressor aan te sluiten en de ventielkleppen een voor een even open te laten staan. Hoe meer capaciteit je compressor heeft hoe makkelijker en dus sneller het gaat.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik aanhaalde druk,  snelheid lijkt me in zijn geval niet belangrijk

@Walters waarom zou je daar lokaal een ventielklep willen hebben ?

Maar je hebt wel helemaal gelijk om dit aan te stippen, als er lokaal zo'n klep in zit moet je alles wart erachter zit in de winter leeghalen.

 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij m’n moeder wordt ook jaarlijks de beregeningsinstallatie even leeg gespoten. Het zijn vaak de sproeikopjes die met lichte vorst al kapotvriezen omdat die natuurlijk erg klein zijn en die druk van het ijs niet aankunnen. Dus zeker handig om even de moeite te nemen, als het namelijk eventjes vriest dan kan je al te laat zijn en alles vervangen. Kleine compressor op accu ben ik niet bekend mee, er zijn wel goede compressoren van Airpress. Voor zover ik weet Nederlands bedrijf en hoor in m’n omgeving goede verhalen over prijs/kwaliteit. Je kan nog veel meer handige dingen met een compressor, auto/fietsbanden oppompen of stoffige ruimtes eens goed schoonblazen, roosters van vriezers/koelkasten schoonblazen of lastige plekken in je auto. Ze zijn verdraaid handig maar kies er wel een met zo min mogelijk decibel of gebruik gehoorbescherming als je er dicht bij moet staan als de compressor druk opbouwt, ze maken echt een klereherrie…

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...