zonneveldje1980 Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Ik heb een vraagje, Ik wil een moes/groente tuin beginnen in mijn achtertuin. Ik heb veel gelezen over welke groete wie wat waar en zaadjes en plantjes in huis gehaald. In mijn bestaande tuin, hele grote bloembak 5x1 (verhoogd) heb ik aarde waarin hortensia/vlinderstruik en andere vaste plantjes groeide (niet vol). De planten heb ik eruit gehaald, alles omgespit, wortels en onkruid verwijderd en 5 zakken (a 25l) bemeste tuinaarde bij op gegooid. Nu heb ik een prachtig mooi "bed" waarvan ik nu twijfel, heb ik het goed gedaan. Ik zit namelijk al de hele avond al te googlen en lees dat je dus geen bemeste tuinaarde moet gebruiken (een verkoper bij doe het zelf zaak zei namelijk dat dit ook kon!!!! ). Wat kan ik nu doen/gebruiken om toch de goede basis te hebben, veel hebben het over zand??? Ik heb oa wortels,tomaat, aardbeien, uien, bieten, kolen, sla en fruit struiken... Ik heb ook meerdere kweekkassen welke ik wil gebruiken waar vul ik deze mee???? Een beginnende maar nog steeds erg enthiousiaste groente tuinierster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Geen antwoord op je vragen,maar wel een welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Dat van die bemeste tuinaarde (hoe voor de hand liggend ook) was inderdaad niet zo'n goede zet omdat het vaak troep is.Wat je nu kan doen is het geheel omspitten zodat het zich vermengd met de rest van de grond.Daarna kan je een bodemmonster nemen en dit bij de Welkoop of bij een zaak waar ze DCM verkopen laten analyseren op zuurgraad en voedingswaarde. Zeg erbij dat het voor de moestuin is. A.d.h. van de gevonden waarden kan je actie ondernemen (mest en/of kalk). Een goed bodemmonster is een mengsel van meerdere kleine monsters ! Mocht de zuurgraad te laag zijn neem dan kalk in poedervorm en geen korrels omdat kalk zeer langzaam werkt en nu nodig is. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Om je gerust te stellen: de reeds onder gewerkte bemestte tuinaarde is niet het einde van de wereld. Zeker niet als het door de grond gemengd is. Je kan dus gewoon lekker aan de slag gaan in je voorheen siertuin zijnde moestuin. Bemestte tuinaarde is echter geen product wat we hier aan zouden raden om de bodem te verbeteren. Afhankelijk van je grondsoort en de voorgeschiedenis is het om te bepalen hoeveel en wat je toe moet voegen. Liever gebruik je voor een goede basis verteerde compost of mest. Die zou ik nu niet (al te veel) meer toevoegen omdat de wortels, bieten en uien langzaam aan gezaaid kunnen worden in de volle grond (maar geen haast!). Zand zou ik zelf absoluut niet aanraden. Compost kun je trouwens het hele jaar door of enkele keren per jaar gratis ophalen bij de milieustraat, dus misschien een tip mocht er weer zo'n actie zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Bovenstaande reacties hebben helemaal gelijk hoor, dat wel. Maar echt. Je kan gewoon beginnen. Misschien dat wat dingen niet helemaal 100% zullen gaan, of er een teleurstelling tussen zal zitten, maar zal dat zo erg zijn ? Ik zou zeggen: gewoon beginnen. Het seizoen vordert nu snel en steeds sneller. Alles eerst opnieuw analyseren, aanpassen en herstellen zou misschien wel juist zijn, maar het gaat toch ook vooral om de lol en het doen , je spullen zaaien , je indeling maken, dingetjes poten. Ik zou zeggen gewoon doen. Begin gewoon. Haal wat zakken compost erbij, nu of verderop in het seizoen, en ga mulchen. Een mooi grondje maken gaat toch nog wel een tijdje duren. Zit je op zware klei ( Friesland ) ?? Met elke handeling in het seizoen, opnieuw zaailingen poten ( geen zaailingen in de compost zetten hoor, dat bedoel ik niet ) , verpoten , poten etc etc : mulchen/ compost opbrengen.Denk eigenlijk dat nu nog kalken niet echt verstandig is, al zou de grond aan de hand van analyses erom vragen. Doe dat komende herfst , winter, als dat nodig mocht zijn. Tuinaarde kan in veel gevallen wel 'troep' zijn, in de iets duurdere gevallen kan het best mooie grond zijn hoor. Ik weet niet wat je gehaald hebt ( 5 zakken bij de "hubo'' voor 3,00 kan niet veel soeps zijn natuurlijk ), maar zo'n ramp is het echt niet hoor. Als je op echt zware klei zit , is alles wat geen klei bevat al meegenomen. Zo kan je het ook zien. Gewoon lekker beginnen, niet te angstig, en genieten van het zonnetje ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astrid Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Ja ik zou ook aanraden om gewoon lekker te beginnen, als je denkt dat de grond te zwaar bemest zou kunnen zijn, misschien wat selectiever met je planten zijn, tomaten, pompoenen, komkommers, augurken ed houden wel van een beetje meer mest...zet je die daar lekker neer en andere producten ergens anders. Over je kassen..ja ieder doet daar ook weer verschillende dingen mee, ik woon niet in Nederland, maar in Canada op de praries, voor mij is een kas meer om tomaten ed een vroegere start te geven buiten en door in een kas te plaatsen ze uit de prairie winden te houden...alles staat in de volle grond.Een ander gebruikt een kas echt om op te kweken en heeft alles in potten staan. succes en laat je niet ontmoedigen, tuurlijk is samenstelling van de aarde belangrijk, maar er is zoveel meer, zonlicht temperatuur vochtigheid etc...er kan genoeg mis gaan...en nog meer goed.Veel plezier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zonneveldje1980 Posted April 15, 2012 Author Share Posted April 15, 2012 Bedankt voor al jullie reacties, ik ben idd gewoon lekker begonnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zonneveldje1980 Posted April 15, 2012 Author Share Posted April 15, 2012 Nee, de "vitrage" gaat helemaal dicht (inmiddels gebeurd) ivm erg vervelende katten van de buren die anders mijn hele tuin omspitten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astrid Posted April 15, 2012 Share Posted April 15, 2012 Wilde ook even zeggen dat ik het er hartstikke leuk en verzorgd uit vind zien..mooi hoor.Ja en die zaadjes...geen zorgen het is nou nog niet echt groeizaam weertje in Nederland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zonneveldje1980 Posted April 20, 2012 Author Share Posted April 20, 2012 Bedankt Astrid, vind het ook erg leuk om tedoen, maar wil ook meer in pottn gaan houden voor het leuke effect in de tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valentijn Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Hallo, Was benieuwd hoe het er ondertussen voorstaat. Niet dat we al ver in het seizoen zitten, maar toch.Als alles nu al dood is, dan zou het geen goed teken zijn.Ik heb zelf ook de fout gemaakt door flink wat zakken bemeste tuinaarde te kopen om gaten van boomstronken in mijn tuin en moestuin te vullen.Ik heb het wel geprobeerd te mengen, maar de bovenste laag bevat toch redelijk veel bemeste tuinaarde.Toch gek dat dit niet goed zou zijn, bemeste tuinaarde klinkt naar mijn eerste idee juist als iets positiefs.Ik heb er al tomatenplanten, aardbeiplanten instaan. Ook sla/wortels/spinazie gezaaid.En 2 druivenplanten ingezet. Hopelijk overleven ze, in veel gevallen heb ik in het plantgat juist wat bemeste tuinaarde als 'fundament' gedaan. Valentijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 @Valentijn,Bemeste tuinaarde had een zeer positief product kunnen zijn maar is door de commercie gebruikt door afgekeurde rotzooi in zakken in de handel te brengen. Als er de afkorting RHP op staat is het goed omdat het dan goedgekeurd is door de keuringsinstantie voor grondsoorten.Tuingrond is ook vaak via grondverzetbedrijven en hoveniersbedrijven te kopen. Deze hebben er vaak ook een keuringsrapport bij ter inzage.Bij twijfel en niet te grote hoeveelheden kan potgrond ook gebruikt worden (met RHP-keurmerk). Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valentijn Posted May 21, 2012 Share Posted May 21, 2012 Ik heb de fleurella bemeste tuinaarde van de gamma. Heel goedkoop, maar voldoet toch aan RHP blijkbaar. De tomaten en aardbeienplanten staan er nu een paar dagen in en slaan volgens mij wel goed aan. De druivenplanten zien er ook nog goed uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mellema Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Pure bemeste tuinaarde gebruiken kan wel maar dan moet je rekening houden met het gewas. Aardbeiplanten zijn in principe gevoelig voor te hoge EC waarden. Tomatenplanten echter kunnen prima een hoog EC gehalte hebben (hoog zoutgehalte) en zullen het prima doen op pure bemeste tuinaarde. Een keurmerk zegt niet zo heel veel over het product. De manier waarop de potgrondleverancier zijn fabriek inricht en zijn eigen testen uitvoert is belangrijker. Echter, het is een feit dat de RHP de fabriek en/of de veenderijen controleert en zodoende ervoor waakt dat de uitgangssituatie goed wordt nageleefd.Mijn advies is om zekerheid te nemen en een zak potgrond mengen met 1 zak bemeste tuinaarde (1 op 1). Dan zit je meestal wel veilig. Quote http://www.Potgrondinfo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts