Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Nogal wat leeswerk maar ik vindt dit een gaaf artikel over allerlei kruiden en hun werking ivm varkens,

wel toepasselijk met moestuin en varkens houden.

Ik zou zelf zeker zakken brandnetels gaan drogen om ze bij te voeren schijnt super gezond voor varken, zouden ze dat ook graag lusten ?

In iedergeval kwam ik dat tegen ivm o.a calciumbron

Kruiden schijnen zowiezo voer wat niet graag gegeten wordt door varkens betere maak tegeven dus denk het wel.

http://edepot.wur.nl/161912

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Verder las ik nog dat waneer een varken urine drinkt dit op tekort mineralen in dieet wijst.

Geplaatst:
  • Auteur

Ah, fosfor zit o.a. in:

•Boerenkool

•Champignons

•Doperwten

•Knolselderij

•Mais

•Postelein

•Spinazie

•Spruiten

•Sterkers (Tuinkers)

•Tuinbonen

Maar het zit in veel meer dingen. We gaan dit jaar veel boerenkool en palmkool voor ze kweken. Ook mais, en bonen.

Geplaatst:

Ja als ik een varken was en urine zou willen dringen, graafde ik een kuiltje pieste die vol

en dan zou ik met modder en al opdrinken, lijkt me heerlijk als ik varken was.

(jij verzint weer uit achterkant ander varken drinken, bah jij zou een vies varken zijn als je varken was.)

Geplaatst:

Mischien op stalvloer ofzo geen idee, maar leek me handig als je dat ze ziet doen dat je dan weet dat ze wat tekort komen.

Geplaatst:

Ik heb een varken...nou ja nu even niet...althans niet meer levend, hij zit in de vriezer.

Dat doen we elk jaar...een keer heb ik een pig from hell gehad..nog nooit zo'n gemenerd gezien..hij beet en viel aan.

Daardoor was ik wat huiverig om er dit jaar weer aan te beginnen..dus hebben we ons slachtvarken bij iemand anders gelaten en die heeft hem in een groep gemest...en toen hebben we hem opgehaald en geslacht.

Toch wil ik dit voorjaar op de voorjaars veiling van kleine dieren..kijken of ik een klein varkentje kan vinden, die mij van afval afhelpt..alles wat niet naar de kippen gaat...gaat dan naar het varkentje.

(die in de stal gaat wonen)

Geplaatst:

Leuk Astrid..een voorjaarsveiling van kleine dieren lijkt me ook wel leuk..ga je ze eerst allemaal aaien om te zien of er niet weer zo `n gemeen beest bij zit? Doe je de hele slacht zelf?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Niet helemaal, ik maak bv niet dood..daar heb ik anderen voor.

Waar we slachten (bij een vriend die ervoor ingericht is) schiet manlief het beestje, hangt en "gut" de ingewanden.

Meestal meer dan 1 tegelijk..de volgende dag komen dan "wij vrouwen" en doen de rest...al het vlees voor de zg breakfast saucages gaan in de vriezer tot een later datum, dan gaan we nog een dag worst maken en die worden dan gerookt...samen met het spek.

Koe gaat hetzelfde...al blijft die wat langer hangen om wat ze hier noemen te agen..de vezels worden dan gerekt en het vlees wordt malser.

Alleen de kippen doe ik bij mij thuis.

Geplaatst:

Mogen jullie zelf de koe slachten?

Handig om die worstjes tot later te bewaren...je hebt het al druk zat die dag.

Geplaatst:

Voor eigen gebruik wel...niet om te verkopen, maar dat doen we ook niet.

Geplaatst:

In Frankrijk is het verboden, voor de koe dan, dan moet je altijd naar het abattoir.

Geplaatst:

Koeien moeten van die orenhangers..ook je vleeskoe, zodat je er de hand niet mee kan lichten. Europeesche regels.

Als de Fransen hun varkens niet meer thuis mogen slachten krijg je een revolutie waarbij de bestorming van de Bastille in het niet valt.

Geplaatst:

Ik zal wel een verschrikkelijke zeur zijn, maar een varken alleen, als een soort veredelde gft bak vind ik heel sneu, zo 'n dier hoort minstens een soortgenoot te hebben waarmee het zijn eenzame opsluiting kan delen.

Varkens zijn intelligente dieren, vergelijkbaar met een mens op velerlei gebied, die hebben toch minstens ook een paar basisrechten????

Geplaatst:

Nee Yola ik vindt dat wel goed punt

Geplaatst:

Wie zecht dat ze geen basisrechten hebben? zoals ik schreef was het varken dit jaar bij iemand anders, maar ook hier lopen ze buiten, graven in de grond, slapen in het stro en al stond er die ene keer geen ander varken bij, hij stond niet alleen in de stal...wel alleen in een hok nadat hij een paar kippen gedood en gegeten had...maar had een luik waar hij door naar buiten kon een buitenren in.

Verder leefde mijn koe toen nog...en kreeg hij elke dag een emmer melk....de reden dat wij ons eigen vlees "kweken" is juist omdat ik er van overtuigd wil zijn dat het normaal te eten gehad heeft..zonder toevoegingen ed..en dat het varken een prettig leven gehad heeft...ook de pig from hell...heeft het zeer gerieflijk gehad.

Zelfs toen hij geslacht werd..hij lag in de trailer te slapen en zag geen kogel komen.

Geplaatst:

Waar ik op reageer is dat je schreef dat je je varken in stal wilt gaan houden, hierdoor ga ik ervan uit dat een eenzaam varken wordt die zijn leven doorbrengt in een hok.

Mijn voornaamste drijfveer bij het houden van dieren is dat ze leven zoals het hoort, dit betekend dat er van elk dier minstens 2 moeten zijn en dat bv varkens in de aarde moeten kunnen wroeten en geen beest medische ingrepen hoeft te doorstaan voor het gemak van de mens ( zodat varkens hun hoektanden kunnen behouden, en natuurlijk hun staart, dit laatste geld ook voor schapen die heel vaak met en rubber bandje hun staart geamputeerd krijgen voor allerlei onbewezen drogredenen)

Geplaatst:

Als je bovenstaande leest kun je concluderen dat je de verkeerde indruk hebt...maar ja een stal is hier nodig zielig of niet, de temperaturen kunnen hier zakken tot -45, want de dan krijgt is dat hun oren eraf vriezen..dat had ons pig from hell..maar dat was dus niet hier gebeurt maar bij de mensen waar we hem van kochten (ruilden voor een bok eigenlijk)

Dat de hoektanden geknipt worden, mag jij zielig vinden, echter dat doen we wel, als je net zo'n varken zou hebben als onze pig from hell, had je behoorlijk vol lidtekens gezeten..of nog erger.

Maar staarten hebben ze hier wel.

Nogmaals lees eens over wat ik schreef..ze hebben een stal en een buitenren, ik zou wel een foto willen laten zien, maar dan zie je alleen maar sneeuw sorry.

Geplaatst:
  • Auteur

@Astrid: Het gaat er ook vooral om dat varkens graag met 2 of meer soortgenoten zijn. Lekker tegen elkaar aan liggen en tegen elkaar gnorken.

@Yola: ik ben het met je eens, maar houd in de gaten dat je mensen niet meteen zo aan valt. Niet iedereen houdt varkens (of planten, of wat dan ook) op dezelfde manier en om dezelfde redenen. Je kunt varkens houden op een vrij klein stuk, maar zorgen dat ze het al stukken beter hebben dan in de industrie. Maar ik heb al eens een soortgelijk verhaal getypt

Vroeger hield men vaak varkens naast hun huis, ook als GFT-bak om op te kunnen eten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.