Jorieke123 Geplaatst: 10 september 2013 Auteur Geplaatst: 10 september 2013 Omdat iemand ze heeft gekocht, en ze met hun 8-en hun moeder leeg zogen De 8 oudste biggen zijn nu 8 weken oud, en dat was in dit geval misschien zelfs een weekje te lang bij de zeug.5 daarvan zijn dus vanmorgen opgehaald, de rest loopt nog bij hun moeder. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 september 2013 Auteur Geplaatst: 11 september 2013 Hier een foto van gisteren. Dit is het kleinste zeugje, die wordt morgen opgehaald door iemand. Ze wordt/is daar een hobby-varken, dus niet voor de worst Ze heeft ook al een naam: Wriemel. Ze is altijd als eerste bij de voerbak, en laat zich ook niet zomaar wegduwen door haar (grotere) broertjes en zusjes:(let ook even op de big in de linker bovenhoek. ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Elizabet Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Briljant, die race-big. Quote elizabet.nl
Yola Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Doodzonde , zo wordt ie nooit een lekker spekkie Quote
Holtuinder Geplaatst: 12 september 2013 Geplaatst: 12 september 2013 Super leuk die foto's van je varkens! Ik zou het je graag na doen, maar denk dat ik net wat te weinig ruimte heb. Kippen kunnen natuurlijk wel. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 september 2013 Auteur Geplaatst: 23 september 2013 Nou, ons Nijlpaard heeft haar biggen gelukkig tijdens de moestuinforumdag nog even opgehouden. Ze kwamen zondag! 6 stuks, voornamelijk zeugjes. 2 die oranje/rood zijn, en 4 die wat donkerder zijn qua kleur. Hier zie je er maar 5: We hebben trouwens net een Keuringsdienst van Waarde gezien, over kwasten van varkenshaar. Vooral het stuk over hoe de varkens daar in China geslacht werden, gaf ons een flinke nare smaak in de mond (en dat tijdens het eten...). Hoe ze daar het varken aan een haak hangen, DOOR hun poot (als je wel eens een varken of een ham hebt opgehaald bij de slager, weet je hoe die haak tussen een paar sterke pezen in de achterpoot zit) terwijl het arme beest nog leeft. Daarna doden ze het dier pas, door middel van leegbloeden. Het werd mij niet duidelijk of er tussen het ophangen en het leegbloeden nog een soort van schok of schot of wat dan ook zat. Dat lieten ze niet zien... Bah bah bah. Maar goed, hoe de varkens er bij het Nederlandse bedrijf hutjemutje bij stonden, gaf mij ook weer een zeer positief gevoel over hoe wij het voor onszelf aanpakken. We hebben vandaag weer heel wat varkens verplaatst, naar veldjes waar bonen hebben gestaan. Daar staat nu veel onkruid, en een boel stoppels. Dus ze kunnen zich weer uitleven. Ik weet ontzettend goed dat je dieren nou eenmaal niet kunt houden zoals wij, als je miljarden mensen moet voeren. Dat is nooit mogelijk. Maar wij (en heel wat van jullie) bepalen mooi zelf hoe onze dieren er bij lopen! En gelukkig zijn er in Nederland regels over het hoe en wat qua doodmaken van een dier, voordat je er in begint te snijden... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 23 september 2013 Geplaatst: 23 september 2013 Goed bezig inderdaad J en J! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
greetje Geplaatst: 23 september 2013 Geplaatst: 23 september 2013 oef....wat schattig................om op te vreten zo lief die kleintjes en wat oogt die moeke groot zeg!!! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Yola Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn Jorieke, helaas zal het onmogelijk zijn om de wereld op deze manier te voeden en blijft het een luxe om dieren te kunnen eten die een dierwaardig leven geleefd hebben.Hier loopt momenteel ook een zeug op alledag, Evelien, ze is gigantisch, heeft het ook behoorlijk zwaar, ze is nu volledig vrij, de biggen worden op stal geboren, en overdags staat die open zodat ze lekker kan sjouwen (momenteel korte stukjes, en dan liggen) Uiteindelijk zoekt ze de stal weer op, bouwt nog geen nest dus verwacht ook nog geen biggen deze week.Terwijl ik hier zit te typen lopen de parelhoenders gevolgd door de ganzen op de dijk voorbij, ga ook maar ff naar buiten. Quote
Erny Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 De goede zorgen en het mooie leven is te proeven! Het eerste karbonaad (geen -tje want hij was dus echt heel groot) was echt weer heerlijk!!!!Vanavond de tweede in de pan. En nog een vriezer vol met nog meer lekkers. Vond het zaterdag trouwens ook erg leuk te merken dat de varkens ook proberen te communiceren met de schapen... Die ene beer die vlakbij die mooie schapen stond praat namelijk écht schapentaal!! Ik heb 'm écht (vol verbazing mijnerzijds) horen terug mekkeren!!! Deze mekkert dus: Dit was moeke Nijlpaard zaterdag, nog helemaal gevuld dus... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 september 2013 Auteur Geplaatst: 30 september 2013 De biggen zijn al op reis geweest! Wel een meter of 2 uit het nest, en meteen door het hek om in het zonnetje te gaan liggen (al hebben ze binnen het hek ook gewoon zon ) Ik kon ze goed aaien, ze zijn vast zeer snel tam! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
greetje Geplaatst: 30 september 2013 Geplaatst: 30 september 2013 jee jorieke...wat een schatjes! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Erny Geplaatst: 30 september 2013 Geplaatst: 30 september 2013 Het gras is altijd groener aan de andere kant van het hek... Geweldig stel! Quote
Nynkef Geplaatst: 1 oktober 2013 Geplaatst: 1 oktober 2013 Ze zijn echt heel knuffelbaar zo te zien !!!! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2013 Binnenkort (hopelijk deze week al...) laten we voor het eerst een zeug kunstmatig insemineren. We 'gebruikten' eerder een beer van iemand anders, bij die mensen komen onze 2 zeugen en onze 1e borg (Jimmy!) vandaan. Die dekbeer is echt fantastisch mooi, maar werd ook steeds maar groter en lomper. Logisch, want de zeugen werden ook groter (naarmate ze ouder worden), en het moet toch allemaal passen . Maar toch... De laatste keer werd onze zeug al achterover gegooid door die beer (na de 'daad' gelukkig, dus dat zat al goed ) en toen kregen ze ontzettende ruzie. Nou, haal die 2 reuzen maar eens uit elkaar! Hij kreeg wel vaker ruzie met de andere zeugen van die mensen, en er lijkt ook iets mis met de kwaliteit van zijn... zaadjes . Want het was niet altijd in 1 keer raak, de zeug werd dan na 3 weken gewoon weer berig (en is dan dus niet zwanger). Ook kwamen er niet veel biggen ter wereld, gemiddeld 6 per zeug. Op zich niet weinig... en het kan ook aan de zeugen of voeding of huishouding of watdanook liggen. Maar alles bij elkaar opgeteld... de beer gaat weg. Via het KI station kan je van allerlei... zaadjes bestellen, en dan komt iemand die zaadjes... zaaien We moeten alleen wel precies weten wanneer de zeug berig wordt, dus dat is nog even een opgave. Je moet eigenlijk net iets te vroeg 'zaaien'. Voor de andere, kleinere, zeugen (wolvarken, jongere Duroc, Kunekune) hebben we nog wel gewoon 2 beren lopen. Een Kunekune-beer, en een Duroc-beer-big. En dat is toch wel net zo makkelijk. Die regelen alles zelf wel. Hoef je nergens op te letten. Ja... het is wel handig als je het ziet gebeuren, dan kan je het op de kalender zetten. Nou goed, ik hoop dus dat ze deze week nog berig wordt, en dan zullen we zien hoe het zoal in zijn werk gaat. We hebben zaad uit gekozen, van een mooie Duroc beer. Haha, het blijft vreemd, zo'n catalogus met varkens-zaadjes. Toch wel even wat anders dan zakjes met bieten- wortel- of slazaadjes. Er zijn op Youtube zelfs filmpjes van die bedrijven (die het zaad leveren), waarop je de beren ziet rondlopen. Kan je mooi alle kanten van het dier bekijken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Conny Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Goh Jorieke,Jij doet nu dus mee met de varkenszadenruilbeurs.Hihi leuk woord voor scrabble. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Aardpeer Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Net de mensen wereld, daar kan je ook op internet een man uitkiezen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 11 oktober 2013 Vanmiddag komt er iemand met mijn bestelling, om het even... te zaaien Als alles goed is dan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Yola Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Krijg je ook een Pietrain vader dan?? hier krijg je dat zaad alleen maar, tenzij je contributie betaald, moederbedrijf zit in Zweden.De laatste biggen die hier geboren zijn (vorige week) heb ik in samenwerking met Evilien gemaakt, de KI man komt hier voorbij en brengt zijn zaad, ik bel meestal op als ze net ruizig wordt, dan leggen we de boel weg, en de volgende dag meestal blijft ze staan, wat een goed teken tot het inbrengen van de kurketrekker is.Ik mep haar dan tijdens het inbrengen wat op haar rug (liefdevol natuurlijk ) en vertel haar wat een ongelofelijk lekker wijf ze is, als het goed gaat zuigen ze als het ware het sperma naar binnen.Oppassen de volgende dag voor de herhaling, als ze geen zin heeft kan ze enorm narrig reageren, ik ben dan zo verdwenen, ruzie met een zeug kan voor mij nooit goed aflopen.Heeft hier al voor leuke situaties gezorgd, de ki man die voorbij komt, en roept Yo ik heb je sperma voor je Of dat ik mijn zoon roep dat ie me ff het sperma moet brengen, die jongen heeft nog jaren therapie voor de boeg.Je kan trouwens goed horen dat je zeug berig wordt, ze grunst dan veel meer en heel diep, ook is ze wat narriger dan anders.Elke 3 weken is het raak, heb de cyclus van mijn zeugen vaak beter in de gaten dan mijn eigen....... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 11 oktober 2013 Als alles goed gaat (de communicatie tussen mij en de KI-man ) dan gaat het om sperma van een Duroc beer. Geen supermooieraszuivere, maar toch. We willen er zeker geen pietrain in, dat is zonde van de prachtige Duroc zeug die we hebben. Die genen moet je een beetje koesteren We konden ook zaad bestellen bij de Duitse fokker waar onze zeug vandaan komt. Maar de prijs is dan nogal hoog, omdat een koerier het moet komen brengen. Dus eerst maar eens op deze manier, dan kunnen we later altijd nog veranderen. We konden in ieder geval kiezen uit een mooie groep van beren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 11 oktober 2013 Nou, helemaal gelukt! Gisteren gebeld, vanmorgen is er zaad besteld, en daarnet is de zeug bevrucht. We waren er volgens hem zo mooi op tijd bij, dat hij niet eens terug komt voor een 2e keer (normaal de volgende dag). Nu 3 weken afwachten, of ze weer berig wordt. We hebben een Kunekune beer, die naast deze zeug in een ander veldje loopt. Dat was ideaal, dan blijft ze mooi staan terwijl er een plastic rietje uit haar... achterste steekt Die beer had er zelf nooit bij gekund, zijn pootjes zijn gewoon te kort Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Fluffie de Fluffer!! Hij doet z'n naam eer aan... Quote
beertjerinke Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 hopelijk in 1 keer raak en dat er maar mooie biggen geboren mogen worden Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Jorieke123 Geplaatst: 15 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2013 Fluffy is voorlopig even klaar met kinderen verwekken, dus moet hij weg bij de zeugen die nu lekker veel mogen eten omdat ze zwanger zijn. Fluff is een graseter, dus mocht hij vandaag samen met de schapen naar een nieuw stuk! Onze achterste hectare is sinds een weekje dier-proof. Overal zit schrikdraad langs, en de toegangshekken hangen eindelijk. De tarwe is al een tijd geleden geoogst, en daaronder groeide al mooi wat onkruid (geen last van gehad tijdens de teelt en oogst van de tarwe). Dat onkruid kreeg de laatste weken mooi veel licht en vocht, dus het is een prachtig kruidig veld geworden De schapen (5 volwassen Walliser Schwarznase) liepen als makke... schapen naar dat nieuwe stuk, en ook Fluffy had weinig aanmoediging nodig. Eenmaal op een nieuw veld, gaat een varken meteen aftasten hoe groot zijn nieuwe leefgebied is. Dus echt langs de randen, om te zien tot waar het hek loopt. Dat was voor Fluffy een hele wandeling, op zijn korte pootjes. Hij nam hier en daar al grote happen groenvoer, en kwispelde zo hard dat zijn staart zijn rug en billen raakte. Voorlopig zijn ze daar nog wel even zoet, hopelijk nog weeeeeeeeeeeken. Zolang het niet hard vriest en sneeuwt, zal alles wel mooi groen blijven daar. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.