Jorieke123 Geplaatst: 28 april 2014 Auteur Geplaatst: 28 april 2014 Prachtige dieren Tom! Houd ons op de hoogte! (vooral ook over het hek ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 28 april 2014 Geplaatst: 28 april 2014 Wat een mooie kleurtjes. Mag dat zomaar in je achtertuin? Quote
T0M Geplaatst: 28 april 2014 Geplaatst: 28 april 2014 Wel, ze staan bij ons niet in de achtertuin, ik ben vorig jaar lang genoeg bezig geweest om de tuin mooi vlak te krijgen voor grasmatten te leggen . Onze tuin zelf loopt maar net achter de serre. Achter ons huis ligt nog een weiland. Ondanks dat we in het centrum van een dorp zitten is het perceel (net zoals verschillende percelen hier in het dorp) aangegeven als landbouwgrond. Nu de keuze voor varkens is niet over één nacht ijs gegaan. De eigenaar van het stuk grond is ook eigenaar van de bebouwing net achter het weiland en we hebben meteen gezegd waarvoor het gebruikt zou worden, daarnaast zijn alle andere aangrenzende buren op de hoogte gebracht. Het perceel links van ons wordt gebruikt als weiland door de buurman en daar staat een ree en enkele kippen op. Voor de buren rechts van ons hebben we een buffer gegenereerd. Achter hun perceel (waar de witte werfwagen op staat) komt een zone voor de kippen. Op die manier waren ze superblij want dan werd de slakkenplaag tenminste ingedijkt. De buren daarnaast grenzen enkel met een graslandje er tegen aan waar ze buiten het wekelijkse maaien op komen. Dus om het kort samen te vatten hebben we alleen maar positieve reacties gehad, het weilandje, wat nu reeds grotendeels uit brandnetels bestaat wordt terug wat opgefrist, de buren en wijzelf hebben minder last van ongedierte wat in die ruigte zit en men kan ook nog eens gemakkelijk van z'n groenafval af. En op het einde van de rit heeft iedere buur zichzelf alvast uitgenodigd voor een barbeque Quote http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
T0M Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Bij deze nog enkele fotootjes van onze wolvarkenzeugjes. De hele dag zijn ze door het hoge gras aan het struinen op zoek naar eten. Vooral onder de notenboom zijn ze op zoek naar gevallen walnoten. Ze beginnen ook meer en meer gebruik te maken van de voederbakken. Ze hebben alleen niet door dat het nogal krap is zo met z'n tweeën. De tobbe lag dan ook al snel om z'n zijde zodat beide sneller konden schrokken Quote http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
T0M Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Prachtige dieren Tom! Houd ons op de hoogte! (vooral ook over het hek ) We hebben de nodige tijd en energie in het hekwerk gestoken. De achtergrondgedachte was, beter nu vijf minuten meer aandacht spenderen dan achteraf uren achter een varkentje te moeten vangen. Slechts een deel van het weiland was momenteel voorzien van een afscheiding. Andere delen waren met de jaren zo onderkomen dat de aanwezige draad volledig weggeroest was. In eerste instantie hebben we dan ook gekeken hoe de situatie per zone was. Afhankelijk daarvan hebben we ervoor gekozen om 2 draden te zetten (één schrikdraad en één groen tuindraad). Op die manier is het geheel toch afgesloten voor het geval de schrikdraad eens niet zou werken. We hebben de schrikdraad geplaatst op 20, 40, 60 en 80 cm boven het maaiveldniveau. Voor de start hebben we eerst alles kort gemaaid zodat we gemakkelijker konden werken. De draad is bevestigd op kastanjepalen van 10 cm dik. Voor het grootste deel, waar enkel de varkens komen gaat het om palen van 1m 80 die 80 cm diep zijn ingezet, ter hoogte van het kippenhok hebben we palen van 2 m 50 gebruikt die een meter diep zijn ingeslagen. In de hoeken hebben we overal gebruik gemaakt van afstandisolatoren (20 cm) zodat de draad (2.9 mm dik gegalvaniseerd staal) bij een stevige windvlaag niet tot tegen de palen zou zwiepen. Voor de reguliere delen hebben we enkel de onderste draad op een afstandsisolator geplaatst, de overige hebben we op korte isolatoren geplaatst. Ter hoogte van de kippenren hebben we alle draden met een afstandisolator bevestigd. Dit heeft te maken met de groene tuindraad die op dezelfde palen bevestigd werd. Alzo is er bij wind geen contact met de groene draad. Ter hoogte van onze achtertuin hebben we eerst alles afgemaakt met groene tuindraad en aan de andere zijde van de palen afstandsisolatoren geplaatst. Met drie kleine spelende kinderen zou ik me niet op m'n gemak voelen moesten ze zomaar tegen de draad kunnen lopen. Nu zit er circa 30 cm tussen de tuindraad en de schrikdraad. Het zwakste punt van de hele constructie is natuurlijk het toegangspoortje, simpelweg omdat hier geen schrikdraad op staat. Vorige week heb ik op een raamwerk bestaande uit vierkante balken van 8 cm dikte planken van 4 cm dik bevestigd. Omdat de zeugjes nog klein zijn heb ik voor de veiligheid onderaan nog een betonplexplaat bevestigd zodat ze niet door de openingen kunnen wringen. Aan de scharnierzijde hebben we de paal bevestigd aan een paal van 180 en 250 die met elkaar verbonden zijn. Deze drie balken vormen een solide blok die het toch circa 25 kg zware hek dragen. Boven de scharnieren hebben we L-vormige ijzertjes geplaatst zodat ze met hun snuit het hekje niet uit de scharnieren kunnen lichten. Aan de opengaande zijde zit in het hekje een gat. Wanneer het hekje toe is steekt er een schroefdraadstang vanuit de paal doorheen het hekje zodat ze ook aan deze zijde het hek niet kunnen lichten. Op de schroefdraad zit een rondel en een moer geschroefd die gemakkelijk los en vast te draaien is, maar die ervoor zorgt dat ze het poortje niet uit hun eigen open kunnen doen. Als ze nu hier nog uit kunnen ontsnappen dan ga ik met ze op een circustournee want dan zijn ze te slim om hier in het weiland te zitten. Quote http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Jorieke123 Geplaatst: 30 april 2014 Auteur Geplaatst: 30 april 2014 Ziet er erg goed uit Tom, complimenten! Wij spannen voor het toegangshek een enkel draad, op een hoogte van zo'n 30 cm. Gewoon een stukje van dat losse 'tijdelijke' draad, met eventueel van die witte plastic paaltjes om het draad om een houten paal heen te leiden (net hoe het uit komt). Als je er zelf doorheen wilt, stap je er overheen. Wil je er echt met een kruiwagen in, dan kan je het draad losknopen (nadat je de stroom er even af hebt gehaald natuurlijk )Ze blijven dan heel netjes achter die enkele draad. En gaan niet tegen het hek op staan o.i.d. De varkens weten na een aantal schokken heel goed tot waar ze kunnen komen. Ze zullen elke dag het draad aanraken, maar het gaat ook nog wel een tijdje goed als de stroom er even af is. Het draad op zich (en de gedachte aan een schok) houd ze dan even op afstand. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
loes Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 ziet er netjes uit. goed over nagedacht met de afstandisolatoren enzo. (ik zit zelf op het moment ook te prutsen met schrikdraad maar dan voor de schutting)waarom heb je gekozen voor gegalvaniseerd staal en niet voor schrikdraad/schrikkoord? voor het hek heb je ook speciale handgreep/poortgreep. die kan je vastpakken en het stroomdraad aan de kant hangen zonder dat het stroom eraf moet. Quote
T0M Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 De keuze voor de dikke staaldraad heb ik gedaan op aanraden van Jorieke (nogmaals m'n complimenten voor de informatiewaarde van je website ) en heeft simpelweg te maken met het feit dat een wolvarken gemakkelijk tussen 120 en 160 kg zwaar kan worden. Wanneer ze door een schrikreactie tegen de draad oplopen moet deze sterk genoeg zijn om die kracht te kunnen weerstaan. Naar aanleiding daarvan hebben we er ook voor gekozen (ook weer dankzij Jorieke) dat we een dubbele draad (schrikdraad en tuindraad) geplaatst hebben, alleen al maar om ervoor te zorgen dat het varken als reactie op de schok niet vooruit, en dus buiten de weide, zou schieten. We hebben lange tijd nagedacht over een enkele draad voor het poortje, maar we hebben er momenteel (misschien dat we er in de toekomst ander over denken), van afgezien. Momenteel kom ik gemiddeld een 3 tot 4-tal keren per dag in het weiland. Tweemaal daags met een kom vol met voer. Om dan telkens alles te moeten afzetten of meerdere poortjes/draden te moeten passeren leek me persoonlijk nogal ongemakkelijk. Quote http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Jorieke123 Geplaatst: 1 mei 2014 Auteur Geplaatst: 1 mei 2014 Hier zijn ondertussen ook nog Kune/Duroc biggen geboren. Het regent hier bijna nooit, maar toch werden ze geboren toen het net nat en vies was buiten. En hun moeder dacht ook dat het hier nooit regent, dus die had buiten een kuil gegraven. Waar natuurlijk al het water naar toe loopt... We vonden ze dus nat en koud in die kuil, kruipend en rollend om maar op het droge te komen. Hun moeder ging al weer lekker een hap staan eten, dus we hebben ze maar even uit de kuil gevist en binnen onder een warmtelamp gelegd.Met 1 van de 7 leek het helemaal niet goed te gaan, maar na een tijdje in de warmte leefden ze allemaal weer op! We hebben hun moeder dichter bij huis gehaald, en daar in een hok een stukje afgezet (met pallets) waar de biggen wel onderdoor kunnen. Daar achter hangt een lamp, maar die gaat vandaag of morgen uit. Ze drinken erg goed, en stappen al flink rond. Ze groeien zichtbaar En dan hier nog wat foto's van de wolvarken/Duroc biggen: Volgende keer plannen we een MTF-dag net NA een geplande bevalling En dus niet net daarvoor. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 En dan wordt het helemaal druk Wat en leuke foto's. Quote
janita Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 mooie biggen! Als ik zulke foto's zie wil ik er ook eentje .. maar manlief wil geen meer dieren zegt hij. Toch maar eens een charme offensief beginnen Quote
geedee Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 Volgende keer plannen we een MTF-dag net NA een geplande bevalling En dus niet net daarvoor. Tijd voor een BKD!! "biggen-kijk-dag" Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 mei 2014 Auteur Geplaatst: 1 mei 2014 Kom maar op, iedereen is welkom. Doen we er ook nog lammetjes bij Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 2 mei 2014 Geplaatst: 2 mei 2014 Jorieke, wat een ontzettend mooie biggetjes weer! Ik zou ze allemaal wel willen knuffelen!Tom.....ook jouw varkens zijn erg fraai, wat een leuke krullenbollen! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 mei 2014 Auteur Geplaatst: 9 mei 2014 Nou, afgelopen nacht kwamen de laatste (voorlopig dan) biggen ter wereld. Vanaf nu is het weer even rustig, verwachten we pas over een aantal maanden weer een nestje. Of worp, of wat dan ook. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Connie Geplaatst: 9 mei 2014 Geplaatst: 9 mei 2014 Leuk Jorieke .Zondag kom ik ze van dichtbij bewonderen, samen met man en dochter.Ik denk dat ik zo rond een uur of 12 bij jullie zal zijn . Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Jorieke123 Geplaatst: 9 mei 2014 Auteur Geplaatst: 9 mei 2014 Helemaal goed Connie, tot zondag Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 9 mei 2014 Geplaatst: 9 mei 2014 Schattig, om op te eten! (als ze wat groter zijn ) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2014 Auteur Geplaatst: 10 mei 2014 Vandaag een cadeautje gekregen, wou het hier toch even kwijt Er kwamen mensen om naar de varkens en biggen te kijken, en ik kreeg een supergave flessenopener met een krulstaart, zelf gemaakt ( www.sterksmeedwerk.nl ) om de 4 flesjes bier te openen die er bij zaten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Dat is een leuk cadeau, zijn ook wel mooie varkens om naar te kijken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Mooie opener. opent hij ook goed(en was het bier lekker?)Hoeveel biggetjes hebben jullie nu in totaal..ik ben de tel even kwijt..21? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2014 Auteur Geplaatst: 10 mei 2014 De opener is getest, en werkt goed. Het bier is nog niet getest, die gaan we straks of morgen eens even aanbreken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Conny Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Het is inderdaad een hele mooie opener.Wat ook mooi was, was om te zien hoe het smeden in zijn werk gaat.Ik vond dat filmpje mooi met die Roos. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Jorieke123 Geplaatst: 7 juni 2014 Auteur Geplaatst: 7 juni 2014 Het gaat goed met alle biggen! Ze eten al van alles en nog wat, maar drinken ook nog veel melk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.