Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik vind als een klein-middelgroot dier onder de 200 euro/ jaar blijft om op te fokken oké en niet duur, maar eerder nog goedkoop. We zitten meestal ongeveer rond de 100-150, dus dat is oké. We kunnen dus alleen niet oneindig veel dieren houden, omdat het anders niet betaalbaar blijft. Je moet ook de onkosten van reparaties/vervangingen aan het hok... doorberekenen. De varkens zitten dus net iets boven de 200 per dier per jaar wat ook oké is en vlees is gewoon veels te goedkoop. Daarbij willen we dus geen standaard of biologisch voer geven, want dan geven we ook zeker GMO, vergif en kunstmest residuen aan de dieren. Wellicht zit er soms in het voer ook antibiotica (bv. voer voor kalkoenen), groeihormonen en andere geneesmiddelen. We kopen niet voor niks geen gewoon voer en natuurlijk hebben we ze ook altijd gras gegeven en de varkens voeren we ook het eerste met zaken die we gratis kunnen krijgen (gemaaid gras, groentebladeren, valfruit...). Als je al aan 60 euro aan stro/jaar (per aantal konijnen?) zit en dan nog wat konijnenvoer dan zit je waarschijnlijk qua daadwerkelijke prijs misschien ook hoger.

We hebben helaas niet de tijd om voor alle dieren al het voer zelf te gaan verzamelen. Daarnaast willen we geen immense grote hokken bouwen, waardoor de dieren het zelf zouden kunnen foerageren. Dieren richten veel schade aan vegetaties en de bodem aan wanneer ze niet rond kunnen trekken. We kunnen ook niet 2x per dag naar ons perceel toe rijden (15 min alleen heen.), om hokken open en dicht te doen. Dus vandaar dat we de vogels met duurder voer voeren en af en gras, slakken, wormen... geven.

Ik gebruik 1000 liter vaten voor de varkens, maar ik merk dat de varkens er ook vaker voor kiezen om gewoon buiten te gaan slapen. Ik ben wel aan het denken of ik niet toch iets moet hebben wat iets groter is, maar ik mag er geen stal maken. Het hok wat afgebeeld wordt zou ik ook kunnen proberen, maar ik moet het wel iets lager maken. Ik denk dat de gemeente hier niet moeilijk over gaat doen.

Ik moet de varkens waarschijnlijk wel weer gaan verplaatsen naar een ander hok, want waar ze nu in zitten is erg modderig.

Weet iemand een varkens die relatief klein blijft en nog redelijk wat vlees heeft? Een ander varken dan Kune kune. De Bonte bentheimer is heel mooi, maar hoeveel vet heeft het varken dan in verhouding met het vlees en hoe agressief zijn de beren? Welke varkens hebben weinig vet?

Geplaatst:

Een Bonte Bentheimer is echt NIET een relatief klein blijvend ras. Dan is een Wolvarken nog 'kleiner' (maar nog steeds flink als je daar fokdieren van houdt van meerdere jaren oud) maar die gaat zich kapot vervelen als hij geen enorme lap grond heeft om 100x op de kop te zetten.

Als je geen vet wilt aan je varken dan moet je bij een boer van die goedkope roze/gevlekte kale biggetjes kopen en die op tijd slachten. Maar die zijn dan vaak weer niet vriendelijk/leuk/makkelijk. En ze hebben het gauw koud en verbranden in de zon.

Maar goed, wie weet komt er hier nog iemand met het perfecte varken.

Geplaatst:

Ik snap niet waarom je 150 euro redelijk vindt, een geslachte biologisch duurzaam kip kost misschiem ongeveer 15 euro

een geslachte konijn kost biologisch duurzaam misschien rond de 20 euro

Snap je wat ik bedoel, ik vindt zelf doen ook leuk maar je wilt toch niet bijna 10x meer betalen

Voor al je werk.

bv komkomer kweken ben ik gestopt veel werk en net als je ze hebt kosten ze niks in de winkel

Met varken heb ik idee dat je beter in verhouding kosten opbrengst zit, als ik vlug kijk is gras gevoerd bio varken

45 per 3 kilo vlees gratis thuis bezorgt

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik heb nog even gezocht naar de kilo's van een Bonte Bentheimer, en overal staat dat ze niet zo zwaar worden. 'Slechts' 180 kilo voor een volwassen zeug. Maar goed, wat noemen ze volwassen? Onze zeugen en beren groeien zeker 3 tot 4 jaar nog aardig door, en dan zijn ze al even volwassen maar worden ze dus nog echt wel zwaarder.

Voor Duroc staat dan 300 kilo (en de beer 400...), wat naar mijn idee echt wel het gewicht is wat ze uiteindelijk bereiken en dus niet al bij 'volwassen'. Er wordt naar mijn idee dus een beetje scheef gemeten... de Bonte Bentheimers die ik wel eens gezien heb waren flinke pummels als ouderdieren.

Misschien is hier iemand op het forum die ze zelf heeft want internet staat vol met dezelfde stukken tekst.

Oh en ik zocht dus even wat 'ze' als gewicht van een Duroc hebben genoteerd, en daar hebben ze een foto staan die bij ons is gemaakt! (die staat ook in dat boekje wat erg leuk is voor de feestdagen als cadeau )

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/varkens/duroc-varken

(op diezelfde pagina stond ooit dat het ras zo agressief en onrustig is... daar heb ik over geklaagd en nu staat er al een hele tijd wat anders )

Geplaatst:

Op de foto's staan de varkens afgebeeld. De beer is nog altijd kleiner. Is de zeug te dik en wanneer ze te dik geweest is kan ze daarna wel weer jongen krijgen?

DSCN025842571513531434.JPGDSCN027045541513531445.JPGDSCN027111461513531455.JPG

Het varkenshok is met name heel modderig. Doordat de varkens de grond omgewoeld hebben draineert de bodem slechter. Als het een week droog is dan is de grond weer wat harder. We kunnen ze ook niet naar een ander hok verplaatsen, want het andere hok is ook heel modderig en het grote hok moet nog even ontlast worden (is anders in het voorjaar ook een modderpoel).

Het wordt lastig om een geschikt varken te vinden. Misschien dat de Bonte bentheimer een optie is, maar ik begrijp dat een volwassen dier groot wordt. Als ik ergens hele goedkope biggen kan krijgen (die vaker beschikbaar zijn), dan is dat wellicht een optie en dan hoef ik geen beer. Een modern varken vind ik niet geweldig. Het is wel jammer dat alleen deze varkens meer vlees hebben. Een Duroc is zeker te groot en het hok is niet mega.

Goedkoop is niet altijd goed voor ons nog het milieu. Ik vind het niet erg om duurder uit te zijn en het vlees is misschien niet veel gezonder, maar wel voor het milieu. Met heel veel grond zou ik ze misschien dik krijgen op gras...

Geplaatst:

Je varkens staan er idd niet mooi bij in die modderpoel, geeft dit geen problemen voor ze om zo te staan,

ik krijg wel indruk dat jullie graag willen maar de tijd niet hebben om het te doen.

Misschien kun je een vierkant met stoeptegels voor ze maken dan staan ze vast droger en een echt hok, je noemt het hok maar het is alleen toch een omheining ?

Omdat je steeds ook over het vrouwtje hebt en of ze te dik zou zijn voor biggen , dat je jezelf moet afvragen

of je er helemaal niet aan toe bent om biggen te laten krijgen, gezien je huidige huisvesting omstandigheden.

Geplaatst:

Ik denk dat ze ook niet meer te dik is. Misschien hebben we in het voorjaar geluk.

Ik kan een stukje bestraten maar ze gooien de stenen in een dag omver. Ik zou wel kunnen kijken om een rubbermat in het hok te leggen (heb er nog één over). Ik heb ze voor nu een bodem van takjes gegeven, zodat ze hier droog op kunnen staan. Ze lopen gelukkig nog goed in het verblijf, omdat de modder naar beneden toe zakt. Ze hebben een 1000 liter vat aan de linkerkant staan waar ze in kunnen gaan liggen. Als het 3 dagen droog is dan is de modder al een stuk minder, maar we hebben vanaf oktober alleen wekelijk veel regen gehad.

We hebben inderdaad nog nooit biggen gehad, maar we zijn al drie jaar eerder begonnen in de hoop biggen te krijgen. De varkens hebben dus met de omheining al een paar duizend gekost. We komen er vanzelf achter of het voor ons haalbaar is, maar ik zou niet weten waarom niet. Vroeger hadden varkens vaker nog veel kleinere hokken dan dit kleine verblijf. De afmetingen van de stukken zijn op 200m2 per varken afgesteld, waarbij de kleine hokken inderdaad kleiner zijn, omdat ze hier steeds maar kort in mogen blijven (alleen in de winter periode). Ik ga de varkens volgende week naar het andere kleine verblijf terugzetten, omdat deze nu weer in iets betere conditie is. Met de 2 andere verblijven is het een heel stuk groter (is ongeveer 35x15m) en proberen we ervoor te zorgen dat het niet direct een modderpoel wordt, maar met het weer van de afgelopen weken een onmogelijke taak.

De kuikens zijn ook niet direct helemaal super gegaan, maar gaan nu prima. We hebben ook moeten wennen aan de varkens en hebben ze al een ander type verblijf gegeven. We hadden ze eerst thuis, maar het buitenterrein gaat bij de voerplek snel stinken en bij ons thuis hadden ze een groot binnen verblijf (mag hier geen groot verblijf maken / bestemmingplan). We hadden allebei ook geen ervaring met dieren (nog de omgeving), maar we leren het zelf bij. We houden nu bijen, eenden, kippen en varkens en deze gaan prima. De varkens gaan goed alleen moet ik inderdaad wel kijken of ik misschien in ieder hok nog een extra overnachtingsplek erbij maak en een plek creëer waar ze hoe dan ook uit de modder kunnen. Nu is alleen het bovenste stukje redelijk modderloos. Ik moet kijken of ik een overnachtingshok aan de bovenkant kan maken. Ik heb nog een paar golfplaten.

Het regent daarnaast al weken en als ik ze nu in het grote verblijf plaats (binnen de omheining inderdaad) dan is het ook zo een modderpoel, want de bodem is hier ook oververzadigd aan water. Als wij over de bodem lopen wordt het ook direct modder. We zitten op Löss met briklagen, dus bij dit weer staat er hier en daar water op de bodem.

Geplaatst:

Hahahah. Balletjes turen op de vroege ochtend. Geen zorgen permanatuur; ik heb raardere huiswerkopdrachten gehad al. (Zeugje melken) Loopt altijd goed af.

Tenzij ze er niet zitten natuurlijk Dan zal je toch wel even raar staan te kijken.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst: (aangepast)

Dat je omheining paar duizend gekost hebben zegt me niks , ik zie zat mooie voorbeelden hier

Waarin mensen goedkoop maar goed omheining en prachtig droog schoon binnenhok met hun kinderen bouwen voor de varkens.

Als je op deze manier al tijdje bezig bent dan vindt ik dat echt jammer, want zat hele goede info. hier hoe het beter kan foto,s en al zonder dat je daar kapitaal voor nodig hebt.

Je zegt dat je varkens houden prima gaat maar dat ben ik helemaal niet eens als ik je foto,s zie dan staan ze er triest bij, en het weer dat weet je nu eenmaal in Nederland dat blijft nog maanden zo nat, daarom heb je oplossing nodig dat ze droger staan, ja kan niet gaan wachten tot het droog is.

Wat modderige of natte plekken kan gebeuren dat heeft iedereen als er maar ook goed droge plekken zijn.

Het kan niet dat ze dagen weken achter elkaar nat blijven.

Ik moet er niet aan denken als we strak flink vorst, krijgen en hun staan op dat moment zo diep in de natte modder.

Het is niet erg als je geen ervaring hebt maar lees je dan in en bereid je goed voor dat alles klaar is als dier komt.

Je kan allerlei dieren aanschaffen maar heb je tijd voor verzorging daar gaat het om.

Als je op google huisvesting richtlijnen landvarken intikt vindt je prima en praktische info. Misschien helpt dat je aan idee

Tegels tillen ze op , maar bodem van takjes moet ze drooghouden wees gewoon nuchter en pak het probleem aan dan heb je vast zelf ook meer plezier aan.

Zijn zat vb met stenen uitloop voor de varkens misschien vragen hoe of wat je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden als er genoeg ervaring is

aangepast door Gast

Geplaatst:

Als je in die 3 jaar nog geen biggen hebt gehad dan gaat het ook niet meer ineens in dit voorjaar gebeuren. Varkens kunnen het hele jaar paren, elke 3 weken moet je actie zien als ze nog niet drachtig is. Zij moet hem opvrijen en blijven staan als hij haar de hele tijd het hof maakt en bespringt. Het is met Kune's soms wat lastig zien maar het had echt al lang gebeurd moeten zijn dus deze zijn 'stuk'. Welke van de 2 is lastig te zeggen, ik denk de zeug, dat ze gewoon niet berig wordt. Dan komt het mannetje ook niet in actie. En krijg je dus geen biggen.

Nogmaals mijn tips:

Je kunt de zeug laten onderzoeken of scannen, soms zien ze dan of er binnenin iets mis is. Je kunt een andere beer lenen om te zien of het aan hem ligt. Je kunt ze allebei weg doen en vleesvarkens kopen en die steeds slachten voor de winter zodat je niet met de drek van het najaar zit.

Maar goed... je kunt het ook nog jaren aankijken

Geplaatst:

Eerlijk gezegd vraag ik me ook af of jouw situatie/ruimte wel geschikt is voor het houden van varkens. En al helemaal voor het fokken.

Je zou ook andere keuzes kunnen maken die makkelijker te realiseren en diervriendelijker zijn, gegeven de omstandigheden op jouw terrein.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

We hebben voor de beer 1,5 jaar de zeugen gehad, zodat ze oud genoeg waren. De beer is dus nog niet zo oud. Op het internet stond dat de zeugen niet te vroeg gedekt mochten worden. De beer heeft dus ook lang nodig gehad om zo groot te worden.

Ik denk dat ik kijk om volgend jaar de oude zeug te laten slachten en twee nieuwe zeugen biggen van kune kune koop (twee omdat ze samen moeten zitten en ik ze niet bij de beer kan zetten). Kune kune omdat er geen beter varken uit lijkt te komen. Ik ga wel de nachthokken iets vergroten en buiten het nachthok één of twee rubbermatten leggen, maar het modderige is lastig aan te pakken (ben geen voorstander om alles te asfalteren of in beton te bestraten) als we dit weer hebben en gezien onze bodem. Ze passen nu ook nog maar net samen in het nachthok. Als ik dan nog geen biggen krijg dan vervang ik de beer wel. Ik ga er nu wel op letten dat ze niet te dik worden, want ik denk dat we dat fout gedaan hebben. We hadden geen idee wat te dik is.

De hekken werken overigens prima en daar zijn we tevreden over, dus die investering bevalt (ze waren overigens goedkoop wanneer je ze met nieuwprijs vergelijkt en ze zijn heel stevig / jullie zijn heel negatief over ze, maar voor ons werken ze met kunekune heel goed). De kleine hokken hadden achteraf ietsje groter gekund en eigenlijk had ik er 2 of 3 bij gewild. Misschien dat ik moet gaan kijken of we nog een extra hok erbij kunnen maken. Ik ben blij dat we geen schrikdraad hebben.

Er zijn gelukkig meer wegen naar Rome. We leven op veel vlakken anders en krijgen meestal vooral negatieve feedback, maar wij doen ons best binnen de middelen die we hebben en ik ben blij dat we niet proberen als iedereen te zijn, want de wereld wordt er vooral niet mooier op omdat we zo binnen vaste kaders denken en geen andere manieren zoeken. We besteden ons inkomen dus wel aan hele andere zaken en sommige zaken zijn dus in verhouding voor regulieren mensen heel duur en van andere begrijpen ze niet dat we er geen tot bijna geen kosten aan hebben. Daarnaast zouden we best de dieren willen uitbesteden, maar die optie ben ik nog nergens tegengekomen, omdat ze standaard voer geven, te ver weg wonen, we geen andere mensen kennen die bereidt zijn om dieren op een duurzamere manier te houden (mag zeker ook alleen met voer wat de varkens zelf vinden)... We vinden de varkens overigens leuke dieren om te hebben en meestal lukt het ons ze een goed leven te bieden (nu in de modder minder). Ze slapen niet in de modder. Ze zien er gewoon gezond uit en ze lopen ook niet mank.

Ik vind overigens de voorziening van informatie over het houden van varkens niet echt geweldig, want ik heb er heel lang over gedaan om erachter te komen hoe je varkens ongeveer moest houden. Ik heb varkens in de achterhoek vaker in improvisorische nachthokken (bv. de 1000 liter vaten) gezien en die terreinen waren ook een modderpoel. Dan is ons hok helaas nu wel vergelijkbaar. In de zomer zitten ze in het grote hok wel beter, want dan hebben ze schaduw van de bomen, een vijver waar ze lekker in liggen af te koelen en vinden ze meestal iets wat ze lekker vinden. Voor de rest liggen ze vooral veel te relaxen.

Dankjewel voor de feedback. Ik kom wel weer vooruit.

Geplaatst:

Ik vindt je reacties vrij eerlijk, maar ook niet veelzeggend door dat het lijkt of boodschap niet overkomt en je over heel veel verschillende dingen hebt, maar niet echt hoe of dat je gaat oplossen.

Het gaat heel basic om droge verharde sta plek buiten bv tegels en een droog hok met droog schoon stro erin.

Dat je geen goede info. kunt vinden, is natuurlijk niet waar, je zit hier op prima forum met goede info. bereidheid tot hulp en verder is http://www.levendehave.nl Landelijk kennisnetwerk van houders van boerderijdieren uitstekende bron, volledige basic info. plus uitleg te vinden.

(Zeker heel erg duidelijk op de punten waar het nu aan ontbreekt bij jouw huisvesting en waarom een varken dit minimale nodig heeft, maar goed dit had je allemaal moeten en kunnen weten voor je tot aanschaf bent overgegaan)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Sinds 2015 kregen we elke week een mooie hoeveelheid brood aangeleverd vanuit Utrecht. Een kennis reed dan op zondag van daar naar Beekbergen met zijn auto vol met brood. In Beekbergen woont Joep zijn vader, en hij nam dan dat brood maandags mee naar Doesburg waar Joep dan ook moet zijn elke week.

Helaas gaat die kennis eind deze maand verhuizen en kan hij het ritje dus niet meer maken. Nu op zoek naar een andere bron van vergelijkbaar (zowel qua voedingswaarde als hoeveelheid) voer. Of iemand die puur toevallig een soorgelijke rit maakt elke week

Via bevriende varkenshouders pikken we nu ook al af en toe wat mee, zoals laatst een stapel broden en veel zakjes versnipperde groente (van die zakjes soep-, en wokgroente). Maar goed, we hebben gemiddeld zo'n 12 varkens lopen dus we zijn liever geen overloop van anderen. Want deze afgelopen maanden was er overvloed, maar we gaan weer een 'magere' tijd in qua voedselverspilling (wat eigenlijk natuurlijk alleen maar goed is )

IMG294073741514919829.JPG

Geplaatst:

Lastig

Kun je geen vriendjes worden met de manager van de Zelhemse supermarkt?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

We gooien meerdere lijntjes uit Speets, wie weet

Ondertussen zetten we dit weekend alle varkens naar nieuwe velden. Eerst hebben we alle draden hersteld en daaronder gemaaid en alles goed gezet. Daarna hebben we die velden nog een keer opgedeeld met extra draden zodat ze eerst dat kleinere stuk (250 m2) aan kunnen stampen en om kunnen ploegen en dan kunnen we die tussendraden weghalen als het te nat wordt. En dan hebben ze de volle 500 m2 tot hun beschikking.

Daarna alvast wat biggen verplaatst, plus hun hutjes en voerbakken en drinkbak. En vandaag doen we de grotere varkens met grotere hutten en grotere drinkbakken. Niet alle grotere varkens hebben voerbakken omdat ze ander voer krijgen wat niet nat of heel fijn (van formaat) is waardoor het in een bak moet, dus dat scheelt iets werk Ook snappen zij wat de bedoeling is als je een veewagen voor hun neus zet. Daar springen ze in en ze springen er na het stukje rijden en het openen van de klep weer uit. Dat is met jonge biggen nog niet zo, die moeten eerst even alles proeven en proberen (stukjes van het anti-slip-materiaal van de klep vreten bijv. ) en dan gelokt worden en dan durven ze bij het nieuwe veld weer niet UIT de wagen... Dus dan heb je wat geduld nodig. Want een varken kan je niet drijven door achter ze te gaan staan ofzo

IMG297396571515315317.JPG

Geplaatst:

Smikkel, smikkel, smikkel. Mmmmm! Dat is spekkie voor het bekkie zie ik. En dan die guitige Nugget er tussendoor. Heerlijk kijkvoer weer. Die knorren boffen toch maar!

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...