Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Pff, gedoe inderdaad hoor. Gespannen afwachten tot de 28ste maar. En duimen natuurlijk!! George is zo'n fijne beer, zou ontzettend jammer zijn als ie het niet meer zou doen. En ook zonde van die mooie Dikkie Genen natuurlijk, die dan niet meer doorgegeven gaan worden.

Nou ja, laten we het beste er maar van hopen. Hup zwemmertjes van George! Laat zien wat je kunt!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Wat vervelend zeg! Wel apart dat het nu bij 2 zeugen op rij gebeurt

Hebben ze niet per ongeluk iets gehad wat de vruchtbaarheid beinvloed? (Verzin ook maar wat hoor...)

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Vorige week is 1 van de zeugen gescand, en ze bleek drachtig te zijn! Over een kleine 3 maand komen de biggen. George had haar die 2e keer dus wel goed gedekt.

De man die kwam scannen zei dat hij door het hete en droge weer wel meer (tijdelijke) vruchtbaarheidsproblemen tegen kwam. Ook minder actieve... zaadjes en dus minder biggen als de zeug al drachtig raakte. Tja, zou kunnen natuurlijk.

De andere zeug loopt nu bij de nieuwe beer, en is daar hopelijk laatst door gedekt. Al heb ik niet echt veel actie gezien tussen die 2. Afwachten maar weer!

Normaal houden we van elke worp zo'n 2 biggen voor onszelf, die we een jaar laten lopen en dan laten slachten zodra ze zo'n 140 kilo wegen (levend gewicht...) Omdat er nu aardig wat maanden geen biggen komen, hebben we volgende winter aardig wat maanden geen varkens die dan een jaar oud zijn. Dus van de worp van september houden we 5 biggen, plus eentje die al gereserveerd is voor iemand die hem dan helemaal wil hebben om zelf het vlees te verwerken. Dus een groepje van 6. Best druk, in 1 club, dus als ze nog wat zijn gegroeid delen we die groep op denk ik. 6 varkens van bijvoorbeeld een half jaar oud lopen je finaal onder de voet als je bij ze in het veld loopt met een emmer voer ofzo Ze bedoelen er niets vervelends mee, maar ze lopen je voor de voeten en rondjes om je benen en ze springen nog net niet tegen je op als een blije hond

Nu lopen er nog 10, van die groep van september. Er gaan er nog 2 naar Den4Akker in Vierakker, zij kopen elke paar maanden een paar biggen en daar zijn ze vorig jaar mee begonnen dus ze brengen er deze winter voor het eerst 2 'van ons' naar de slager.

En dan zijn er nog 2 biggen te koop. Mocht je nog iemand weten die er 2 zoekt...?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

We duimen voor leuke kleine knorretjes! Over drie maanden, drie weken en 3 dagen

En tof van de twee biggen die een nieuw thuis gekregen hebben. Die twee die je nog over hebt zijn dat borgjes of zeugjes? (Gewoon interesse! )

Geplaatst:

Gebruiken jullie eigenlijk het buikvlies van het varken? Hier wordt het veel gebruikt om bv stukken die je braad in de oven maar bv ook konijn in te rollen zodat het vlees mooi mals blijft en niet uitdroogd. Van de week kreeg ik een vlies om bouten mee in de pakken en die heb ik daarna in de oven gebraden zonder enig toegevoegd vet. Het was een recept dat je kunt maken met gevogelte wild of varken, marinade van mosterd en verse kruiden maar het gebruik van het vlies is onontbeerlijk.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

OK, ja dat is jammer. Het is ook een beetje lastig voor de slager want het moet onmiddellijk in een emmer koud water anders gaat het plakken. Hier noemen ze het "toilette"

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, zag dat buikvlies ook voorbij komen, bij Pig in a day. Waar was het ook alweer bij? Een soort rollade van varkenshaas, gevuld met leverpaté en dan dat netje erom en dan in de oven volgens mij. Zag er goed uit!

Leuk om te vragen de volgende keer in ieder geval. Benieuwd of mijn slager het apart kan houden j/n. Meteen in emmer vindt ie vast ook niet prettig. Maar goede tip Appelvrouw.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Aangezien het een beetje stil is in de topic, hier maar een jubel ipv in het juiste topic daarvoor.

Gisteren de dekbeer opgehaald dus als alles goed gaat binnenkort biggetjes hier. !!

Geplaatst:

Hij is inderdaad slechts tijdelijk op bezoek.

Volgens de eigenaar is het een volbloed kunekune maar mijn vermoeden is dat er toch wel iets anders doorheen gekruist is. Voor mij is dat geen probleem we zochten vooral een niet te grote en rustige beer en dat is deze zeker. Zal morgen eens wat foto's maken.

Geplaatst:

Ja Sjors stond te koop en heb even overwogen om eerst bij mijn zoon kune te laten dekken daarna bij ons en daarna bij Charly.

Maar Charly slaat dit jaar over en er zat geen UBN nummer bij dus ik zag er vanaf maar hij heeft november en december bij mijn zoon gestaan en die krijgt als goed is er biggies van.

Arm beestje kwam wel broodmager aan.2018112410430326961547056669.jpg

En is na kerst weer teruggegaan ( een heel stuk ronder .

Toevallig is echt een lief beest maar idd volgens mij een mengelmoes.

Succes met de biggies en ik hou je op de hoogte.

Geplaatst:

Top, ik hoor (en zie) graag wat bij jouw zoon het resultaat van Sjors is.

Sjors is inderdaad niet helemaal op gewicht. Zeker in vergelijking met de 2 ronde kune dames hier.

Kopen heb ik inderdaad ook over gedacht maar geen UBN is inderdaad niet zo handig. Nu is hij voor 4 tot 6 weken hier.

Wat voor een mengelmoesje het is ben ik nog niet helemaal uit. Ik vermoed dat er een klein ras ingefokt is want hij is nauwelijks groter dan mijn 2 dames en die zijn ook al niet overdreven groot voor kune kunes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...