Jump to content
Jorieke123

Varkens

Recommended Posts

Niet alleen lieve varkens ook intelligente kippen opgesloten de dupe ..kunnen letterlijk stikken in grote aantallen. We hebben sindskort twee kippen wat een leuke bewegelijke dieren.

Maar zeg hee, dat is een traktatie!

En nog gezond ook.

Heerlijke, vrolijke Veldvarkens.

wees bevriend met kleine dingen

@Jorieke en @joep.

Hoe is het afgelopen met de zeug die moest biggen, melk in haar hier had, toen niet gebigd heeft en volgend de scanner wel nog biggen had?

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Ah, goed dat je er nog naar vraagt want ik moest hier nodig een update plaatsen

Helaas heeft die zeug een heel stel dode biggen gekregen. 1,5 week na de datum waarop ze was uitgerekend.

Ze ging helemaal een nest maken, kreeg weer een flinke uier, en er drupte weer melk uit haar spenen. Dus dat leek verder allemaal normaal, maar wat er uit kwam was dus helaas niet normaal De biggen hadden allemaal een ander formaat en dus leeftijd, van heel klein en amper 'big', tot echt al met vachtje enz.

Dat lijkt erg op het Parvo-virus, dus ik heb 2 biggen ingevroren en de dierenarts gebeld om eens langs te komen. Aan de zeug was verder niets te zien. We (dierenarts en ik) hebben nog gezocht naar mest in haar veld, en toen huppelde de zeug om ons heen. Ze had ook alweer lekker wat voer op. (verse) Mest hebben we niet gevonden, we hadden die weken al die mini mestkevertjes rondvliegen hier, hele wolken, die ruimen elke drol in no-time op

De dierenarts heeft die bevroren biggen naar de GD (gezondheidsdienst) gestuurd en daar hadden we afgelopen weekend de uitslag van: niets. Of tenminste... niets wat zij met de gekozen tests konden aantonen. Ook geen Parvo dus.

De volgende zeug bevalt als alles goed gaat eind november, dus we wachten het maar weer af.

Hopen dat de volgende zeug normaal werpt. Is wel heel apart. Zeker omdat er zoveel verschil zit in de ontwikkeling van de biggen. Maar wel positief dat het geen parvo is

Joh dus dat varkentje heeft nog een staartje gekregen. Van die dode biggen wist ik, maar dat je het ook nog hebt laten onderzoeken. Heel zorgvuldig hoor. Wel raar dat er helemaal niets uitgekomen is. Fijn van de non-parvo tuurlijk, maar je hoopt dan toch te pinpointen wat het dan wel geweest is.

We duimen in ieder geval voor een mooie toom eind november sowieso!

En je schoot er niks mee op, maar dat kon je natuurlijk bij voorbaat niet weten. Ik vond het wel bijzonder dat je helemaal geen poep vond. Nu misschien wel, maar heeft het geen zin meer?

Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

http://ccbt.be/varkenshandboek?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=BIOpraktijk%2520-%2520nov2019

Dit is de link om het onlangs verschenen `Handboek voor biologische varkenshouders" te downloaden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Knapperdjes hoor! Mooi ook met dat wit erbij. Kleine roodbonte rakkers!