Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oeps, moestuintafel van tuinhout..


Aanbevolen berichten

Naïef, maar wij hebben onze flink grote moestuintafels van standaard tuinhout gemaakt. Nadat ze in elkaar zaten beseften we ons pas dat dit geïmpregneerde hout niet bepaald onschadelijk is voor de groenten en kruiden en natuurlijk de gezondheid van ons (gezin met jonge kids). We hebben er nog geen (bio moestuin)aarde ingestort. We willen er eerst voor zorgen dat de impregnering niet in de grond kan dringen. Wie heeft er een slimme suggestie?

 

Zelf denken we aan tuinbouwplastic of zoiets i.p.v. worteldoek. Dan natuurlijk wel uitkijken dat het HPA vrij is. Of misschien bewerken met een natuurverf? Ik zag bijvoorbeeld verf van Rolsma (http://www.rolsmapaint.com) of Moose Farg (http://www.moosefarg.nl). Maar hoe natuurlijk/onschadelijk zijn die?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat tuinbouwplastic zou ik me niet zo veel zorgen maken. Over het geimpregneerde tuinhout lees je wel regelmatig dat het niet aangeraden wordt. Bedenk je echter wel dat je iets van gaatjes in het plastic moet maken om overtollig water kwijt te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, we wilden dan buisjes maken die net iets (1cm?) boven de bodem uitsteken zodat er wat voorraad water in de bak blijft. En dan afkitten.

 

Ik lees alleen net wel iets over landbouwplastic. Dat deze tegenwoordig afbreekbaar (moeten) zijn. Dat betekent dus dat ze 'opgegeten' worden. Dat kan niet goed zijn lijkt me. Misschien beter voor het milieu, maar ook voor mijn gezondheid als ik eruit eet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je je er iets teveel zorgen overmaakt.

Zou worteldoek niet gewoon genoeg zijn?

 

Als je er water in gaat laten staan rot het denk ik wel erg snel weg.

Je kan van latex spul van de knutselwinkel ook een bak maken die erin staat, helemaal op maat, als het spul droog is ook gaten maken natuurlijk.

Weet alleen niet of latex ook nog een stof afscheidt?

 

Of van onbehandeld hout een bak in je bak maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een houten bak in houten bak gaat wel erg ver hè.. Ook voor de portemonnee. Mjah.. misschien is worteldoek genoeg, maar de idee van worteldoek is toch dat het doorlatend is. Dan werkt dat 2 kanten op lijkt me. Zeker met vocht dat erop staat en vervolgens geabsorbeerd door planten. Misschien wat ver doorgedacht maar houd nu eenmaal niet van gif in of op m'n eten. En als je dan toch moestuiniert - zowel voor de fun als voor gezondheid - dan ook liever goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al mijn bakken van geimpregneerd hout gemaakt,

de bakken staan op stenen en daar op heb ik worteldoek van de action gelegd, en tegen de houten wanden heb ik plastick bouwafval zakken van de action gespijkerd,

1 bak heb ik op pootjes, ook geimpregneerd hout en helemaal bekleed met bouwafval zakken (wel gaten er in gemaakt)

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie bak Henrietje! Ik zie dat jullie (Night en Henrietje) er dus wel voor kiezen om plastic én worteldoek te gebruiken. Dus niet het een of het ander, wel allebei. Is dit om het hout te beschermen tegen het vocht? Worteldoek laat door, l.plastic niet. Landbouwplastic heeft nog geen gaten? (aangezien dit plastic afbreekbaar is, en ik bedoel natuurlijk niet de gaten die erin geboord zijn voor afvoer )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt logisch. En aangezien zowel Night als Henrietje dat hebben en het door Praxis ook zo geleverd werd kan je dat zelfs zien als 'de standaard' moestuintafelmethode?

 

Zou ook wel eens voor ons kunnen werken dus. Ik ga dit even in de groep gooien hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe.. nou.. de tafels zijn verplaatst (en daar moest hemel en aarde ongeveer voor bewogen worden) dus daar al heel blij mee. Maar natuurlijk beren op de weg (verzwikte enkel man, verkeerde plastic, etc) dus nog eventjes geduld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Sorry, je moest er even op wachten. Het afmaken van de moestuintafel was natuurlijk ook een aanleiding om de rest van de tuin aan te pakken. Nu dan (pas) eindelijk de foto's, voor hen die het geduld hadden

 

imag0455-gemiddeld86931335912342.jpg

imag0471-gemiddeld72731335912343.jpg

 

De postelein is al aan het opkomen, de bindsla ook. Verder een verdwaald en wat nog op krachten komend basilicum plantje uit de keuken, nog wat zaden die nog moeten kiemen en vooral veel, héél veel roze blaadjes van de Japanse kers die welgeteld 2 dagen heeft gebloeid en vervolgens vele malen langer elke dag bergen met roze confetti produceert.

 

O ja. En omdat we er geen zin in hebben dat de moestuintafel als mega kattenbak wordt gebruikt heb ik er een netje omheen gespannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had geduld en het was het waard. Ziet er Top uit. Het zijn toch bakken op poten...straks als eea goed opkomt kan je vlg mij het net wel weghalen....hier komen er echt geen katten in, terwijl het hier krioelt van die viervoeters

 

Heb de bakken uit de wind verplaatst zodat de Japanse kers stukken minder "schade " aanricht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...