Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Een moestuin beginnen met grote wensen


Roekel03

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Al een tijdje kriebelt de droom om een eigen moestuin te beginnen. Omdat we op een flat wonen is daar nog nooit iets van terecht gekomen, maar inmiddels heb ik besloten om rond te gaan kijken naar een volkstuintje ergens in de buurt.

 

Ik heb geen ervaring met tuinieren! Niks dus, behalve wat aarbeienplanten in pot en de gewone huiskamer planten.

 

Dit is wat wij graag willen gaan verbouwen:

Groente:

• Aardappel, Boerenkool

• Sperziebonen, snijbonen

• Spinazie

• Courgette

• champignons

• Aubergine

• Komkommer

• Tomaat

• Sla

• Mais

Fruit:

• Aardbeien (veel!)

• Witte/blauwe druiven

• Frambozen

Bloemen (met name om op tafel te kunnen zetten en voor de kleur):

• Zonnebloemen

• Aster

• Goudsbloem

• Dahlia

• Kattenstaart

• Pioenroos

• Vlambloem

• Rozen

• Tulpen

• Lavendel

 

Grootse plannen dus... maar wat is realistisch als je net begint? Wat zijn aan- of afraders, moeilijkheden die ik kan verwachten of voorkomen? Hoeveel m2 heb ik hiervoor nodig?

 

Wanneer plant je wat, zodat je de tuin het hele jaar kan gebruiken? En hoeveel plant je? Ik wil het voornamelijk ons eigen gebruik planten (2 pers. huishouden). Waar begin je mee?

 

En wat zijn de kosten (naast huur van volkstuin), waar ik rekening mee moet houden?

 

Ik hoor graag jullie tips!

 

Groet,

Anke

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, je begint in ieder geval niet met de makkelijkste soorten

 

voor champignons heb je geen tuin nodig.

 

Sperziebonen, snijbonen. zaai ik in een paar weken. iedere week een bedje. zo eet ik iedere week verse sperziebonen en snijbonen.

 

Spinazie schiet snel door, heeft veel ruimte nodig en levert vaak weinig op dus die zou ik persoonlijk niet planten.

 

sla kun je in zoveel variaties krijgen! dus erg leuk om mee te experimenteren. 1 tip: zaai niet teveel in een keer, beter om de 2 of 3 weken. anders eet je hele buurt mee..

 

• Courgette

• Aubergine

• Komkommer

• Tomaat

voorzaaien, verpotten en in mei na ijsheiligen naar buiten. je hebt dan een grotere kans op (veel) vruchten.

je hebt trouwens genoeg aan 2/3 courgetteplanten

bovenstaande planten staan erg graag warm. er zijn soorten die buiten in de vollegrond kunnen, maar zoek dan wel de juiste soorten.

of ga je een kas kopen?

 

• Witte/blauwe druiven

• Frambozen

veel verschillende soorten, laat je hierover dus ook goed informeren!

 

je vraagt zoveel vragen in een topic, misschien kun je ze beter een voor een stellen. zo is het overzichtelijker en de kans dat je op alle vragen een antwoord krijgt is groter..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi wekom en veel plezier, ik denk net al Jorieke dat je hoeveelheden moet leren door ervaring,

tuinhuur van volkstuin vindt ik erg goedkoop, en wat je plant kun je zo duur maken als je zelf leuk vindt maar kan heel goedkoop.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Anke,

 

Ik vind het een mooie lijst om te beginnen. Aubergine lukt niet altijd maar met de rest van je lijstje heb ik goede ervaringen. Per jaar verschilt de oogst, het ene jaar lukt het wel en het andere jaar niet.

 

Je moet in ieder geval rekening houden dat je over het algemeen te veel oogst hebt om zelf in 1x op te maken , maar dat het ook kan mislukken door slecht weer en plaagdieren.

 

Het lijkt misschien een beetje moeilijk maar alles wat je in de grond stopt komt boven Op de zaadzakjes (te koop bij het tuincentrum) staat vaak de datum wanneer je wat kunt zaaien.

 

Kosten zitten hem vooral in de aanschaf van zaden, pootgoed en eventueel eenmalig wat gereedschap (Spade, schoffel).

 

Je eerste jaar zal dus vooral proberen zijn. Schroom niet om je vragen hier te stellen, we zullen proberen je tips te geven. Jorieke formuleert het kort en krachtig:

Welkom op het forum!

Ik zou vooral zeggen: ga maar gewoon aan de gang. En leer van de hoeveelheden (dat wil zeggen: veel te veel sla? Volgend jaar minder! Te weinig boontjes? Volgend jaar meer! Je doet het het 1e jaar nooit goed )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...