Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Een moestuin beginnen met grote wensen


Roekel03

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Al een tijdje kriebelt de droom om een eigen moestuin te beginnen. Omdat we op een flat wonen is daar nog nooit iets van terecht gekomen, maar inmiddels heb ik besloten om rond te gaan kijken naar een volkstuintje ergens in de buurt.

 

Ik heb geen ervaring met tuinieren! Niks dus, behalve wat aarbeienplanten in pot en de gewone huiskamer planten.

 

Dit is wat wij graag willen gaan verbouwen:

Groente:

• Aardappel, Boerenkool

• Sperziebonen, snijbonen

• Spinazie

• Courgette

• champignons

• Aubergine

• Komkommer

• Tomaat

• Sla

• Mais

Fruit:

• Aardbeien (veel!)

• Witte/blauwe druiven

• Frambozen

Bloemen (met name om op tafel te kunnen zetten en voor de kleur):

• Zonnebloemen

• Aster

• Goudsbloem

• Dahlia

• Kattenstaart

• Pioenroos

• Vlambloem

• Rozen

• Tulpen

• Lavendel

 

Grootse plannen dus... maar wat is realistisch als je net begint? Wat zijn aan- of afraders, moeilijkheden die ik kan verwachten of voorkomen? Hoeveel m2 heb ik hiervoor nodig?

 

Wanneer plant je wat, zodat je de tuin het hele jaar kan gebruiken? En hoeveel plant je? Ik wil het voornamelijk ons eigen gebruik planten (2 pers. huishouden). Waar begin je mee?

 

En wat zijn de kosten (naast huur van volkstuin), waar ik rekening mee moet houden?

 

Ik hoor graag jullie tips!

 

Groet,

Anke

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, je begint in ieder geval niet met de makkelijkste soorten

 

voor champignons heb je geen tuin nodig.

 

Sperziebonen, snijbonen. zaai ik in een paar weken. iedere week een bedje. zo eet ik iedere week verse sperziebonen en snijbonen.

 

Spinazie schiet snel door, heeft veel ruimte nodig en levert vaak weinig op dus die zou ik persoonlijk niet planten.