Martine Geplaatst: 13 april 2012 Share Geplaatst: 13 april 2012 (aangepast) Beste medeforummers, Vandaag ik een zoektocht naar de oorzaak van mijn zielige courgettejes dit forum ontdekt en dit lijkt me de perfecte plaats voor mijn vraag. Een vriendin van mij heeft in haar enthousiasme nogal vroeg een heleboel courgetteplantjes gezaaid. Hiervan hebben wij er een aantal overgenomen. Deze staan binnen op tafel in de volle zon. Eerder stonden ze naast een basilicum die veel bladluis bleek te hebben en helaas zijn er een paar overgelopen naar de courgettes. Het is mij opgevallen dat er steeds meer blaadjes lichte vlekken krijgen en de erg aangedane blaadjes zijn aan het verschrompelen. Zie de foto's die ik heb toegevoegd. Ik vrees dat er mogelijk sprake is van het komkommer mozaïekvirus. Is er iemand die mijn vermoeden kan bevestigen of ontkrachten? Bestaat er trouwens ook iets als zonnebrand bij courgettes? Alvast bedankt! Groetjes, Martine -> zie foto's in de post hieronder. Bedankt Dennis! (Ik denk omdat ik haakjes in de naam heb staan van de foto's, wil img,/img en url,/url bij mij in elk geval niet werken, dus ben bang dat het copy-pasten wordt... Sorry hiervoor) 13 april 2012 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 13 april 2012 Share Geplaatst: 13 april 2012 Hier heb je je foto's Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 13 april 2012 Share Geplaatst: 13 april 2012 Op basis van de laatste foto denk ik in eerste instantie denk ik dat de schade veroorzaakt is door de bladluizen, tenminste als je verschrompeld bedoeld zoals op die foto, misschien in combinatie met door de zon verbrand blad. Helemaal zeker ben ik overigens niet door de eerste twee foto's. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
GroentenInfo Geplaatst: 13 april 2012 Share Geplaatst: 13 april 2012 Ik denk niet dat we voor virus moeten vrezen. Het zou, zoals Jorg schrijft, kunnen veroorzaakt zijn door bladluizen, een soort toxine-reactie. Dergelijk verschijnselen zie je ook wel eens bij één op de honderd of duizend zaailingen of zo. Men noemt dit dan "chimeren". Maar ik ga ervan uit dat alle plantjes dit hebben?De jonge groei bekijken en volgen, en als dat ok is, dan groeit het er wel weer uit. Bladluizen moeten wel weg natuurlijkmvgLuc Quote GroentenInfo & Plantaardigwww.groenteninfo.com & www.plantaardig.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Martine Geplaatst: 13 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 13 april 2012 De bladluis zelf, dat kon natuurlijk ook nog! Jullie hebben me heel blij gemaakt! Bedankt. @luc: het betreft inderdaad alle plantjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 27 juli 2013 Share Geplaatst: 27 juli 2013 Hoe is dit verhaal afgelopen? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.