Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer mozaïekvirus?

Martine

Aanbevolen berichten

Beste medeforummers,

Vandaag ik een zoektocht naar de oorzaak van mijn zielige courgettejes dit forum ontdekt en dit lijkt me de perfecte plaats voor mijn vraag.

Een vriendin van mij heeft in haar enthousiasme nogal vroeg een heleboel courgetteplantjes gezaaid. Hiervan hebben wij er een aantal overgenomen. Deze staan binnen op tafel in de volle zon. Eerder stonden ze naast een basilicum die veel bladluis bleek te hebben en helaas zijn er een paar overgelopen naar de courgettes.

Het is mij opgevallen dat er steeds meer blaadjes lichte vlekken krijgen en de erg aangedane blaadjes zijn aan het verschrompelen. Zie de foto's die ik heb toegevoegd. Ik vrees dat er mogelijk sprake is van het komkommer mozaïekvirus. Is er iemand die mijn vermoeden kan bevestigen of ontkrachten? Bestaat er trouwens ook iets als zonnebrand bij courgettes?

Alvast bedankt!

Groetjes, Martine

-> zie foto's in de post hieronder. Bedankt Dennis!

p1060166-[800x600]78251334313868.jpg

p1060168-[800x600]24401334313870.jpg

p1060175-[800x600]38821334313871.jpg

(Ik denk omdat ik haakjes in de naam heb staan van de foto's, wil img,/img en url,/url bij mij in elk geval niet werken, dus ben bang dat het copy-pasten wordt... Sorry hiervoor)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van de laatste foto denk ik in eerste instantie denk ik dat de schade veroorzaakt is door de bladluizen, tenminste als je verschrompeld bedoeld zoals op die foto, misschien in combinatie met door de zon verbrand blad. Helemaal zeker ben ik overigens niet door de eerste twee foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat we voor virus moeten vrezen. Het zou, zoals Jorg schrijft, kunnen veroorzaakt zijn door bladluizen, een soort toxine-reactie. Dergelijk verschijnselen zie je ook wel eens bij één op de honderd of duizend zaailingen of zo. Men noemt dit dan "chimeren". Maar ik ga ervan uit dat alle plantjes dit hebben?

De jonge groei bekijken en volgen, en als dat ok is, dan groeit het er wel weer uit. Bladluizen moeten wel weg natuurlijk

mvg

Luc

GroentenInfo & Plantaardig

www.groenteninfo.com & www.plantaardig.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...