Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn appelboom die net aan het uitlopen is, heeft al luis op de jonge blaadjes. Ik zag het omdat enkele blaadjes wat aangevreten waren en ik zag zwarte mieren over de takken van de boom lopen.

Wat kan ik er het beste aan doen?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

even sproeien met beetje water groenezeep en spiritus, niet in volle zon doen maar bv in de avond en na een dag even checken als ze er nog zijn herhalen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Nee. Dat schaadt niet. Ik zou het zelf ( als dat kan ) 's ochtonds vroeg doen. Spuiten zoals hans zegt ja. Dat dood de luizen. Maar niet de eitjes die ze al gelegd hebben. Na 3 dagen herhalen , 3 dagen later nog een x. Dan heb je alle generaties te pakken.

Geplaatst:

er bestaat een spuiten , spuiten en spuiten he ? ...ow ja. er bestaat nog een spuiten , maar dat heeft niets met dit te maken .... en nog 1 bedenk ik me nu.

spuiten met een soppig watertje van lauw water met een druppel Dreft erin en een theekopje spiritus , alles gemengd, is zo onschuldig als wat. En zéér effectief.

Met harde tuinslang straal spuiten is soms niet zo handig bij een fruitboom in bloei. en niet altijd mogelijk op een moestuin.

Geplaatst:
Met harde tuinslang straal spuiten is soms niet zo handig bij een fruitboom in bloei. en niet altijd mogelijk op een moestuin.

Bij bomen en heesters zijn er goede resultaten mee geboekt. Bij tere delen als de bloei in fruitbomen natuurlijk de kracht van de waterstraal aanpassen Maar ook dan werkt het. Bij groene, weke delen in de moestuin werkt dit natuurlijk niet, dan is zeep-spiritus een beter middel.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Bij bomen en heesters zijn er goede resultaten mee geboekt. Bij tere delen als de bloei in fruitbomen natuurlijk de kracht van de waterstraal aanpassen Maar ook dan werkt het. Bij groene, weke delen in de moestuin werkt dit natuurlijk niet, dan is zeep-spiritus een beter middel.

Het werkt zeker. Vorig jaar heb ik met een harde waterstraal een beginnende aantasting met wolluis van mijn buxusbollen gespoten - met goed resultaat.

Geplaatst:

Wolluis is erg hardnekkig, maar ik heb de strijd volgens mij gewonnen. De boom gesnoeid, en vervolgens: kwastje, brandspiritus en smeren maar! Iedere paar dagen weer even inspecteren. Werkt uitstekend!

Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Geplaatst:

Overigens bij gewone luis werkt Bayer hartnekkige luis uitstekend! Eergisteren gespoten, vandaag een luizenkerkhof!

Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

• 3 years later...
Geplaatst:

Hai allemaal! Eigenlijk staat het hier boven al, maar ik wil het even dubbel checken: het bladluizen-seizoen is weer aangebroken en aangezien ik er voorgaande jaren veel ellende van heb gehad wil ik gelijk mijn zeepsop-spiritus-offensief inzetten . Maar mijn fruitboompjes staan nu precies allemaal in bloesem. Kan het echt geen kwaad om te spuiten als ze bloesem hebben? (En ja, ik heb al luizen gezien :-s)

Geplaatst:

waarom verzamel je niet wat lieveheersbeestjes? (buurjongetjes: 10 ct per lvhb max 25 stuks )

die helpen ons geweldig bij de bessen tegen de bloedblaarluis

Geplaatst:

Hier zijn geen buurtjongens meer, allemaal oude mensen. De huizen zijn allemaal ronde veertig jaar oud. Zal dus spiritussop worden.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Dat heb ik een paar jaar geleden geprobeerd, maar de lieveheersbeestjes bleven maar weg hollen uit mijn boompjes . Misschien waren ze geïntimideerd door de hoeveelheden bladluis

Geplaatst:

Voor directe resultaten zou ik inderdaad de genoemde oplossingen proberen.

Tegelijkertijd zou ik ook proberen om de bodem gezonder te maken, zodat de appelboom gezonder wordt en daarmee met de jaren meer innerlijke weerstand krijgt tegen de luizen. De luizen zitten met een reden op de boom en met enkele jaren bodemverbetering moet het mogelijk zijn ze van je boom af te houden (omdat de boom dan gezond is). Dit is natuurlijk wel afhankelijk van allerlei factoren (dna van de boom zelf, beschikbaarheid van mineralen, hoeveelheid en variatie aan bodemorganismen etc.), maar elk beetje grondverbetering helpt en geeft je ook gezondere vruchten. Een redelijk gezond stuk fruit rot niet, maar droogt alleen uit, dat is nog een test (mocht je ze zo lang laten liggen ).

Ik zou zeggen probeer, binnen je mogelijkheden, zoveel mogelijk variatie aan bodemleven in je grond te krijgen (compost, compostthee, bokashi, bosgrond, of wat dan ook) en een zo groot mogelijke variatie aan mineralen en spoorelementen, meer gericht op Calcium (kalk met zo min mogelijk magnesium, of je moet hele losse zandgrond hebben (magnesium verdicht de bodem, calcium opent de bodem, verhouding calcium:magnesium in de bodem liefst licht boven of rond 5:1)) en Fosfaat (beendermeel, natuurfosfaat) , dan op stikstof. Als de bodem op een gegeven moment (enkele jaren verbetering) voldoende levend is, worden stikstof giften nagenoeg overbodig omdat deze dan vanuit de lucht wordt vastgelegd in de bodem door micro-organismen.

Begrijp me niet verkeerd, stikstof giften hoeven niet verkeerd te zijn, alleen de nadruk in de huidige landbouw en misschien ook in de moestuinen op N (Npk) en de eventueel (te) ruime giften daarvan, zorgt voor een daling in de kwaliteit van de verbouwde gewassen. Alles lijkt lekker mooi en hard te groeien, het ziet er van buiten mooi en gezond uit, maar innerlijk is alles uit zijn verband gerukt. En het is precies dit, dat ziekten en plagen uitnodigt om zich te storten op die 'gejaagde gewassen'.

Kortom:

- Korte termijn (moestuin seizoen): symptoombestrijding: pak de luizen aan

- Lange termijn (meerdere jaren): pak de oorzaak aan: gezonde bodem, gezonde plant

Zolang de oorzaak niet wordt aangepakt, blijf je, seizoen in seizoen uit, verwikkelt in een strijd tegen symptomen. En daarbij wordt de kwaliteit van de geteelde gewassen niet verbetert en dat is toch wat iedereen wel wil (?).

Voorbeeld: in de landbouw wereldwijd is dit Nederlands bedrijfje actief: http://www.rockinsoils.com , er staan een paar artikelen in het Nederlands geschreven.

Comprehend and copy Nature

• 3 weeks later...
Geplaatst:

1 liter water. en half theekopje spiritus en 3 druppels Dreft of een dikke lik groene zeep.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...