Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat is er aan de hand, met mijn rode bessen struik?


Jasophoria

Aanbevolen berichten

Bloedblaarluizen? Beetje afwijkende blaarvorming, Is erg vroeg in t seizoen, dus wie weet een andere plaag.  Als t bloedblaarluizen zijn dan kunnen ze weinig kwaad, je kan het ergst aangetaste blad (dat zijn de nieuwe bladeren bovenin de struik) handmatig verwijderen. 

 

In de zomer verhuizen de luizen naar andere planten, maar leggen aan t eind vh jaar wel weer eieren in de knoppen van de struik.   Dat is het moment waarop je ze kan proberen uit te roeien door alle knoppen midden in de winter met olie dicht te smeren.  De larven stikken dan,  maar goed ongetwijfeld krijg je later ze toch weer op bezoek vanaf een collega tuinder. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloedblaarluis idd. Kan me niet voorstellen dat die nu zo vroeg al actief zijn, of is dit een oude foto?

Zie onderstaande artikel op fruitbomen.net van @Frank Houweling die ook hier op MTF actief is

 

https://fruitbomen.net/informatie/blog/rode-vlekken-op-het-blad-van-een-bessenstruik-bessenbloedblaarluis

 

aangepast door Mai Pensato
  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn inderdaad al actief, bij deze het bewijs op een Jonkheer van Tets. Kleine geelgroene luizen die zich verstoppen in de holten van hun galblaren. Zijn er nooit zoveel als de luizenkolonies op jong schot straks in mei en juni. Maar ze maken de struik wel lelijk en fotosynthese in de aangetaste bladeren is minder.

 

Niet dat ze voor de gezondheid van de plant echt kwaad doen trouwens. Bij mij zitten ze elke lente op een aantal rassen die er wat gevoeliger voor lijken te zijn. Die geven desondanks jaarlijks een goede oogst en vitale groei. Enkel in de beroepsteelt bestrijden ze deze luizen omdat het ze dan wat opbrengst kost in kg/ha. 

 

 

20240317_100813.jpg

 

20240317_100847.jpg

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ze zelf ook altijd zitten, goed voer voor de lieveheersbeestjes en hun larven. Zijn nu al flink wat zevenstippelig lieveheersbeestjes actief trouwens. Zo nu en dan wrijf ik er wel wat kapot op de onderkant van het blad, dan komen er feromonen en wellicht andere geurstoffen vrij waar de jagers op afkomen.

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-3-2024 om 08:03, Mai Pensato zei:

Bloedblaarluis idd. Kan me niet voorstellen dat die nu zo vroeg al actief zijn, of is dit een oude foto?

Nee die foto had ik die dag gemaakt.

Het was ook nog maar het eerste en enige blad tot nu toe, waar het in zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...