Jasophoria Posted March 16, 2024 Share Posted March 16, 2024 Elk jaar ziet het blad van mijn rode bes, er zo uit. Wat is dit, en hoe kom ik er van af? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted March 16, 2024 Share Posted March 16, 2024 Bloedblaarluizen? Beetje afwijkende blaarvorming, Is erg vroeg in t seizoen, dus wie weet een andere plaag. Als t bloedblaarluizen zijn dan kunnen ze weinig kwaad, je kan het ergst aangetaste blad (dat zijn de nieuwe bladeren bovenin de struik) handmatig verwijderen. In de zomer verhuizen de luizen naar andere planten, maar leggen aan t eind vh jaar wel weer eieren in de knoppen van de struik. Dat is het moment waarop je ze kan proberen uit te roeien door alle knoppen midden in de winter met olie dicht te smeren. De larven stikken dan, maar goed ongetwijfeld krijg je later ze toch weer op bezoek vanaf een collega tuinder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 16, 2024 Share Posted March 16, 2024 Vreemde natuur | Almere Natuur (wordpress.com) Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 (edited) Bloedblaarluis idd. Kan me niet voorstellen dat die nu zo vroeg al actief zijn, of is dit een oude foto? Zie onderstaande artikel op fruitbomen.net van @Frank Houweling die ook hier op MTF actief is https://fruitbomen.net/informatie/blog/rode-vlekken-op-het-blad-van-een-bessenstruik-bessenbloedblaarluis Edited March 17, 2024 by Mai Pensato 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 (edited) Zijn inderdaad al actief, bij deze het bewijs op een Jonkheer van Tets. Kleine geelgroene luizen die zich verstoppen in de holten van hun galblaren. Zijn er nooit zoveel als de luizenkolonies op jong schot straks in mei en juni. Maar ze maken de struik wel lelijk en fotosynthese in de aangetaste bladeren is minder. Niet dat ze voor de gezondheid van de plant echt kwaad doen trouwens. Bij mij zitten ze elke lente op een aantal rassen die er wat gevoeliger voor lijken te zijn. Die geven desondanks jaarlijks een goede oogst en vitale groei. Enkel in de beroepsteelt bestrijden ze deze luizen omdat het ze dan wat opbrengst kost in kg/ha. Edited March 17, 2024 by Stan W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Die heb ik ook elk jaar in de aalbessen, helaas. Ik doe er overigens niks aan en heb toch elk jaar een mooie oogst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 (edited) Laat ze zelf ook altijd zitten, goed voer voor de lieveheersbeestjes en hun larven. Zijn nu al flink wat zevenstippelig lieveheersbeestjes actief trouwens. Zo nu en dan wrijf ik er wel wat kapot op de onderkant van het blad, dan komen er feromonen en wellicht andere geurstoffen vrij waar de jagers op afkomen. Edited March 17, 2024 by Stan W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Absoluut bessenbloedblaarluis. Bedankt voor het delen van de link @Mai Pensato! Mijn advies: pluk nu de meest aangetaste bladeren weg. De lieveheersbeestjes zullen de laatste restanten wegwerken. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasophoria Posted March 22, 2024 Author Share Posted March 22, 2024 Op 17-3-2024 om 08:03, Mai Pensato zei: Bloedblaarluis idd. Kan me niet voorstellen dat die nu zo vroeg al actief zijn, of is dit een oude foto? Nee die foto had ik die dag gemaakt. Het was ook nog maar het eerste en enige blad tot nu toe, waar het in zat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts