Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tja, waar jaag je ze dan heen?Als het werkt lijkt het me leuk voor een klein tuintje...of heel veel bakjes zetten...

In de kas werkt een bakje/potje met bier trouwens het best..als ik er per ongeluk een mee naar binnen heb genomen en ik zie vraatsporen dan heb ik de vreetzak zo te pakken!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Tja, waar jaag je ze dan heen?Als het werkt lijkt het me leuk voor een klein tuintje...of heel veel bakjes zetten...

In de kas werkt een bakje/potje met bier trouwens het best..als ik er per ongeluk een mee naar binnen heb genomen en ik zie vraatsporen dan heb ik de vreetzak zo te pakken!

Gebruik dit buiten ook hoor. Bruin bier natuurlijk. Heb 3 potjes in't midden van mijn moestuin staan. De ééne week zitten ze bomvol, de andere week weer niets. Maar ze blijven wel mooi van m'n plantjes af. Vroeger enorm veel schade!

Geplaatst:

Dat klopt Ratb, tenminste ik heb net gisteren een bakje bier ook buiten gezet waar de slakken steeds aan de sla vraten. In zo`n emmertje met horizontale gaten en een deksel. Toen ik gisteren tegen donker aan ging kijken zaten er 4 dikke slakken omheen ( ik had ook wat bier gesprenkeld op de grond om het emmertje heen) die ik zo kon halveren, en in de emmer nog een stel aan t bier...en dat terwijl ik daar iedere avond ging kijken om te knippen...Zou je er ook iets anders dan bier in kunnen doen? Ik vind het zo zonde....

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Dan vergiftigd de merel zich. Op zich niet direct fataal ofzo ( hoeveelheid gif is klein gezien de maat van de merel tov van de slak ) Maar de slak kan gevoerd worden aan het merel-jong. Dat is minder he ?

Hier op de tuin de fazanten , de eksters en de kauwen, die de slakkenkorrels zoeken en oppikken als snoepjes Echt waar. Ze doen er alle moeite voor om de korrels te vinden. Ik strooi echt superweinig, en maar heel erg selectief es een keer.

Geplaatst:
Dan vergiftigd de merel zich.
Ik heb ecostylekorrels gestrooid omdat die rotbeesten al mijn zelfgezaaide komkommerplanten opgevroten hadden toen ik ze net in de kas gezet had. Op het pak staat dat de slakken in de grond kruipen en daar doodgaan.

En verder: " ...Egels. padden, vogels en andere dieren ondervinden geen schade..."

Maar ik ga toch ook maar weer een bierval zetten, want helemaal vertrouwen doe ik het niet

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik blijf erbij dat vakkundig doorknippen effectief is! Dan weet je zeker dat je niet voor nageslacht zorgt! Ik jaag bij milde regen de tuin door. Tijdens het filmen van mijn moestuin viel er eentje zomaar uit de Bruidssluier! Die heb ik even op de stenen gezet en fijgetrapt. Klinkt naar, maar werkt het beste.

Geplaatst:

Direct voor zonsopgang en na zonsondergang en onmiddellijk na een regenbui komen ze te voorschijn, massaal! Ik ga dan altijd een kwartiertje vangen.. Ook gaan ze inderdaad onder de neergelegde dakpannen zitten en aan de zijkanten van stenen muurtjes..

Ik heb na afloop altijd verschrikkelijke slijmvingers of handschoenen, was dat slijm niet goed voor je huid? Heeft iemand een lekker recept voor een cremmetje van dat snot?

edit.. ik maak er een potje van nu al 3x ge-edit, hoop dat het nu leesbaar is..

Geplaatst:

Ik heb even door dit draadje gebladerd, maar verbaas me toch over de dieronvriendelijke oplossingen. Ik heb zelf reptielen en kikkers (lusten allebei wel den slakje, dus ik verzamel ze gewoon), maar zo zou je het toch ook p je akker kunnen doen? Gewoon wat dier vriendelijk inrichten voor de predatoren (egels, padden, vogels) kwam laatst zelf een padje tegen, blijft leuk om te zien, en overweeg nu zelf een paddenverblijf te maken.

Annieway, lijkt me allemaal wat diervriendelijker dan ,mes insteken, doorknippen en ander gruwelijke dingen die ik hier las...

Hopelijk rakel ik niet opnieuw iets op...

Geplaatst:
Ik gooide laatst een slak in een emmer water, maar even later zat die slak op de rand van de emmer. Had er dus zelf uit kunnen komen. Nu gaan ze bij mij niet meer in een sloot of naar de overkant, maar gewoon onder mijn regenlaars. Ik vertrouw ze niet. Verdenk ze ervan dat ze kunnen zwemmen. En daarbij, het is nou niet bepaald een bedreigde diersoort....

Kunnen ze zeker. Ik kweek agaathslakken. Niet op de akker overigens, maar regelmatig valt er 1 naar beneden het aquarium in. Ze laten zich een beetje drijven en slagen er dmv spiersamentrekkingen (vermoed ik) altijd weer in om op de kant te komen.

Geplaatst:
Volgens mij zit mijn composthoop vol met die lieverds. Maar dat betekent volgens mij dat ik straks slakkeneieren ga zaaien over mijn groentebedden als ik de compost erover ga verdelen. Lekker dan....

En die dingen vangen en vissen uit je composthoop is onbegonnen werk...

Oh Jasmin, ja daar zeg je wat, bij mij hebben ze ook een voorkeur voor de composthoop, lekker beschut, beetje schaduw van de vlieren en veel afval.

Hoe lang zouden die eitjes bewaard blijven? Als we einde seizoen, najaar, het compost gebruiken zitten ze er dan nog in en overleven ze de winter?

Geplaatst:

Tja Jasmin ik breng de composthoop eerst in delen naar de kippen..misschien kan je merels lokken door er zachte appels bij te leggen? Eerst uitspreiden op de grond zodat de vogels erbij kunnen? In ieder geval daar vaan slakken knippen!

Cees: Ik heb al die zaken die jij opnoemt..egels, padden, kikkers en salamandertjes.. ik lok merels en lijsters..en nog heb ik duizenden slakken ivm vochtige omgeving en wonen tussen verwaarloosde weilanden en boomgaarden. Een klein deel voer ik aan de kippen, maar die lusten die grote Spaanse wegslak echt niet.

Slakkenkorrels, ook die van SlakGaWeg gebruik ik niet meer.

Als ik slakken knip( met mijn scherpe schaar een snelle dood voor de slak!) voer ik de merels en andere beestjes, veel van de geknipte slakken zijn de volgende dag weg. Heb je nog andere ideeën?

Geplaatst:

Dat kan je wel denken maar helaas klop het niet.

Ik knip me rot 'smorgen en s'avonds wel 200 stuks.

Dan denk je op geruimd staat netjes,maar 'smorgens zijn ze weer.

En dan bedenken dat ik alleen de moestuin zo bewerkt slakken knippen.

Als er een bloempje weg is maak mij niet uit.

Ik denk dat het op gaat als je een kleine erf heb geen 34 are?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ja maar Thea heeft misschien wel gelijk Piros, als je er veel terrein omheen hebt dan komen de slakken wel. Ik ging gisteren hier bij mijn trap het zeepkruid kortwieken, dat groeit over de rand van en grote bak. Er zaten slakken onder, tegen de muur aan. Op een m2 van de muur heb ik honderd slakken van de muur geplukt...dikkerds! Echt ziek was ik ervan. Op dit moment blijf ik ook alle plekken met potten en planten en stenen e.d. omdraaien, en steeds weer opnieuw zitten er veel slakken...

Ook de bierval is weer in gebruik..nu in de kas, waar de slakken zich ook al naar binnen hebben gewerkt. Gelukkig wordt het een paar dagen heet..dat helpt wel wat...

Geplaatst:

Petje af voor degene die doorzetten terwijl ze zoveel slakken hebben. Ik zou geloof ik de moed opgeven als ik zoveel slakken had elke keer op de tuin. Diervriendelijk zou mooi zijn, maar is gewoon niet haalbaar bij zulke aantallen. Dus doe je wat je doen moet, het alternatief is je tuin op laten vreten door die vieze beesten......en dat wil je niet. Dus knippen, pletten, bakken zout en bier!

Succes, dames!

Geplaatst:

Wie vroeg me dat nou, wat er nog voor oplossingen waren nadat de geijkte dingen geprobeerd waren? Jorieke?

Annyway, ik zit te denken aan mijt.

Voor mijn reptielen kweek ik agaatslakken. (Wil er zelf tzt ook wel een gebakken proberen). Dat gaat over het algemeen best goed, zolang je in de gaten houd dat er niet te veel mijt ontstaat. Op tijd schoonmaken dus. Doe je dat niet, dan slaat doodsvijand nummer 1 toe; de mijt.

Het zou een idee kunnen zijn, om een geïnfecteerde slak los te laten in de tuin. Eens kijken hoe plaaggevoelig al die andere krengen zijn. Kan jullie alleen niet blij maken met een experiment want ik heb godzijdank geen slakkenplaag.

Maar misschien heb ik iemand aan het denken gezet?

Geplaatst:

Volgens mij was ik het die nog vroeg om ideeën

Voor slakken heb je wel iets met aaltjes of nematoden oid..mijtinfectie ken ik niet. En zou die kunnen helpen tegen die dikke vette spaanse wegslak?

Geplaatst:

Oh, exuse

ik denk het wel; ze zijn directe familie van elkaar, alleen anders geworden in de loop van de evolutie (bij naaktslakken vind je nog wel de sporen ervan: het huisje is zeg maar 'inwendig' nog aanwezig. Een echte bioloog zou me vermoorden omdat ik me zo uitdruk, maar goed). En tenslotte gaat het de mijt om de slak en niet om het huisje

Ben er overigens nog niet achter over het nu specifiek een mijtensoort is die bij slakken hoort: soms zie ik bij mijn fruitvliegenkweek een mijt die er verdacht veel op lijkt. Maar ja, dan moet je je microscoop weer van zolder halen..

Geplaatst:

OK. Nog een alternatief. Goedkoop efficiënt en niet direct schadelijk voor het milieu. Je jaagt er gegarandeerd alle slakken mee naar de eeuwige slavelden.

Verdun huishoudammoniak (typisch 10% ammoniakconcentraat) en meng dit in de verhouding 1 : 10 met water.

Vul met dit mengsel een spuittank en loop 's avonds door de tuin. Iedere slak die je benevelt wordt een soort slakken-meringue (schuim).

Het mengsel stinkt (naar ammoniak) maar wordt daarna gewoon perfecte stikstofmest voor je planten.

De verhouding wel even testen alvorens ze toe te passen (zodat je zeker bent dat je vertrekt van een 10% oplossing die je nog eens 10 keer verdund, anders zou je wel eens wat planten kunnen verbranden).

Dit is een erg vaak toegepaste techniek in de verenigde staten bij hostaliefhebbers. Ik ken enkele vlaamse hostaverzamelaars die het met succes toepassen.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...