Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor naaktslakken blijf ik een schaar het meest efficiënte vinden. Meestal met de schaar optillen en in het slakkenbakje doorknippen. Doodstampen is me te glibberig.

Geplaatst:

Ik heb ze gisteren na het knippen in mijn siertuin laten liggen. Daar kwamen weer veel andere slakken op af. Het zijn blijkbaar nogal kanibalen. Ik zag een paar keer zo'n kluwen dankbaar opgegeten worden door een ekster. Dus deze nieuwe samenwerking is ook wel effectief.

Geplaatst:

Raquette, denk dat je de slakken wel blij gemaakt hebt met dat poepveldje, het zijn echte stronteters.

En die methode met zout zou ik echt niet doen... lijkt me geen fijne dood als slak, je ziet ze kreperen...

Dat doorknippen ben ik ook geen fan van maar als je ze nergens in de natuur kunt/wilt uitzetten dan moet je wel wat.

Ik blijf ze richting de hockeyvelden over de sloot gooien (en sinds kort liggen daar ook de trainingsvelden van de jeugdafdeling van FC Groningen... dus mogen zij lekker glibberen... ).

Zal vanavond ook eens tellen hoeveel ik er wegraap... denk dat het er wel heel wat zullen zijn.

Geplaatst:

Het was ook echt een wanhoopsactie Erny: het schemerde, ik was doodmoe en liep in mijn pyjama op kaplaarzen met een bak slakken in mijn hand door een woonwijk.

Ik heb nog wat research gedaan naar of slakken pijn kunnen lijden. De wetenschap is er eigenlijk niet uit. Slakken hebben een zenuwstelsel, reageren op pijnprikkels en vermijden die ook actief. Maar ze hebben natuurlijk geen bewustzijn, waardoor het onduidelijk is wat de slak ervaart en of je dat als 'lijden' kunt kwalificeren. Hoewel het een aantal jaar geleden wel aangetoond is dat bijvoorbeeld vissen niet alleen een fysieke, maar ook een psychologische reactie vertonen op pijn, en er bij niet-bewuste wezens misschien dus ook een vorm van 'lijden' aanwezig is waar wij ons niets bij kunnen voorstellen.

Voor mij persoonlijk ligt de kwestie daardoor op het gebied van belangenafweging: wat voor recht heb ík om bij een ánder levend wezen een pijnprikkel (of lijden) te veroorzaken? Ik voel me niet vervelend bij het doden van slakken - nou ja, een klein beetje wel, maar mijn groentes voelen belangrijker - maar wel als ik ze onnodig veel of langdurige pijnprikkels bezorg.

Sorry, beetje filosofisch geworden dit, maar ik ben er wel mee bezig. Over de hele linie trouwens: zo ben ik ook een min of meer mislukkende poging aan het ondernemen om vegetariër te worden:).

NB. Jaydot, zo te zien valt bentoniet in de categorie zout: een stof die door osmose vocht aan de slak onttrekt en hem daardoor doodt. Dat klinkt voor mij wat gruwelijk, tenzij ze echt bij de eerste aanraking dood zijn, dan ga ik het proberen!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Raquette, vroeger kreeg ik ook als tip om zout op de slakken te strooien... Nou dat deed ik en wat ik zag dat er gebeurde heeft mij er toe bewogen dit nooit meer te doen.

Dus wil je weten wat er gebeurt? Test het maar eens uit, strooi maar eens zout op zo'n grote naaktslak. Dan weet je gelijk of het een methode is die bij jou past.

Geplaatst:
Wel een interessant stofje dat bentoniet!

Yep!

Maar buiten strooien werkt alleen als het kurkdroog blijft - en dat blijft 't nooit.

Ik denk dat het een stuk effectiever is dan zout. Van zout smelten ze langzaam, doet pijn om naar te kijken. Van gesteentemeel heb ik echt de indruk dat ze meteen stikken en vrijwel op slag dood zijn. Mits ze meteen goed "gecoat" worden.

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Geplaatst:

Gevonden op de site van Velt

Je kunt zelf ook deze (of gelijkaardige)aaltjes kweken. In een emmer-met-deksel (en een paar luchtgaatjes) verzamel je minstens 20 slakken. Geef ze een paar blaadjes om op te klimmen en te knabbelen en vooral: giet een paar centimeter water in je emmer. De truc komt hierop neer: iedere slak heeft al enkele parasieten - vooral aaltjes - en die ga je explosief vermeerderen. Aaltjes verplaatsen zich makkelijk in water en vermeerderen zich als de bevolkingsdichtheid bij de slakken hoog genoeg is.

Roer dagelijks even om en geef af en toe een vers blad sla. Na twee weken zijn alle slakken dood en zit het water vol aaltjes. Zeef de dode slakken en de bladeren af en giet het water-met-aaltjes met een gieter op je tuinbodem. Dit middel zou zes weken moeten werken, net zoals het commerciële aaltjesmiddel dus. 

Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

Geplaatst: (aangepast)

O ja, vorig jaar

Mán wat een smeerboel. En stínken

Ik heb het weggegooid. Daar ben ik niet tegen bestand

In april-mei vorig jaar is het in dit draadje ook aan de orde geweest. Daar zijn geen enthousiaste reacties op gekomen.

Daar staat ook een tip over ammoniak (en nog vele andere)

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

's Avonds met pillamp en schaar de moestuin intrekken en wat je vindt meteen in tweeën knippen. Slakje instant dood en toch een stuk minder geknabbel aan je plantjes.

Geplaatst:

Hoe je het ook wendt of keert, als je slakken gaat bestrijden gaan ze lijden. Of je dat nu uitbesteedt aan aaltjes (stel jezelf eens voor hoe het voelt als je jezelf volspuit met een lading parasieten die je van binnen langzaam op(vr)eten...) of zelf op alle slakken zout/ammoniak legt, de slak wordt er niet gelukkig van.

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Geplaatst:

Nou, ik heb gisteren ook maar eens geteld... bij de 1000 ben ik gestopt met tellen.

Was voornemens veel grondwerk te doen maar moest toch weer eerst aan slakkenpatrouille en ontmoediging doen.

Stond nog erg snel groter gegroeid Koolzaadonkruid tussen mn uien en dat waren ze massaal samen met mn uien aan het opeten.

IMG953698911464192990.JPG

Dus snel ingegrepen, helaas wel wat uitjes verloren.

Ben blijven rapen tot het donker werd, toen kon ik eindelijk stoppen omdat ik ze niet meer zag.

Geplaatst: (aangepast)
Iemand dit ooit geprobeerd? http://www.sluggone.com/pages/ [...]

Zou je zoiets ook kunnen doen met vlokken schaapswol (die je op fietstochten altijd tussen het prikkeldraad uit kunt pulken:))? Ik vraag dit meer voor het algemeen goed, ga zelf denk ik niet klooien met wol...wel interessant!

Vannacht een test gedaan:

Test 1: de woltest

Proefkonijnen en materiaal (een vleestang om ze aan te pakken en een rondje onbewerkte wol):

DSCF526969591464194302.JPGDSCF527025501464194302.JPG

Resultaat vanmorgen:

DSCF527191341464194033.JPG

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Wat een leuke test...

Zag gisteren dat nieuwe tuinder ook bakken heeft gemaakt. Heel mooi hout, met vijverplastic bekleed aan de binnenkant en randjes...

Had vervolgens aan de buitenranden van de bak een laag zaagsel gestrooid... tegen de slakken... en er kroop er dus al gelijk ééntje overheen...

Verder was ie bezig om koperdraad rond de buitenkant van de bakken aan te brengen... tja... of dát gaat helpen... volgens de filmpjes op You Tube niet.

Geplaatst:

Was dat testje buiten? Want in theorie kan de slak misschien ook opgehapt zijn door een vogel?

Zal wel niet hoor, volgens mij laten slakken zich ongeveer nergens door tegen houden.

Geplaatst:

Maizena schijnen ze ook niet tegen te kunnen. Zou je dan een half pakje rond de plant moeten strooien? Ik blijf wel knippen.

Geplaatst:

@ Anneke: hij was niet verdwenen: er stond (binnen) een doosje overheen.

Daarin zat 'ie vanmorgen, dus het kan niet anders of hij is eroverheen gekropen

Jammer hoor

@Indy: doe jij dan zo'n testje met maizena

Geplaatst:

Wij hebben vorig jaar meer dan 50 kikkers uit onze twee vijvers gevangen. Manlief wilde zijn salamanders niet laten opeten. Resultaat: het barst van de slakken in mijn meterbak. Hier eerder nooit last van gehad. Toch maar wat dril of kikkervisjes loslaten

Geplaatst:

Grappig die test wel weer jammer dat het niet werkt.

Ik had gisteren vaseline om mijn bak gesmeerd, 's avonds zag ik er al werk 1 net over de rand klimmen. Dat werkt dus ook niet, tenzij deze slak een echte daredevil was.

Zelf maak ik ze overigens niet dood, ik ben misschien een softie, kan het gewoon niet. Heb het geluk dat er vlak bij ons een bos is en daar zet ik ze neer. Voor nu zitten ze in de groene container.

Ik overigens niks te klagen, als ik die aantallen hier hoor dan schrik ik ervan.

Groetjes Joycee

----------------

When someone said I live in a fantasyworld I almost fell off my unicorn

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...