Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Dat is een gemiddelde. Ik ben benieuwd hoe ze dat berekenen. Als alle betonnen tuintjes ook meetellen, dan zou dat betekenen dat de groene tuinen er nog veel meer hebben.

Ik mag toch hopen dat ze het gemiddelde berekenen over begroeide grond.

Ik denk trouwens dat dat aantal van 30 per m2 net zo hard geldt voor Nederland. Met 40m2 tuin zou ik dus 1200 slakken hebben. Zoveel heb ik er nog niet vermoord, maar vandaag wel weer een stel hele grote in hun kladden kunnen grijpen. Bier heeft met al die regen geen nut, dus is het nu alleen maar rapen geblazen.

Hoe zit het ook weer met eitjes leggen, was dat vanaf augustus? Want ik denk dat als we de slakkenjacht voor die tijd even enorm intensiveren, dat we met een beetje geluk aan onze kleinkinderen kunnen vertellen over dat recordjaar 2016 dat daarna nooit meer geëvenaard is.

Valt het jullie trouwens ook op dat die huisjesslakken niet alleen toch wat aaibaarder zijn dan die naaktlopers -ook omdat je ze zonder vieze vingers te krijgen kan oppakken aan dat huisje terwijl je dat gore naaktslakslijm bijna niet van je handen afgeschrobd krijgt- maar ook slimmer? Ik was aardbeien aan het plukken vanavond en gooide terloops een joekel van een naaktslak en een enorme huisjesslak in een bakje voor in de groene bak (ik trap kleinere dood, dat is ook een prettiger einde, maar die hele grote krijg ik niet in 1 x dood door erop te gaan staan). De naaktslak bleef opgerold onderin het bakje liggen (ik snap dat dat oprollen een beschermingsmechanisme is, maar jongen, als je geen stekels of hard pantser hebt is dat zinloos. ) De huisjesslak (echt een heel fraai exemplaar) probeerde al direct uit het bakje te klimmen en tijdens de reis door het huis naar de voortuin waar de groene bak staat zat hij op het randje van het bakje en leek in opperste verwondering om zich heen te kijken/ruiken/horen/wat het ook is wat slakken doen om de omgeving te verkennen.

Echt, als het geen 2016 was en het aantal slakken was 'normaal' met gewoon een weg gegeten hosta zoals elk jaar, en verder hier en daar eens een hapje uit een plant of een paar kaalgevreten zaailingen, dan zou ik hem Adriaan noemen, ik zou een A op zijn huis graffitiën voor latere identificatie en dan zou ik hem weer loslaten. Want ik vind huisjesslakken (ook die kleintjes die eruit zien als fossiele prehistorische dingetjes), best leuk en mooi en ik vind het echt akelig dat ik ze alsmaar dood maak.

Die naaktslakken daar heb ik echt niks mee, ik vind het vooral als ze dood in het bier drijven net haaien. Nul hersens en alleen maar vreten.

Geplaatst:

Echt, als het geen 2016 was en het aantal slakken was 'normaal' met gewoon een weg gegeten hosta zoals elk jaar, en verder hier en daar eens een hapje uit een plant of een paar kaalgevreten zaailingen, dan zou ik hem Adriaan noemen, ik zou een A op zijn huis graffitiën voor latere identificatie en dan zou ik hem weer loslaten.

dank je voor de eer

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
dank je voor de eer

gr Adriaan

Ik moet bekennen dat ik niet jou in gedachten had, maar Adriaan van Olivier. Maar het is een leuke naam, dat in elk geval.

Erny, zullen we een wedstrijdje houden? Die van jou is 14 cm, jij hebt voorlopig het record. Ik had er vorige week eentje die misschien nog groter was, maar geen foto van gemaakt, maar met een beetje geluk, nou ja, geluk... loopt zijn broertje hier nog wel rond en dan ga ik zeker een foto maken.

Doet iedereen mee? Zou wel gaaf zijn als we hier op het forum de grootste slak van Nederland kunnen vinden en we kunnen wellicht ook een leuke prijs verzinnen voor de winnaar.

Geplaatst:

Ugh, vond zojuist een huisjesslak in 1 van onze muizenvallen en daarbovenop een naaktslak die alvast was begonnen met opruimen ......duidelijk weer tijd om korrels te strooien

Geplaatst:

Hee Pip, ik doe niet mee met de wedstrijd hoor... want dan was ik gister bijvoorbeeld de hele tijd buiten gaan zitten loeren totdat die vette slak helemaal uitgestrekt zn volle lengtepotentieel had behaald.

En dáár heb ik echt geen zin in.

Geplaatst:

Hahaha precies wat ik net deed! Zag neg een joekel van 11 cm en ik dacht als ik nou even wacht totdat hij zich lang maakt...

Toch maar gewoon gedaan

Geplaatst:
Erny, zullen we een wedstrijdje houden? Die van jou is 14 cm, jij hebt voorlopig het record. Ik had er vorige week eentje die misschien nog groter was, maar geen foto van gemaakt, maar met een beetje geluk, nou ja, geluk... loopt zijn broertje hier nog wel rond en dan ga ik zeker een foto maken.

als het mag doe ik ook mee, vanavond zal ik een foto uploaden

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
Hahaha precies wat ik net deed! Zag neg een joekel van 11 cm en ik dacht als ik nou even wacht totdat hij zich lang maakt...

Toch maar gewoon gedaan

Je kan ook een foto insturen van de twee helften.

Geplaatst:

De afgelopen dagen bezig geweest om het anti slakken bolwerk in het noorden te verstevigen.

Ik had al windbrekergaas, maar dat was vooral voor de wind. Slakken konden er gewoon onderdoor. Geïnspireerd door het gaas expiriment van Speets, heb ik er nu planken onderlangs gemaakt en daar het windbrekergaas op vastgeniet. Zo ontstond er een soort goot tussen het gaas en mijn verhoogde bakken en die heb ik volgestort met cacaodoppen. Verder heb ik het gaas verhoogd tot 1.50 meter. Ik heb niet de illusie dat er nu geen slakken uit het noorden meer kunnen passeren, maar ik heb ze het wel een stuk lastiger gemaakt. Ze moeten nu 1,5 meter omhoog, 1,5 meter naar beneden en een slotgracht van doppen over (of via de peultjes).

Linked ImageLinked ImageLinked Image

Geplaatst:
Je kan ook een foto insturen van de twee helften

het gaas expiriment van Speets

Dat was een idee van Huub

Ik ben benieuwd. Zit er ook over te denken om een gaasbarrière achter in mijn tuin te maken.

Alle slakken komen namelijk uit de woestenij daarachter.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

tja... tegen frans kan niemand op ben ik bang van....

bij mij kwam deze nog even om de hoek kijken

slak46971466708929.JPG

maar deze is niet gefotoshopt

gr Adriaan

Geplaatst:
Dat was een idee van Huub

Ik ben benieuwd. Zit er ook over te denken om een gaasbarrière achter in mijn tuin te maken.

Alle slakken komen namelijk uit de woestenij daarachter.

Bij mij ook. Nou is een deel daar achter ook nog van mij. Ik had het gras daar altijd lekker lang staan, met allerlei wilde planten er in. Dat heb ik opgeofferd, door het op standje allerkortst te maaien. Dus achter de muur en de slotgracht is er ook nog een meter of 5 droog stoppelveld nu. Daarachter begint het slakkenparadijs, een sloot met riet en brandnetels en daarachter weilanden en bouwland. De bedoeling is dat ze nu lekker in het riet daar blijven. Ik heb ook het maaisel daar voor ze gedropt. Mogen de egeltje, de kikkers en de eenden ze daar lekker voor me opruimen.

Ga ik verder met naaktslakken knippen en huisjes slakken werpen in de tuin, maar nu hopelijk iets minder dweilen met de kraan open.

Geplaatst:

Even terugkomend op het idee van gaas onder de aardbeien: ik kwam ermee op het forum en Speets deed een experiment (test 2).

Ik had het gezien op een tuin in de buurt en zag de gave aardbeien op het gaas. Wat ik toen nog niet wist is dat de tuinier tevens slakkenkorrels gebruikte. De aardbeien hadden er dus waarschijnlijk net zo mooi bijgelegen als er stro of hooi of niets onder had gelegen. Sorry, ik heb hierdoor wel wat valse hoop geschept bij de wanhopigen.

Over gaas rondom: vergeet niet dat slakken kleine slakjes kunnen maken door eitjes bij het gaas te leggen. De kleintjes glijden zo door de mazen heen, vreten zich vol en kunnen niet meer terug. Dan heb je tóch slakken gevangen...

Geplaatst:
Sorry, ik heb hierdoor wel wat valse hoop geschept bij de wanhopigen.

Volgens mij kan een volwassen slak best door dubbeltjesgaas heen, dus dat ''niet meer terug kunnen" is denk ik geen probleem.

Bovendien zijn ze hier dol op nat stro. Daaronder brengen ze liever de dag door dan onder gaas. Dus dat is een slakkenmagneet.

En volgens dat testje doet het gaas zal in elk geval iets, dus het idee is goed. Zeker als je geen gif wilt gebruiken

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dé gemakkelijke methode tegen slakken bestaat volgens mij niet. Slakken zijn al vele generaties moestuiniers tot last. Daarom ben ik blij met alle tips, ook al helpen ze soms maar een klein beetje. Een ieder kan dan zijn eigen combinatie van maatregelen treffen. Ik heb nu mijn gaasmuur om de toegang wat lastiger te maken, maar ik blijf ook gewoon elke ochtend en avond mijn slakken-knip-rondjes lopen.

Geplaatst:

Slakkenscherm te koop bij o.a. Zaadhandel van der Wal geeft een goede bescherming, dit jaar voor het eerst geprobeerd:

Coclea15711466892326.jpg

Foto: Ca 36 meter slakkenscherm rondom Dahlia’s rechts vooraan, Aardbeien Florence, Polka, Korona en de doordrager Ostara onder de benette perceeltjes; links achteraan de bladgroenten.

De in de shop gebruikte paaltjes leken me nogal duur, dus ik heb het geprobeerd met electriciteitsbuizen. Het is een stevig insectengaasmateriaal dat ca 7 jaar meegaat (volgens Van der Wal en gezien de stugheid van het materiaal geloof ik dat zeker) van 50 cm hoog, dat op een rol wordt geleverd. Je graaf ca. 15 cm in de grond en legt een flap van ca 10 over de top van de buis. Hierdoor kunnen slakken veel moeilijker aan de binnenzijde van het met slakkenscherm omheinde perceel komen. Ze kunnen moeilijk door de afhangende scherpe rand van de buitenzijde naar de binnenzijde komen:Hoe-kom-ik-naar-de-andere-zijde14061466892465.jpg

Elke ochtend even een rondje rondom het slakkenscherm, levert veel wanhopige grote slakken op, die makkelijk zijn weg te vangen:

Naaktslakken-rondom-scherm65931466892619.jpg

Ik heb tot nog toe 2 slakken op de verkeerde zijde van het scherm gevonden; het maken van de switch is niet onmogelijk.

Maar de grote schade aan aardbeien en bladgroenten , dahlia's als vorig jaar, daar heb ik dit jaar geen last meer van.

Geplaatst:

Zo, dat ziet er niet slecht uit! Punt is natuurlijk wel dat je nieuwe slakken wel buiten houdt, maar slakken en hun eitjes die al tussen de planten zitten nog wel intensief moet wegvangen voordat het effect heeft. Maar het lijkt me wel een mooi systeem!

Geplaatst:

Interessant! En niet eens zo heel duur als je niet je hele tuin omheint. Én als het een jaar of wat mee gaat.

Ik zet de link er maar even bij, anders moet iedereen zo zoeken

Geplaatst:

Ik snap de logica van de scherpe bocht niet kunnen maken als ze via het gaas omhoog kruipen, maar als ze via het paaltje kruipen kunnen ze wel het bochtje om lijkt me? Het verkleint wel flink het oppervlak waar ze langs kunnen. Misschien nog wel een leuke aanvulling op mijn slakkenmuur.

Geplaatst:

Het scherm heeft een flap van ongeveer 10 cm over het paaltje. De zware huisjesslakken zijn vaak gevangen onder de flap:

Huisjesslak-onder-scherm30861466969431.jpg

Krijg de foto niet op de juiste stand geupload, even het scherm draaien. Je ziet dat ik met een dun metaaldraadje het stugge materiaal heb behoed voor teveel horizontaal staan. Je ziet ook wat schade in het weefsel; Ik had een dop over het scherm op de buis gedaan, maar dat is toch niet zo handig.

Je hebt gelijk pippi, dat slakken van eitjes tussen de aardbeiplanten toch nog wel schade kunnen geven. Maar tot nog toe hou ik met dit scherm de grootste vreters van zo'n cm of 7 buiten de deur. Die grote slakken migreren naar mijn perceel vanuit een naburige houtwal.

Ik huur het perceel van een boer, die in het voorjaar ploegt en bemest met paardenmest. Ik denk en hoop dat de meeste slakkeneitjes daarmee te diep komen te liggen. Maar mijn aardbeiplanten verhuizen ruim voor de bewerking tijdelijk naar de kas en daar blijven de eitjes dus in zitten.

Vooralsnog heb ik in mijn aardbeienplotjes slechts één grote slak gevonden, die de flap heeft weten te omzeilen en waarvan ik zeker weet dat die niet dit jaar uit het eitje is gekropen

Geplaatst:

Ziet er gaaf uit! Ben er best jaloers op eerlijk gezegd.

Toch zijn er naast dat ze een plaag zijn voor de tuinier natuurlijk prachtige slakken image50081466976083.jpgimage22881466976083.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...