pippi Geplaatst: 26 juni 2016 Geplaatst: 26 juni 2016 Oscar, die doppen vond ik juist zo'n nette afwerking. Waarom werkte dat niet? Ik heb een verhoogde bak staan, nu met aardappels die veel te lijden hebben van slakken, en de trieste restanten van de olifantenbonen die compleet zijn weg gevreten. De bak staat in de halfschaduw pal naast de compostbak en het bier is niet aan te slepen. Ik denk dat ik het daar ga proberen zodra die aardappels eruit zijn. en er iets anders in gaat. Dat is een mooi klein overzichtelijk stukje, en ook makkelijker te monteren dan in de volle grond denk ik. Ik ben wel benieuwd of ik daar dan wat slakgevoelige planten groot kan krijgen. Quote
oscardevos Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Pippi, tafelpoot doppen als afwerking werkt op zich prima. Zie mijn overzichtfoto van de slakkenscherm perceeltjes met de zwarte doppen. Je kunt tafelpoot doppen van 20 mm krijgen. die passen precies over een pvc buis van 18 met daaronder het slakkenscherm. De meeste doppen blijven goed zitten. Maar het weefsel beschadigt een beetje. In mijn geval moet ik elk jaar het slakkenscherm opnieuw opzetten. Dan denk ik dat het weefsel in de loop van de tijd wel flink wordt vervormd (hoewel het erg sterk oogt en voelt). Maar als je het permanent kunt opzetten, zou ik de doppen zeker gebruiken als afwerking. Voor het wegvangen van slakken in je verhoogde bak, kun je eens schillen van rijpe Galia meloenen neerleggen rond 21 uur. In mijn kleine voor slakken zeer aantrekkelijke voortuin ving ik in het begin van het slakkenseizoen in één avond makkelijk 30-40 slakken met schillen van 1 Galia meloen. Slakken wegvangen van de schillen op verschillende tijdstippen tot aan bedtijd. 's Ochtends de laatste wegplukken. Schillen afspoelen en in plastic zak bewaren in de koelkast voor de volgende avond. De geur van rijpe Galia meloenen (misschien ook andere meloensoorten?) is onweerstaanbaar voor deze vreters. Succes gegarandeerd. Quote
leuk tuintje Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Een hostakweker vertelde dat hij geen last heeft van slakken.Als je tegen een sterke knoflookgeur kan is dit het recept: een bol knoflook fijn maken10 minuten koken1 dag laten staanzeven met water verdund over planten spuiten Ik heb het nog niet gebruikt, maar heb weinig last van slakken. Waarschijnlijk omdat mijn bedden bedekt zijn met stro. Quote
speets Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Als je knoflook invult boven in het vak "Doorzoek dit onderwerp" dan krijg je 19 hits. (Nu dus 20 ) Onder andere Juna heeft dit al uitgeprobeerd en was er niet erg enthousiast over. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Frans D Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Ik had gehoopt met een goede oplossing te komen om planten in potten wat extra bescherming te geven.Het idee was een lijm te gebruiken die na droging erg kleverig was en daar dan ook nog zout doorheen te mengen.Het kleverige zou dan tegen mieren e.d. moeten werken en het zout tegen slakken.De bedoeling was de lijm dan onder de rand van een pot te smeren, zodat het zout niet de grond in zou spoelen. De eerste test was vrij teleurstellend, mieren wandelden gewoon over de kleverige lijm.En wat slakken betreft, zie onderstaande foto; Oftewel niet kleverig genoeg en of te weinig zout, of het zout wordt ingekapseld door de lijm.De lijm is op waterbasis, maar niet water oplosbaar na droging (qua reiniging) dus daar zou het ook aan kunnen liggen dat de zoutsmaak niet goed doorkomt. Nog maar eens een vervolgtest doen met wat grover zout, wellicht helpt dat. De slak heeft overigens zijn vrijheid terug gekregen, met huisjesslakken heb ik niet zo'n probleem, het zijn meer de naaktslakken die de ergste schade toebrengen. Quote
speets Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Leuke test Frans Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Ik heb gisteren mn pallettafeltje met hoge poten midden op het grasveld gezet met de poten in emmers met water. Ben benieuwd of morgen mijn courgettes nog bestaan of zijn weggevreten. Quote
Frans D Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Tnx Speets, jammer alleen dat de eerste resultaten tegenvielen, had er zelf waarschijnlijk teveel van verwacht. Heb nog geen slakken gezien met een reddingsvest Erny, dus het zou moeten werken. Zou alleen wel regelmatig het water nakijken op muggenlarven. Quote
gewoon peter Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Ik heb gisteren mn pallettafeltje met hoge poten midden op het grasveld gezet met de poten in emmers met water. Ben benieuwd of morgen mijn courgettes nog bestaan of zijn weggevreten. Dat lijkt me zomaar een geniaal idee, ik wacht met spanning af. Peter Quote
paddestoelengek Geplaatst: 28 juni 2016 Geplaatst: 28 juni 2016 'Nog niet echt sprake' van Nederlandse slakkenplaag http://www.nu.nl/wonen-en-interieur/4282402/nog-niet-echt-sprake-van-nederlandse-slakkenplaag.html gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Nadi Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 'Nog niet echt sprake' van Nederlandse slakkenplaag http://www.nu.nl/wonen-en-interieur/4282402/nog-niet-echt-sprake-van-nederlandse-slakkenplaag.html gr Adriaan Mmm ik vraag me af hoe je dat kunt meten... Quote
RobO Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 ik ben t zat:ik ga ze eteneerst 3 dagen ontgiften en dan: segrijnslakken met kruidenboterSmelt boter in een koekenpannetje, voeg knoflook en peterselie toe en roer hier de slakken doorheen. Quote
AnnekeW Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Eet smakelijk! Als je te kort komt horen we het wel he? Quote
RobO Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 te kort? wat denk je zelf... ...zó ongeveer: Quote
oscardevos Geplaatst: 1 juli 2016 Geplaatst: 1 juli 2016 En ik dacht dat ik last had van slakken... Die van mij laten alles links liggen voor een goede rijpe meloenschil... Quote
Riraro Geplaatst: 1 juli 2016 Geplaatst: 1 juli 2016 Ik gooi sinds een paar dagen steeds elke uitgebloeide courgette en pompoenbloem in 2 bakjes die ik op de meest slakvriendelijke plekken zet en heb daar dagelijks zo'n 5 a 6 slakken in zitten terwijl ik door korrels gelukkig erg weinig last van slakken. Verder dan ook geen slakken of sporen te vinden. Misschien leuk alternatief voor de mensen zonder meloenen? Quote
AnnekeW Geplaatst: 1 juli 2016 Geplaatst: 1 juli 2016 Ik knip er in een reclame pauze al meer dan 50 bij dit soort regenachtig weer. Quote
AnnekeW Geplaatst: 2 juli 2016 Geplaatst: 2 juli 2016 Die slakken houden zich niet aan de spelregels hier Quote
Riraro Geplaatst: 2 juli 2016 Geplaatst: 2 juli 2016 Ik knip er in een reclame pauze al meer dan 50 bij dit soort regenachtig weer.Het grootste aantal dat ik tot nu toe op 1 dag in en binnen een straal van zo'n 4 meter rondom de moestuin (9m2) heb gevonden was denk ik 10. Verder ook erg weinig vraat en slijmsporen, dus ik lijk ze steeds wel grotendeels te vinden. Wat ik vind wordt in 2en gehakt/geknipt, de slakkenkorrels doen de rest. Quote
AnnekeW Geplaatst: 2 juli 2016 Geplaatst: 2 juli 2016 Ik heb zonder overdrijven al 1000en naaktslakken geknipt. Niet alleen in mijn tuin is het zo erg, het fietspad door de weilanden verderop is gewoon glad van alle levende en dode naaktslakken. Ik heb mijn hoop gevestigd op het principe dat ze ziek worden bij overpopulatie (aaltjes). Daarom vind ik het ook helemaal prima dat het kanibalen zijn, worden ze alleen maar eerder ziek van. Quote
Riraro Geplaatst: 2 juli 2016 Geplaatst: 2 juli 2016 Hier in de omgeving lijkt het dit jaar mee te vallen, zelfs op de kleine grindpaden die hier overal tussen de huizen doorlopen zie er er na een regrnachtige dag enkele, terwijl je ze de afgelopen jaren nog net niet van je fietsbanden af moest schrapen Quote
Ann123 Geplaatst: 2 juli 2016 Geplaatst: 2 juli 2016 Ik ook vele duizenden. Heb begin van het seizoen de compost gekeerd en toen handenvol slakken in een emmer gegooid. Na een uurtje emmer voor 1/3 vol. Nog nooit zoiets gezien. We hebben altijd veel slakken maar zo'n wriemelmassa was echt impressionnant. Dan ben ik begonnen met bijna elke avond slakken te knippen. Honderden. Dus heb ik nematoden gekocht. Dat werkt 0,0. Volgens de handleiding toegepast, op zandgrond en tijdens een regenachtige periode. Idealer kan niet volgens de handleiding. Toch werkt het helemaal niet. Ik knip nog steeds elke avond 200 slakken in twee in mijn kleine moestuin. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 juli 2016 Geplaatst: 2 juli 2016 Ik kom hier weer even opscheppen : gisteravond heb ik staan kijken hoe onze 5 loopeenden in no - time een mooie hoeveelheid slakken naar binnen werken. Ik heb geen last meer van slakken in de moestuin en kruidentuin, en ook in het weiland en de boomgaard raken ze op. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
weknow Geplaatst: 2 juli 2016 Geplaatst: 2 juli 2016 en ook in het weiland en de boomgaard raken ze op. schreef Jorieke Zet maar op je wensenlijstje voor de volgende MTFD: "Jullie slakken" Krijgen die Indische ren/waggel-eenden nog ander voedsel? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.